آشنایی با جاذبه های گردشگری تفلیس

تاريخ : 31 مرداد

ما در این مقاله از سایت گهر قصد داریم در مورد  آشنایی با جاذبه های گردشگری تفلیس  صحبت کنیم. از شما عزیزان دعوت می کنیم تا پایان این مقاله گهر را همراهی کنید.

آشنایی با جاذبه های گردشگری تفلیس, پورتال خبری فرهنگی گهر

گرجستان کشوری به سرعت در حال توسعه است. از اواسط دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی، صنعت گردشگری این کشور شروع به گسترش یافتن کرده است و زیرساخت‌های گردشگری در این کشور در حال افزایش و بهبود هستند. به نحوی که روز به روز بر تعداد گردشگران این کشور زیبا افزوده می‌شود. تور گرجستان یکی از تورهای محبوب خارجی برای ایرانیان هم هست و بسیاری از ایرانیانی که قصد دارند در تعطیلات خود سفرهای خارجی را امتحان کنند، گرجستان را انتخاب می‌کنند.

شهرهای کوچک و تاریخی، صومعه‌ها و کلیساهای دیدنی، کوه‌های سر به فلک ‌کشیده، غذاهای لذیذ و اهالی مهربان و مهمان‌نواز از عواملی هستند که دست به دست هم داده‌اند تا گرجستان به مقصدی ایده‌آل برای سفرهای خارجی تبدیل شود.

گرجستان کشوری زیبا در جنوب رشته‌کوه قفقاز و در همسایگی ارمنستان و جمهوری آذربایجان، کشورهای قفقاز جنوبی را تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، گرجستان با ترکیه و فدراسیون روسیه نیز مرز زمینی دارد.گرجستان از سمت غرب در کنار دریای سیاه امتداد یافته است که ترکیب مجاورت در کنار دریای سیاه و رشته کوه های قفقاز، مناظر طبیعی بسیار چشم‌نوازی را فراهم آورده است. چهارفصل بودن و داشتن آب و هوای بسیار متنوع از دیگر خصوصیات ممتاز این کشور است. بطوری‌که در تابستان‌های نیمه‌شرجی باتومی، نقاطی از این کشور شاهد بارش باران و برف هستند.

باتومی شهر ساحلی زیبا و به عنوان سومین شهر بزرگ گرجستان و بزرگ ترین شهر بندری، در منطقه «آجارا» که منطقه‌ای خودمختار و مسلمان‌نشین است، در جنوب غربی گرجستان و همسایگی ترکیه قرار دارد. گرجستان در کنار طبیعت زیبا دارای بناهای تاریخی همچون کلیساهای کهن نیز می‌باشد. در حقیقت گرجی‌ها دومین ملت بعد از ارمنی‌ها بودند که مسیحیت را در سال ۳۳۷ میلادی به عنوان دین رسمی خود برگزیدند.

بدلیل نزدیکی گرجستان، هزینه‌های پایین مسافرت به این کشور و همینطور مهمان‌نوازی گرجی‌ها، هرساله به تعداد مشتاقان ایرانی سفر به این کشور افزوده می‌شود که معمولا از دو مسیر زمینی و با گذر از ارمنستان و یا گذر از مرز ترکیه و نیز به طریق پرواز هوایی به گرجستان سفر می‌کنند.

گرجستان پس از فروپاشی جماهیر شوروی و استقلال از این کشور، در حال پیمودن راه توسعه اقتصادی، بخصوص توسعه گردشگری و زیرساخت‌های مربوط به آن است. این کشور با مناظر طبیعی زیبا و کلیساهای تاریخی و قلعه‌های واقع در کوه‌های بلند و همچنین فراهم آوردن امکان مسافرت به این کشور با بودجه‌های متفاوت، به مقصدی دلخواه برای طیف وسیعی از گردشگران خارجی تبدیل شده است. همچنین گرجستان از جمله کشورهایی است که امکان سیاحت در آن بصورت پیاده و یا با اسب میسر است.

با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، تاریخ سکونت بشر در گرجستان را به دو میلیون سال پیش مربوط می‌دانند، زمانی که انسان‌های اولیه خیلی قبل تر از دوره پارینه‌سنگی در این سرزمین می‌زیستند. این سرزمین کهن بعد از شروع عصر آهن رو به پیشرفت و آبادانی نهاد تا اینکه اقوامی از بین‌النهرین امپراطوری «اورارتوها» را در این منطقه تشکیل دادند.

در سال ۳۳۷ بعد از میلاد مسیح، مسیحیت به عنوان دین رسمی گرجستان اعلام شد و این کشور جزو اولین سرزمین‌هایی بود که مسیحیت را رسمی نمود. با اشاعه مسیحیت حکومتی، ادبیات باستانی گرجی رو به زوال گذاشت و بتدریج فرهنگ اجتماعی و سیاسی جامعه تغییر کرد. گرجستان اگرچه در دوره‌هایی چون صفویه و افشاریه جزو ایران محسوب می‌شد، اما به دلیل جنایات آقامحمدخان قاجار و نفرتی که مردم گرجستان از ایرانی‌ها پیدا کرده بودند، زمینه‌های استقلال این کشور روز به روز فراهم‌تر می‌گشت گرچه جدایی گرجستان از حکومت ایران طبق عهدنامه گلستان صورت گرفت.
گرجستان تا بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ استقلالی نداشت.

—————————————————————
طبیعت و جغرافیای گرجستان

مساحت کشور گرجستان در حدود ۷۰ هزار کیلومتر مربع است و از این جهت کشور کوچکی محسوب می‌شود. این سرزمین با فدراسیون روسیه (شامل جمهوری‌های خودمختار چچن، داغستان، اینگوش، اوستیای جنوبی و …) از شمال، با جمهوری آذربایجان، ترکیه و ارمنستان از شرق و جنوب دارای مرز مشترک است.رشته‌کوه قفقاز، بیشتر مساحت گرجستان را تشکیل می‌دهد. کوه شخارا با ارتفاع ۵۰۶۹ متر بلندترین نقطه این کشور محسوب می‌شود. البته با توجه به ساحلی‌بودن بخش غربی این کشور آب و هوای این قسمت مرطوب‌تر بوده و به آب و هوای مدیترانه‌ای نزدیک است.

همین تنوع آب و هوایی یکی از ویژگی‌های گرجستان محسوب می‌شود بطوریکه در یک فصل هم می‌توان در کوهستان و بر روی برف اسکی کرد و هم در ساحل گرم دریا شنا نمود. به عنوان معیار می‌توان گفت که دمای متوسط گرجستان از دمای هوای تهران در تابستان ۱۰ درجه خنک‌تر است.فصل‌های بهار و پاییز بسیار پرباران بوده و تابستان و زمستان تقریبا خشک هستند که البته در ارتفاعات مختلف، این مسئله ممکن است متفاوت باشد.

—————————————————————
بهترین وقت سفر به گرجستان

رشته‌کوه قفقاز زمستان‌های سخت و بسیار سردی برای ساکنین این منطقه به ارمغان می‌آورد. از اواخر بهار که بارش‌های فصلی کمتر می‌شوند تا اواخر تابستان، بهترین زمان های سفر به این کشور است. دقیق‌تر اینکه، با توجه به وضعیت آب و هوایی و بارندگی، خرداد و تابستان‌های آفتابی و تقریبا معتدل آن است. لازم به ذکر است قسمت غرب این کشور با توجه به نزدیکی به دریای سیاه مرطوب‌تر بوده و تنوع گیاهی بیشتری را نیز داراست.

—————————————————————
نواحی مهم گرجستان

کارتلی

قلب گرجستان و مرکز تمدن گرجی و همینطور با وجود شهرهایی چون تفلیس به عنوان پایتخت، کازبگ، گوری و متسختا، مرکز اقتصادی و سیاسی این کشور است.

ریونی

مرکز غرب گرجستان و تمدن کولخیس ها و سرزمین گوسفندهای طلایی که چندین اثر تاریخی این منطقه در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو ثبت شده است. سلسله کوه های بسیار دیدنی و جذابی نیز در این ناحیه که شامل شهرهای راخا و ایمرتی می شود، وجود دارد.

کاختی

ناحیه حاصلخیز و کشاورزی گرجستان که صومعه ها و کلیساهای قدیمی و زیبایی دارد.

ناحیه جنوب غربی

ناحیه ای نسبتا گرم و مسلمان نشین که چند ساحل شنی بسیار زیبا هم دارد.

ناحیه شمال غربی

منطقه ای بسیار زیبا و البته خطرناک به علت مسائل سیاسی. البته یکبار دیدن این منطقه ارزش بسیاری دارد.

سامسخه – جاواختی

در این قسمت بیشتر مردم ارمنی هستند. غار واردزیا، صومعه سافارا و شهر ۸۰۰ ساله آخالتسیخه در این ناحیه و در بین جنگل ها قرار دارد.

مناطق آبخازیا و اوستیای جنوبی

سفر به این مناطق به علت ناامنی های سیاسی و نظامی توصیه نمی شود. آبخازیا ساحل و آتشفشان بسیار زیبایی دارد و اوستیای جنوبی هم در بالاترین نقاط کوهستان های قفقاز قرار دارد.

—————————————————————
دیدنی‌های گرجستان

سواحل

سواحل گرجستان با توجه به جذابیت و زیبایی های خاص خود و همینطور خواص درمانی شن های ساحلی آن همواره یکی از شلوغ ترین و توریستی‌ترین مناطق این کشور محسوب شده بطوریکه بسیاری از گردشگران به هنگام سفر به این کشور ماندن در این سواحل زیبا را به سفر به سایر مناطق گرجستان ترجیح می دهند. قبل از فروپاشی شوروی این مناطق جزو تفریح‌گاه‌های سران آن اتحادیه به حساب می آمد.

کوهستان

رشته کوههای قفقاز که از جنوب روسیه به سمت گرجستان کشیده شده‌اند، یکی از جذابیت های ورزشی و گردشگری این سرزمین محسوب می‌شوند. طبیعت بکر و دست نخورده‌ی کوهستان ها در کنار مناظر بسیار زیبای آن همواره ورزشکاران و گردشگران طبیعی بسیاری را به خود جذب کرده است.

شهر تفلیس

پایتخت گرجستان که قدمتش به هزاره چهارم قبل از میلاد باز می گردد و مدتها در اختیار پادشاهان ایران قرار داشته است. نام این شهر در آثار ادبی ایران نیز به وفور مشاهده می شود. از مکان‌های دیدنی این شهر می توان به دریاچه تفلیس در پشت کوه ماخات، چشمه‌های آب‌گرم دامنه‌ی کوه تابوری، مناطق قدیمی تفلیس با کلیساها و معماری باستانی، قلعه نارین قلعه(قلعه کوچک)، ناحیه قدیمی تفلیس، دریاچه لاک‌پشت و موزه‌های مختلف و … اشاره کرد.

باتومی

اما مهم‌ترین شهر توریستی گرجستان، باتومی نام دارد. شهری ساحلی در غربی‌ترین نقطه گرجستان و در کناره دریای سیاه با طبیعتی بسیار زیبا و آب و هوایی فرح‌بخش که به تنهایی بخش بزرگی از صنعت توریسم این کشور را به جلو می‌راند. بسیاری از مسافران از اصلی‌ترین جاذبه‌ی این شهر یعنی سواحل زیبایش و همچنین بلوار باتومی بهره می‌برند اگرچه به آثاری چون کلیسای مادر مقدس، باغ گیاه شناسی، پارک آبی دلفیناریوم و میادین زیبای شهر نیز می‌توان اشاره نمود.

سوخومی

سفر به شهر سوخومی اگرچه با مشکلاتی همراه است و همواره باید اخبار منطقه را پیگیری کنید تا در صورت وجود درگیری‌ وارد منطقه نشوید، ولی زیبایی‌های طبیعی این منطقه چنان مسحور کننده‌اند که حتی محافظه‌کارترین افراد را نیز وسوسه می‌کنند. به هر حال در صورت سفر به این شهر که بسیار مورد علاقه‌ی روس‌ها نیز هست، به تفرجگاه پرومناده، غار بزرگ آتوس، کوه‌های ایوریان و چشمه‌های آب‌گرم سر بزنید.

کوتایسی

دومین شهر بزرگ گرجستان است که قدمتی تاریخی نیز داشته و زمانی پایتخت منطقه محسوب می‌شده است. در این منطقه‌ی امروزه صنعتی، دو اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو به نام‌های صومعه گلاتی و کلیسای جامع باگراتی وجود دارد که بازدید از آنها را توصیه می‌کنیم. در صومعه گلاتی، دروازه ورودی شهر گنجه آذربایجان را حتما ببینید که در سال ۱۱۳۸ از سوی گرجی ها به غارت رفته است! این شهر مرکز تمدن «کوخیس‌»ها محسوب می‌شده است.

گوری

سفر به زادگاه استالین شاید برای عده‌ای ناخوشایند و برای عده‌ای دیگر جالب باشد. گوری، شهری کوچک در شرق گرجستان است که مردمش هنوز به وجود استالین افتخار می‌کنند! قلعه گوری و موزه استالین دو مکان بسیار پربازدید این شهرند. همانطور که در بالا گفتیم، شهر باستانی اوپلیستسیخه هم در نزدیکی گوری قرار دارد. این شهر سنگی و باستانی متعلق به ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است که شامل کلیسا، بازار، معبد، زندان و … بوده و تا قرن سیزدهم میلادی در آن سکونت می‌شد. این شهر سنگی در ۱۰ کیلومتری شهر گوری واقع است.

آخالتسیخه(به معنی قلعه نو

شهری کوچک در جنوب غربی گرجستان که بوسیله رودخانه پوتسخوی به دو بخش قدیمی یا شمال و جدید یا جنوب تقسیم می شود. این شهر در مرز ترکیه و گرجستان قرار دارد و یکی از مناطق توریستی گرجستان محسوب می‌شود.

بورجومی

شهر کوچک و خوش منظره‌ای که به سبب آب های معدنی و پارک ملی زیبای خود معروف شده است. بورجومی ییلاق تابستانی خاندان پادشاهی رومانف نیز محسوب می‌شد.

متسخیتا

مرکز کلیسای ارتدوکس گرجستان که آثار باستانی بیشماری در این شهر واقع‌اند.

تلاوی

مرکز کالخی است و پر از قلعه و صومعه های تاریخی.

—————————————————————

مردم و فرهنگ گرجستان

مردم گرجستان بسیار مهمان‌نواز هستند. برای یک گرجی مسئله‌ای تلخ‌تر از ناراضی بودن مهمانش نیست. عادت سلام دادنبین مردم بسیار رایج است بطوری‌که وقتی از مکانی می‌گذرید مدام به شما سلام می‌دهند. البته این عادت فقط در شهرها و روستاهای کوچک باقی مانده است. مردم گرجستان در مورد بعضی مسائل مانند بحث های سیاسی مربوط به روسیه یا مناطق جدایی‌طلب آبخازیا و اوستیای جنوبی بسیار حساس هستند.

زبان

زبان گرجی در شمار زبان‌های قفقازی بوده که در منطقه‌ی قفقاز بین دریای سیاه و دریای خزر با آن ارتباط برقرار می شود. حروف الفبای گرجی به همان صورتی که نوشته می شوند، تلفظ می‌شوند و همین خصوصیت خواندن این زبان را راحت‌تر کرده است. البته این در صورتی است که با این حروف و نحوه تلفظشان آشنا باشید.
بعضی کلمات وارد شده از سایر زبان ها مانند آذری و ترکی، ارمنی و روسی و انگلیسی به زبان گرجی به گردشگران کمک می‌کند که تا حدی مفهوم سخنان را درک کنند. اکثر جوانان، روسی را بهتر از انگلیسی صحبت می‌کنند، ولی به تدریج آموزش زبان انگلیسی در حال پیشرفت است. به همراه بردن کتاب لغات ضروری باید جزو اولویت‌های مسافر گرجستان باشد چراکه برخی علائم فقط به زبان گرجی نوشته شده‌اند و در صورت اشتباه ممکن است دچار دردسر شوید.

نظام سیاسی گرجستان

گرجستان کشوری اروپایی با نظام سیاسی جمهوری و شامل ریاست جمهوری، پارلمان و قوه قضائیه است. فرماندهی کل قوا نیز بر عهده رئیس جمهور گذاشته شده است که برای دوره‌ی چهار ساله انتخاب می‌شود. این کشور عضو سازمان تجارت جهانی بوده و هیچ محدودیت تجاری ندارد و علیرغم درگیری‌هایی که در شمال این کشور رخ می‌دهد، نظام باثباتی محسوب می‌شود که تمایل فراوانی به ایجاد رابطه سیاسی اقتصادی با بلوک غرب دارد.

خدمات ارتباطی در گرجستان

فرکانسی که در سیستم های GSM مخابرات گرجستان استفاده می شود تقریبا همانند ایران بوده و بر روی ۹۰۰ و ۱۸۰۰ مگاهرتز تنظیم شده‌اند. سه شرکت مخابراتی وظیفه تامین ارتباط مخابراتی در گرجستان را بر عهده دارند. البته شایان توجه است که شرکت ژئوسل (Geocell) خدمات نسل سوم یعنی ۳G را نیز ارائه می‌دهد.
شما با سیم‌کارت همراه اول خود نیز می‌توانید از رومینگ در گرجستان استفاده نمایید. ایرانسل تا این تاریخ (بهار ۹۳) سرویس رومینگ در گرجستان را فعال نکرده است

هتل و اقامت در گرجستان

هرساله در گرجستان بر تعداد هتل‌هایی با استاندارد‌های کشورهای اروپای غربی، خصوصا در شهرهای بزرگ و توریستی چون تفلیس و باتومی، افزوده می‌شود . با این حال هنوز اجاره‌ی اتاق‌های خصوصی ارزان‌ترین و راحت‌ترین روش اقامت در این کشور محسوب می‌شود.

همینطور امکانات هتل‌ها در شهرهایی به جز باتومی و تفلیس، کم یا ناقص بوده و قیمت بالاتری نیز خواهند داشت. بنابراین حتما رزرو هتل را مدنظر داشته باشید و از امکانات هتل‌های شهر مقصد کسب اطلاع کنید که بهترین روش پرسش از مسافران قبلی این هتل‌هاست.به هر صورت صنعت توریسم این کشور، نوپاست و راه زیادی در پیش دارد تا به استانداردهای جهانی برسد با این حال جذابیت‌های طبیعی و تاریخی این کشور کهن بسیار فراتر از این است که سختی‌ها و مشکلات کوچک مانع از سفر شما بشوند.

این مطلب را به خاطر داشته باشید که تقریبا در تمامی روستاها و شهرهای کوچک این کشور مفهوم “مهمان خانه” بسیار پذیرفته شده است و حتما می‌توانید خانه هایی را پیدا کنید که قسمتی از خانه خود را با امکانات محدود به شما کرایه می دهند، حتی برخی از این خانه‌ها به اینترنت هم مجهز هستند.

خرید در گرجستان

واحد پول گرجستان «لاری» نام دارد که هر لاری نیز برابر ۱۰۰ تتره است. یکی از مزایای گرجستان، هزینه‌های مناسبی است که در طی اقامت در این کشور خواهید داشت.
قیمت کالاها در گرجستان بواسطه حضور این کشور در سازمان تجارت جهانی نسبتا ارزان است. کالاهایی که علاوه بر اجناس عمومی می‌توانید تهیه کنید عبارت اند از:

طلا و جواهرات

جواهرات – غیر از طلا – در این کشور قیمت پایینی دارند، چرا که معادن این کشور بسیار غنی است. کیفیت این جواهرات نیز بسیار بالاست، بطوری‌که بسیاری از گردشگران تنها برای خرید جواهرات به آنجا سفر میکنند. برای خرید جواهرات به مکان‌های معتبر مراجعه نمایید و قیمت کالای مورد نظر خود را در فروشگاه‌های مختلف چک نمایید.

تابلوهای نقاشی

گرجستان نقاشان زنده بسیار معروفی دارد که تابلوهایی با کیفیت عالی و قیمت مناسب را بفروش می‌رسانند.

فرش و گلیم

معمولا در حاشیه‌ی شهرها بازارهای فرش فروشی بنا شده است که با قیمت مناسب و کیفیت خوبی اقدام به عرضه فرش و گلیم می‌کنند. گرچه باز هم پیشنهاد ما به شما خرید فرش‌های زیبای دستباف مناطق ایران است.

—————————————————————

غذا و رستوران در گرجستان

آشپزی گرجستان ویژگی های خاص خود را داراست. کوهستانی‌بودن اغلب نقاط این کشور و وجود مراتع حاصلخیز و سرسبز سبب گسترش استفاده از محصولات دامی شده است. بطوری‌که گوشت گوسفند، انواع پرندگان اهلی و وحشی و لبنیات نقش ویژه‌ای در آشپزی گرجی ایفا میکنند. این محصولات اگرچه کیفیت بسیار بالا داشته و کاملا طبیعی هستند، قیمت بسیار پایینی نسبت به دیگر کشورها دارند. هنگام سفر به این کشور از خرید میوه‌های گرجستان غفلت نکنید. نکته قابل توجه دیگر مهمان‌نوازی مردم این کشور مخصوصا در مقابل اتباع خارجی است. هیچ وقت دعوت یک گرجی برای صرف غذا را رد نکنید چراکه نسبت به خود احساس توهین می‌کند. غذاها و نوشیدنی‌های خانگی گرجی بسیار متنوع است و به احتمال زیاد طعم غذاها را سال‌ها به یاد خواهید داشت.

برای نمونه چند غذای معروف گرجی را به طور خلاصه توضیح می‌دهیم:

غذای ملی گرجستانی‌ها:

این غذا شامل خاچاپوری (ترکیبی از پنیر و نان) و همینطور خینکالی (تکه های بزرگ گوشت سرخ شده ادویه دار) می‌شود و بسیار محبوب است. مردم محلی این غذا را بدون استفاده از هیچ گونه وسیله‌ای و توسط دست میل می‌کنند.

متسوادی

گوشت بریان‌شده‌ی گوسفند با سس ترش‌مزه‌ای که بر رویش سرو می‌شود. در بشقاب (بهتر است بگوئیم سینی) این غذا می‌توان سیر و گردو سبزی‌هایی چون شوید و گشنیز را مشاهده نمود.

ghvezeliغذایی سبک که ترکیبی از گوشت، سیب‌زمینی و پنیر و گاهی سبزی است که در اغذیه فروشی‌ها و بوفه‌ها به وفور بفروش می‌رسد و بسیار پر طرفدار است.

—————————————————————

نکات سفر به گرجستان

گرجی‌ها بسیار مهمان نواز بوده و نسبت به مهمانان خود تعصب خاصی دارند و سعی می کنند در حد توان بهترین پذیرایی را داشته باشند. همینطور به هنگام دعوت به رستوران از طرف آنها سعی نکنید پولی پرداخت کنید که توهین محسوب می‌شود.
اگر یک گرجی شما را به خانه‌اش دعوت کرد، حتما هدیه‌ای کوچک مانند یک جعبه شیرینی تهیه کنید.
اگر در مورد تجربه مسافرت به گرجستان از شما سوالی پرسیده شد سعی کنید محتوای پاسختان مثبت باشد. همینطور از پذیرایی گرجی‌ها تعریف کنید وگرنه بسیار غمگین میشوند!

در شهرهای کوچک که مردم یکدیگر را می‌شناسند، سلام دادن در خیابان بسیار مرسوم است بطوری‌که ممکن است هر کسی که از کنار شما رد شود، سلام بدهد. جواب دادن سلام بسیار مودبانه خواهد بود. در زبان گرجی سلام (Gamarjoba) و جواب سلام (Gagimarjos) است.بازهم تکرار می‌کنیم که حساسیت بسیار بالایی نسبت به مناطق «آبخازیا» و «اوستیای جنوبی» و همینطور روسیه در بین مردم وجود دارد. بنابراین درباره این موضوعات صحبت نکنید. چون ممکن است باعث درگیری بشود. گرجستان یکبار بر سر این مناطق با روسیه درگیری شدیدی داشته است.

—————————————————————
سلامت و امنیت در گرجستان

بیشتر نقاط گرجستان، به جز مناطق اوستیای جنوبی و آبخازیا، امنیت خوبی دارند و میزان جرم و جنایت در این کشور از نرخ متوسط اروپا پایین‌تر است. بعد از انقلاب گل سرخ در این کشور و انحلال پلیس فاسد آن زمان، نیروی پلیس با سازماندهی جدید آغاز بکار کرده که قابل اطمینان است و در صورت بروز هرگونه مشکل – حتی خرابی ماشین – می‌توانید از این نیرو کمک بخواهید.

به هنگام رانندگی در این کشور حتما کمربندها را ببندید که طبق قوانین جدید جریمه سنگینی بابت متخلفان در نظر گرفته شده است. همینطور بسیار بااحتیاط رانندگی کنید چراکه نرخ تصادفات در این کشور بسیار بالاست.
کیف زنی و دزدی های کوچک خیابانی در شهرهای بزرگی مثل تفلیس و کوتایسی بالاتر از سایر مناطق است. مخصوصا به هنگام تاریکی هوا احتیاط بیشتری به خرج دهید.

ارتفاعات گرجستان مانند کوه های «راخا» و «کازبگی» بطور نامحسوس توسط پلیس کنترل می شوند و امنیت خوبی دارند. تنها مشکلی که ممکن است در این ارتفاعات رخ دهد، بیماری‌های مربوط به ارتفاع است.
همچنان توصیه می‌کنیم از سفر به مناطق آبخازیا و اوستیای جنوبی خودداری کنید. ناآرامی‌های این مناطق به صورت پراکنده ادامه دارد و ممکن است گرفتار گروه‌های تروریستی شوید و یا پاسپورت شما دزدیده شود.

—————————————————————

توصیه‌های عمومی سفر

ما در هنگام مسافرت به کشورهای دیگر، سفیر فرهنگی ایران هستیم. از توهین به پرچم و نمادهای ملی کشور مقصد به شدت خودداری فرمایید.رعایت اصول زندگی اجتماعی که در همه جا مورد احترام است: مثلا از اشاره به افراد و لمس دیگران بدون اجازه خودداری نمایید، به غریبه‌ها لبخند نزنید و … . همینطور از بلند حرف زدن بپرهیزید.
از صحبت در مورد مسائل سیاسی هر کشور بپرهیزید.
سعی کنید نقشه‌ی هر منطقه را قبل از ورود و یا در بدو ورود تهیه کنید، البته در بیشتر شهرها در باجه‌ی پاسخگویی به توریست به شما نقشه شهر داده می شود.
بردن تعدادی کنسرو نیز پیشنهاد می‌شود تا در مواقعی که دسترسی به رستوران ندارید استفاده نمایید. نکات ایمنی لازم برای استفاده از کنسروها، بخصوص کنسرو ماهی برای جوشاندن به مدت حداقل بیست دقیقه را حتما اجرا کنید تا خدای نکرده مشکلی در سفر شما پیش نیاید.
در مورد بقایای آثار تاریخی مراقب باشید. معمولا دست زدن به این آثار ممنوع است.
قبل از ورود به هر کشوری در مورد ممنوعیات ورود دارو به آن کشور تحقیق کنید تا مشکلی ایجاد نشود. در بعضی کشورها وارد کردن یک برگ استامینوفن هم غیرقانونی است.
تا حد امکان، از اعتماد به دیگران خودداری نمایید.
حتی الامکان سعی کنید به اصطلاح “توی چشم نباشید”. کوله پشتی، دوربین دور گردن و عینک دودی و صندل مشخصه‌های بارز یک توریست است که برای شما چیزی جز خطر سرقت و گران فروشی به همراه نخواهد داشت.
از هرگونه دعوا دوری کنید.

هیچ واژه ای نمی تواند طبیعت گرجستان را توصیف کند

وقتی برای اولین بار در مسیر تفلیس- باتومی کوه های قفقاز را می بینید، مبهوت خواهید شد. شاید باور نکنید، در افق های دور دست، سکوت، خورشید و کوه های زیبا را تجربه خواهید کرد.
یکی از مکان های فراموش نشدنی طبیعت گرجستان پارک ملی توشتی (Tusheti) می باشد. این پارک ملی در دامنه های قفقاز واقع است و شما را یاد طبیعت اسکاتلند می اندازد، و شاید حتی زیباتر و منحصر به فرد تر. باور نمی کنید که چنین مکان جادویی تقریباً بکر و آرام مانده است. بهتر است از زیاد از آن تعریف نکنیم، تا همینطور دست نخورده باقی بماند!

بلند ترین قله اروپا به نام البروس با ارتفاع ۵۶۴۲ در گرجستان قرار دارد. نام این قله با نام قله البرز هم ریشه است و هر دو شکلی از یک واژه ایرانی هستند. لازم به ذکر است که در کوه های قفقاز قله های دیگری نیز وجود دارد که ارتفاع آنها بیش از ۵۰۰۰ متر است. اگر اهل کوه نوردی هستید، به راحتی می توانید از تفلیس با چند ساعت رانندگی به پای این کوه برسید. این تجربه را به هیچ وجه از دست ندهید.

مردم گرجستان در قلب شما جای می گیرند

مردم گرجستان در عرض چند ثانیه آشنایی، به گونه ای با شما برخورد می کنند، گویی از اعضای خانواده آنها هستید. آنها مردم خوش قلبی هستند و ارتباط گرمی با شما برقرار می کنند و احترام و علاقه خاصی برای یکدیگر قائلند. آنها از هر فرصتی برای شادی استفاده می کند. موسیقی از مهمترین بخش های زندگی عامیانه آنها می باشد و برای نوازنده های خیابانی و اعضای ارکستر سمفونیک به یک اندازه احترام قائلند.

تفلیس یکی از منحصربه فرد ترین پایتخت های دنیا می باشد.

گرجستان توسط فرهنگ های مختلفی احاطه شده و بنابراین تمامی ویژگی های خوب را از آنها دستچین کرده است. روسیه در شمال، ترکیه در غرب، ارمنستان و ایران در جنوب و آذربایجان در شرق این کشور قرار دارند. شما در تفلیس می توانید آمیزه جالبی از تمامی این فرهنگ ها را ملاحظه بفرمائید. مردم با گرمی با شما برخورد می کنند و سعی دارند هر کاری از دستشان بر می آید برای شما انجام دهند. شما برند های معروف نظیر مک دونالدز و برگر کینگ را در تفلیس نخواهید دید، بلکه همه چیز به شکل بومی و سنتی می باشد. این آمیزه منحصر به فرد با ترکیبی از فرهنگ شوروی، همچنین معماری محلی، سبک ویژه ای به نمای شهر تفلیس داده است که باعث می شود در ذهن شما حک شود.

شب های تفلیس بسیار پر جنب و جوش است و تازه بسیاری از فستیوال ها، برنامه های هنری و تفریحی بعد از ساعت ۱۰ شب شروع می شوند. مردم گرجستان عقاید مذهبی بسیار مستحکمی دارند اما نسل بسیار باهوش و روشن فکری در گرجستان پرورش یافته اند و از زمان شوروی سابق شاهد تغییرات چشمگیری بوده است. تفلیس شهر مدرنی است که به آرامی آغوشش را برای مردم دنیا باز می کند.
کوچه های باریک تفلیس که باعث می شود پاریس و ونیز را فراموش کنید

وقتی برای اولین بار در خیابان های تفلیس قدم می زنید، احساس متفاوتی را تجربه می کنید. خیابان های باریک و دنج در سرتاسر شبکه شهری دیده می شوند و هر عابری را شیفته خود می کند، به همین دلیل تفلیس به پاریس اوراسیا معروف است. شاید این موضوع را در هیچ کتاب لانلی پلنتی درباره گرجستان نشنیده باشید، اما کوچه پس کوچه های تفلیس را هرگز از دست ندهید. اگر یک دوربین در دست داشته باشید می توانید، جالب ترین صحنه ها را شکار کنید.

شما در هر جایی کلیساهای کوچکی می بینید

شاید در هر دهکده در اروپا حداقل دو کلیسا وجود داشته باشد، احتمالاً از خود می پرسید، این موضوع در گرجستان چه ویژگی منحصر به فردی دارد. شما در عقب افتاده ترین مکان ها که فقط گوسفند و کوه وجود دارد، این کلیساهای کوچک و زیبا را خواهید یافت. یک کلیسای منحصر به فرد به نام گرجتی ترینیتی (Gergeti Trinity Church) در نزدیکی قله کازبکی (۲۱۷۰) قرار دارد که رفتن به آنجا را به شما توصیه می کنم. به نظر من بهترین و دنج ترین کلیسای گرجستان می باشد. اگر اهل کوه نوردی هستید، می توانید پیاده مسیر سه ساعته را به سمت کلیسا طی کنید اما با یک جیپ می توانید در عرض یک ربع به کلیسا برسید.
باتومی و ساحل خیره کننده دریای سیاه

باید اعتراف کرد که سواحل زیباتری در سرتاسر دنیا وجود دارد اما باتومی و ساحل دریای سیاه حال و هوای خاصی دارد. فاصله دریا و کوه در این ساحل بسیار کم است. شما می توانید به اسکی بروید و دو ساعت بعد در ساحل استراحت کنید.
اقلیم باتومی جنب حاره می باشد و آب و هوای بسیار خوبی حتی در فصل زمستان دارد. شهر باتومی بناهای تاریخی زیبایی نیز دارد. خانه سفید و فانوس اسکندر از مهترین بناهای تاریخی این شهر می باشد. سواحل باتومی جایگزین مناسبی برای سواحل مدیترانه ای فرانسه می باشند. هتل های لوکس، ساحل زیبا و نورپردازی های خیره کننده در سرتاسر شهر دیده می شود. جوانان برای سرگرمی یا استراحت به تفریحگاه های ساحلی می روند و در برنامه های شبانه شرکت می کنند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي