آشنایی با انواع دمنوش های گیاهی و خواص هر یک

تاريخ : 24 خرداد

آشنایی با انواع دمنوش های گیاهی مختلف

انواع دمنوش های گیاهی، نوشیدنی‌هایی هستند که اغلب افراد، نوشیدن آنها را زمان‌هایی مناسب حالشان می‌دانند که بیماری خاصی دارند و از دردی رنج می‌برند یا استرس و اضطراب و تنش روحی، آرام و قرارشان را گرفته است. از این گذشته، اغلب دمنوش‌ها را می‌توان مانند چای به صورت روزانه صرف کرد.

قبل از آن که شما را با خواص برخی دمنوش‌ های گیاهی آشنا کنیم، باید بدانید برخلاف باورعامه، دمنوش با جوشانده فرق می‌کند. به عبارتی، دم کردن و جوشاندن گیاهان، دو روش مختلف است که هر روش تاثیر جداگانه‌ای بر بدن می‌گذارد.

آشنایی با انواع دمنوش های گیاهی و خواص هر یک, پورتال خبری فرهنگی گهر

انواع دمنوش‌ های گیاهی

برای تهیه دمنوش، ادویه‏، میوه‏، برگ، ساقه یا ریشه گیاهان را می‌‏توان خشک و پودر، در نهایت دم کرد. در این روش، گیاه را می‌کوبند و در آب جوشیده برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در ظرف در بسته روی بخار ملایم قرار می‌دهند و بعد صاف می‌کنند.

نوشیدنی حاصل از برگ چای، گل گاوزبان، گل ختمی، به‌لیمو، سنبل‌الطیب یا چای میوه‌ای، نوعی دمنوش است. بسیاری از متخصصان و درمانگران طب سنتی ایران، نوشیدن روزانه دمنوش یا چای را بهترین و ساده‌ترین راه تسکین دردهای عمومی بدن و پیشگیری‌ از بیماری‌ها می‌دانند.

دمنوش های گیاهی، سال های زیادی است که در خانه تقریبا همه ما ایرانی ها وجود دارند و از خواص زیاد آنها استفاده می کنیم. صرف‌نظر از شکل و نامشان، باید گفت نوشیدنی های گرم لذت بی‌مانندی دارند که روح آدم را تازه می کنند. پس برای آشنایی با روش تهیه انواع مختلف آنها، با ما همراه باشید.

د‌منوش بابونه

کمی بابونه را در یک قوری آب جوش دم کنید و بنوشید.

بابونه، طبیعت گرم دارد و آرام بخش و تقویت کننده اعصاب، معده و روده است. ضدتب، ضدانگل، ضدیبوست، مقوی اعصاب و مغز، اشتهاآور، ضدبلغم و صفرا و شست و شو دهنده کلیه ها نیز هست.

دمنوش به‌لیمو

به‌لیمو را به همراه نبات در قوری دم کنید و بنوشید.

به‌لیمو طبیعت گرم دارد، خواب آور، آرام بخش، ضدمیگرن، ضدسردرد، ضد تپش قلب، تقویت کننده حافظه، ضد نفخ، تقویت کننده معده و ضدآسم است.

دمنوش گل گاوزبان و سنبل الطیب

گل گاوزبان را با سنبل الطیب و لیموعمانی دم کنید. این نوشیدنی آرام بخش، خواب آور و برای رفع سردردهای عصبی و دردهای کلیوی مفید است. گل گاوزبان و سنبل الطیب هر دو طبیعت گرم دارند. سنبل الطیب ضدقولنج و اسپاسم، ضدتشنج و ضد صرع نیز هست.

دم‌نوش میوه گل نسترن

۱۵عدد میوه نسترن را در یک قوری آب دم کنید.

میوه نسترن، طبیعت خشک دارد و پایین آورنده فشارخون، ضد قند خون، ضد ورم و درد کلیه، شست و شو دهنده کلیه، سرشار از ویتامین ث، ضد سرماخوردگی، مقوی معده و ضد اسهال است.

د‌منوش به‌لیمو و زیرفون

به‌لیمو و کمی زیرفون را در یک قوری دم کنید.

این دمنوش خواب آور، ضدمیگرن، آرام بخش، ضدتپش قلب، ضدسردرد، تقویت کننده حافظه، تقویت کننده معده، ضدآسم، پایین آورنده فشارخون، ضداسهال و شست و شو دهنده کلیه است.

بادرنجبویه را همراه زیرفون در یک قوری دم کنید.

این دمنوش طبیعت خیلی گرم دارد، در بعضی مزاج ها بالا برنده فشارخون، مقوی قلب و اعصاب، خون ساز، تقویت کننده سلول های مغزی و آرام بخش است. مقوی مغز، ضد صدای گوش، خواب آور، نشاط آور، ضد بیماری های کلیه است و بوی بد دهان را برطرف می کند و برای رفع کابوس های شبانه مفید است.

دمنوش زنجبیل

یک قاشق مرباخوری کوبیده زنجبیل را در یک قوری آب دم کنید.

زنجبیل طبیعت گرم دارد، افزایش دهنده فوری فشار خون، ضد ضعف اعصاب، تقویت کننده حافظه، تنظیم کننده ادرار، ضد رطوبت مزاج، ضد بلغم و صفرا، خون ساز، ضد درد مفاصل، تقویت کننده قوه باه، مقوی جهاز هاضمه، ضد سم غذایی، مقوی معده، مسکن و مقوی قوای رئیسه بدن است.

دمنوش آویشن

یک قاشق غذاخوری آویشن را در یک قوری آب دم کنید.

آویشن طبیعت معتدل دارد و بالا برنده فشار خون، تقویت کننده اعصاب، رفع کولیت های مزمن، شست و شو دهنده کلیه، ضد انگل، ضد رطوبت بدن، ضد صفرا، ضد زکام و سرفه و آسم، اشتهاآور، ضد غلظت خون، مقوی جهاز هاضمه و تقویت کننده بینایی است.

دمنوش اکلیل کوهی

یک قاشق غذاخوری از این گیاه را در یک قوری آب دم کنید.

اکلیل کوهی طبیعت گرم دارد و مقوی اعصاب، شست و شو دهنده کلیه، ضد صفرا، ضد دلهره و اضطراب، تقویت کننده بدن، زکام، آسم، سیاه سرفه، مقوی معده، ضد درد روماتیسمی و استخوانی و کمر و ضد سنگ کیسه صفراست.

دمنوش گزنه

یک قاشق غذاخوری گزنه را در یک قوری آب جوش دم کنید.

گزنه طبیعت گرم دارد و ضد قند، ضد غلظت خون، ضد چربی، ضد صفرا و سنگ کیسه صفرا، ضد سرطان، ضد خونریزی، زیاد کننده شیر مادر، رفع خستگی و ضد ریزش مو است.

بهتر است با انواع دمنوش های گیاهی مخصوص فصل بهار آشنا شوید این دمنوش ها تاثیرات مفیدی روی بدن انسان خواهند گذاشت توصیه می کنیم با انواع مختلف آن ها در این فصل آشنا شوید
 مصرف سبزی برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش ضروری است و مصرف ناکافی سبزی می‌تواند زمینه ابتلا به بیماری‌های گوارشی مثل سرطان روده را فراهم کند. متاسفانه امروزه خیلی از افراد به اندازه کافی از سبزی مصرف نمی‌کنند و برعکس گذشته، ظرف سبزی را خیلی کم می‌توان در سفره‌های ایرانی دید.
نعناع
نعناع سبزی است خوشبو که طبع آن از دیدگاه طب‌سنتی گرم و خشک محسوب می‌شود، البته خشکی آن زیاد نیست. یکی از خواص مهم نعنا رقیق کردن خون محسوب می‌شود و افرادی که دارای مشکل غلظت خون هستند، می‌توانند از مصرف نعنا سود ببرند.
مصرف نعنا می‌تواند شادابی و سر زندگی را برای فرد ایجاد کند به همین دلیل آن دسته از افرادی که روحیه خوبی ندارند، می‌توانند نعنا را در رژیم غذایی خود قرار بدهند. چنانچه دچار درد دندان شدید و دسترسی به پزشک برای‌تان میسر نیست، می‌توانید برگ نعنا را تا وقتی که درد دندان‌تان تسکین پیدا کند، بجوید و در زمان ممکن به دندان‌پزشک مراجعه کنید.
نعناع اثرات مفیدی در از بین بردن انگل می‌تواند داشته باشد بنابراین قرار دادن آن در سفره و صرف این سبزی، می‌تواند برای همه افراد خانواده مفید باشد. نعناع می‌تواند به تقویت معده کمک کند، بنابراین آن دسته از افرادی که معده ضعیفی دارند و احساس می‌کنند غذا سر دل‌شان باقی می‌ماند یا دائما دچار نفخ می‌شوند، می‌توانند از مقداری نعناع خشک کرده به صورت دم‌کرده یا جوشانده استفاده کنند.
انجام این کار هم باعث تقویت معده می‌شود و هم نفخ را از بین می‌برد. ترشی‌ها طبع سردی دارند به همین دلیل باید مقداری نعنا به آن‌ها اضافه کرد تا از مقدار سردی آن‌ها کم شود. نعنا می‌تواند در ایجاد تعریق موثر باشد، برای بهره گرفتن از این خاصیت نعنا، باید حدود ۵ گرم نعنای خشک را در یک لیتر آب‌جوش دم کرد و به اندازه یک فنجان در وعده‌های مختلف در طول یک روز آن را نوشید.
 دوغ و پنیر طبع سرد دارند به همین دلیل با اضافه کردن نعنا خشک یا تازه، می‌توان علاوه بر ایجاد طعم مطبوع، سردی آن‌ها را کاهش داد. نعناع مصلح دوغ و پنیر محسوب می‌شود.

دمنوش های گیاهی علاوه‌بر طعم‌های منحصربه‌فردشان، فواید بی‌شماری نیز برای سلامتی دارند. در حقیقت دمنوش های گیاهی صدها سال است که به‌عنوان داروهای طبیعی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و دردها استفاده می‌شوند.

جالب است بدانید که علم مدرن برخی از موارد استفاده‌ی دمنوش های گیاهی در گذشته را تأیید می‌کند و فواید جدیدی هم برای این دمنوش‌ ها یافته است. در ادامه، مطالبی درباره‌ی تعدادی از دمنوش های گیاهی را برای‌تان گردآوری کرده‌ایم که امتحان کردن‌شان خالی از لطف نیست.

چرا از دمنوش های گیاهی استفاده کنیم؟

دمنوش های گیاهی طعم‌ها و عطرهای بسیار متفاوتی دارند و فاقد شکر و کالری اضافه هستند. بسیاری از دمنوش های گیاهی اثرات مفیدی برای سلامتی دارند و علم مدرن هم برخی از کاربردهای سنتی آنها را تأیید کرده است. اگر از دمنوش‌ ها لذت می‌برید یا تاکنون آنها را امتحان نکرده‌اید، این ده مورد را امتحان کنید.

دمنوش گل ساعتی

برای تهیه‌ی دمنوش گل ساعتی، از برگ‌ها، ساقه‌ها و گل‌های این گیاه استفاده می‌شود. دمنوش گل ساعتی به‌صورت سنتی برای از بین بردن اضطراب و کمک به خواب بهتر استفاده می‌شود. پژوهش‌هایی برای تأیید این خواص آغاز شده است. برای مثال، در یکی از این پژوهش‌ها مشخص شد که نوشیدن دمنوش گل ساعتی به‌مدت یک هفته، کیفیت خواب را به‌طور قابل توجهی بهبود می‌دهد.

دو مطالعه‌ که بر روی انسان‌ها انجام شدند، نشان دادند گل ساعتی در کاهش اضطراب مؤثر است. در حقیقت یکی از این پژوهش‌ها نشان داد گل ساعتی به‌اندازه‌ی داروهای کاهش اضطراب مؤثر است.

در پژوهش دیگری مشخص شد گل ساعتی در کنار داروی کلونیدین (دارویی که برای سم‌زدایی مواد مخدر استفاده می‌شود)، علائم روانی ترک اعتیاد مانند اضطراب، تحریک‌پذیری و پریشانی را کاهش می‌دهد. دمنوش گل ساعتی برای کاهش اضطراب و آرام‌بخشی، انتخاب مناسبی است.

خلاصه: پژوهشگران دریافته‌اند که دمنوش گل ساعتی به بهبود خواب و کاهش اضطراب کمک می‌کند.

دمنوش رُزهیپ

رُزهیپ میوه‌ی گل رُز است. این دمنوش ویتامین سی زیاد و مواد گیاهی مؤثری دارد. این ترکیبات گیاهی در کنار چربی‌های خاصی که در رزهیپ یافت شده‌اند، خواص ضدالتهابی دارند.

چندین پژوهش، اثر پودر رزهیپ بر کاهش التهابات رماتیسم مفصلی و استئو آرتریت را بررسی کرده‌اند (استئو آرتریت یکی از انواع آرتریت است که منجر به درد زانو می‌شود). بسیاری از این پژوهش‌ها دریافتند که رزهیپ در کاهش التهاب‌ها و علائم مرتبط با آن (مانند درد) مؤثر است.

رزهیپ برای کاهش وزن هم مؤثر است. در پژوهشی ۱۲ هفته‌ای که ۳۲ نفر دارای اضافه‌وزن در آن داوطلب شده بودند، مشخص شد مصرف عصاره‌ی رزهیپ به کاهش چربی های شکمی و کاهش شاخص توده‌ی بدنی منجر می‌شود.

خواص ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدانی رزهیپ به مبارزه با پیری پوست هم کمک می‌کند. یکی از مطالعات اولیه نشان داد که مصرف پودر رزهیپ برای ۸ هفته، در کاهش عمق چروک های اطراف چشم مؤثر بوده و رطوبت و الاستیسیته‌ی چهره را افزایش داده است.

این خواص می‌توانند بهبودهای دیگری هم در سلامت فرد ایجاد کنند. پژوهش‌های بیشتری برای تأیید این خواص و بررسی خواص جدیدتر مورد نیاز خواهد بود.

خلاصه: رزهیپ ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های زیادی دارد. خواص ضدالتهاب آن می‌تواند التهاب و درد ناشی از آرتریت را کاهش بدهد. پژوهش‌ها نشان داده‌‌اند که رزهیپ برای مبارزه با پیری و آب کردن چربی های شکم هم مفید است.

دمنوش بادرنجبویه

دمنوش بادرنجبویه طعم ملایم و لیمومانندی دارد. خواص دمنوش بادرنجبویه برای سلامتی مورد بررسی قرار گرفته است. در مطالعه‌ای کوچک، ۲۸ نفر به‌مدت ۶ هفته دمنوش بادرنجبویه نوشیدند. پس از ۶ هفته، قابلیت ارتجاعی رگ‌های خونی این افراد افزایش پیدا کرده بود. سفتی رگ‌های خونی عامل خطرناکی برای بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و زوال عقل محسوب می‌شود. در همین پژوهش، افرادی که دمنوش بادرنجبویه می‌نوشیدند، الاستیسیته‌ی پوست‌شان بهبود یافت. الاستیسیته‌ی پوست با افزایش سن کاهش می‌یابد. بااین‌حال، این پژوهش کیفیت چندانی نداشت.

در پژوهش کوچک دیگری، کارمندان بخش رادیولوژی مورد مطالعه قرار گرفتند. در این پژوهش مشخص شد که نوشیدن روزانه دو فنجان دمنوش بادرنجبویه به‌مدت یک ماه، آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان طبیعی بدن را افزایش می‌دهد که این امر از آسیب اکسیدی به سلول‌های بدن و DNA جلوگیری می‌کند. درنتیجه شرکت‌کنندگان در این پژوهش، نشانه‌های بهبود آسیب‌های واردشده به لیپید و DNA را نشان دادند.

شواهد اولیه نشان داده‌اند که بادرنجبویه می‌تواند سطح بالای چربی خون را بهبود بدهد. تعداد دیگری از پژوهش‌ها نشان داده‌اند که بادرنجبویه بر بهبود خلق‌وخو و عملکرد ذهنی مؤثر است.

دو پژوهش دیگر با حضور ۲۰ داوطلب، اثر مصرف دُزهای مختلفی از عصاره‌ی بادرنجبویه را بررسی کردند. آنها بهبود آرامش و بهبود حافظه در داوطلبان را گزارش کردند.

پژوهش کوچک دیگری دریافت که دمنوش بادرنجبویه منجر به کاهش استرس می‌شود و مهارت‌های پردازشی ریاضی را بهبود می‌دهد. درنهایت، در پژوهش دیگری مشخص شد که بادرنجبویه ضربان قلب و اضطراب را کاهش می‌دهد.

بادرنجبویه خواص زیادی برای سلامتی دارد و برای پیوستن به سبد گیاهان دارویی‌تان، گزینه‌ی مناسبی است.

خلاصه: شواهد اولیه نشان داده‌اند که دمنوش بادرنجبویه، سطح آنتی‌اکسیدان‌های بدن و سلامت پوست و قلب را بهبود می‌دهد و حتی در از بین بردن اضطراب هم مفید است.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي