گوسفندهای قربانی شده در حج چه می شوند؟!

یک میلیون و سیصد و هشتاد هزار حاجی، امروز در منا رمی جمره کردند و فردا باید قربانی کنند.

تا سال 1360 قربانی کردن احشام؛ شامل گوسفند، بز، گاو و شتر با روش های کاملا سنتی انجام می شد و حاجی ها یا نمایندگان آنها گروه گروه در منا، دشتی در میان مکه و طائف، افسار قربانی را به دست گرفته و صف می ایستادند تا نوبتشان شود و قربانی را به قصاب های حرفه ای یا موقتی که خود حاجی بودند، تحویل دهند.

در روز عید، دهمین روز مناسک حج، جای جای این دشت تبدیل به منظره عجیبی می شد و از کامیون داران هندی و پاکستانی گرفته تا قبیله های یمنی، فقط بخش کوچکی از قربانی ها را به سرزمین خود می بردند.

از سال 1360 طرح احداث کشتارگاه های صنعتی آغاز شد و سرانجام از سال 1377 کشتارگاه “معیصم” در چهار فاز، زیر نظر یک شرکت وابسته به بانک توسعه اسلامی به بهره برداری رسید.

در این کشتارگاه‌های مدرن از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها جهت ذبح قربانی با نظارت شرعی و دامپزشکی استفاده می‌شود، اما هنوز هم حاجیان می توانند در قسمت روباز کشتارگاه، شخصا دام خود را ذبح کنند.

این کشتارگاه از نظر وسعت و قابلیت، هیچ نظیری در جهان ندارد و بزرگترین نمونه در جهان شمار می رود. چهار فاز این مجموعه، می توانند به طور همزمان 67 هزار قربانی را ذبح و سلاخی کنند و سال گذشته، در عرض چهار روز نزدیک به یک میلیون دام در این محل ذبح شد.

گوسفندهای قربانی شده در حج چه می شوند؟!

هر فاز از این مجموعه، مخصوص یک یا دو نوع دام است و تمام مراحل نگهداری، معاینه و نظافت، فروش، ذبح، سلاخی، انجماد یا بسته بندی و بارگیری در هر یک از آنها انجام می شود.

این کشتارگاه ها مجهز به مخزن جمع آوری و نگهداری خون قربانی و نیز واحد فرآوری شیمیایی آن جهت جلوگیری از انتشار میکروب‌ها و باکتری‌ها است.

برای هر 30 راس دام، یک قصاب در نظر گرفته شده و عده دیگری نیز وظیفه سلاخی و مراحل بعدی را بر عهده دارند.

امسال نزدیک به یک میلیون و چهارصد هزار نفر به حج رفته اند که البته همه آنها نیازی به قربانی کردن ندارند و برخی نیز ترجیح می دهند شخصا ذبح قربانی را انجام دهند و به همین علت، در فاصله دورتری از منا، ذبح قربانی به روش سنتی رواج دارد.

قربانی های حاجیان ایرانی با هماهنگی بعثه، در کشتارگاه انجام می شود و هزینه آن نیز از پیش، پرداخت شده است. به همین علت ایرانی ها کمتر اسیر بازار سیاه یا غیر رسمی دام می شوند و همان بهای تعیین شده از سوی بانک توسعه را که امسال حدود چهارصد هزارتومان است پرداخت می کنند. این در حالی است که امسال، قیمت گوسفند در بازار آزاد به چهار میلیون تومان رسیده است که فروشنده های عربستانی علت آن را افزایش قیمت دام های وارد شده از اردن، عمده ترین تامین کننده دام حاجیان، عنوان می کنند.

با این حال، شلوغی کشتارگاه در روز عید و موکول شدن قربانی به روز یازدهم، یکی از مشکلاتی است که برای برخی حاجیان ایرانی پیش می آید.
ضمن این که ایرانی هایی که اصرار دارند بخشی از گوشت قربانی خود را دریافت کنند، در مواقع شلوغی، دچار مشکل می شوند که یکی از مسئولان کشتارگاه، علت آن را تقاضای ایرانی ها درست در زمان اوج کار قصاب ها می داند.
او می گوید، اگر ایرانی هایی که می خواهند بخشی از گوشت قربانی خود را دریافت کنند، صبح، زودتر از ساعت 10 مراجعه کنند، هم کمتر وقت از آنها گرفته می شود و هم قصاب ها می توانند خواسته آنها را انجام دهند. البته او با اشاره به مجوز فقه جعفری، مبنی بر مجاز بودن قربانی در روز دوم، به ایرانی ها توصیه می کند که عصر روز دوم، بهترین زمان برای قربانی است، چون اوج کار به پایان رسیده و در برخی سال ها حتی دو فاز ار چهار فاز، متوقف می شود.

گوسفندهای قربانی شده در حج چه می شوند؟!

احمد محمد علی، رئیس بانک توسعه اسلامی می گوید: در روز نخست بین 600 تا 700 هزار راس دام قربانی می شود.

بر اساس توافق کمیته امداد، همه ساله 20 هزار راس از دام های قربانی از طریق بندر جده به ایران ارسال می شود و محمدعلی اعلام کرده که بانک توسعه، آماده است مقادیر بیشتری را نیز در صورت فراهم کردن امکانات حمل و نقل از مکه به بندر جده در اختیار ایران یا هر کشور مسلمان دیگر بگذارد.

وی افزود: البته کار توزیع از همان روز نخست عید و پس از معاینه گوشت ها آغاز می شود و حاجیان حاضر در منا و فقیران از گوشت های قربانیدریافت می کنند.  سپس گوشت ها به 27 کشور اسلامی فرستاده می شود که اغلب آن از طریق راه های دریایی و زمینی به اردن ، سوریه ، لبنان و فلسطین، در صورتی که رژیم صهیونیستی اجازه دهد، ارسال می شود.

از روز دوم نیز، به افغانستان، پاکستان و کشورهای آفریقایی که راه دریایی دارند برده می شود. از جمله، مالی، نیجر، سودان، سنگال، جیبوتی، سومالی، کنیا، دارالسلام، تانزانیا، کومور و موزامبیک. همچنین، بنگلادش، موریتانی، گینه، سیرالئون، آلبانی و بوسنی نیز از مقاصد گوشت های قربانی هستند.

در صورت فراهم شدن امکانات حمل و نقل، ایران می تواند 70 هزار راس از دام های ذبح شده در کشتارگاه های صنعتی را برای توزیع بین نیازمندان به ایران حمل کند.

* معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی شهرستان تهران از اعلام آمادگی این مرکز بهزیستی برای دریافت گوشت‌های قربانی و تحویل آنها به 6 هزار مددجو خبر داد.

* کمیته امداد امام خمینی نیز از آمادگی این نهاد جهت دریافت کمکهای نقدی و غیر نقدی حجاج بیت اله الحرام در سراسر کشور خبرداد.

منبع: شبکه خبر

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه