کناره گیری ناگهانی مجری پرسشگر از برنامه “نگاه یک”

کناره گیری ناگهانی مجری پرسشگر از برنامه “نگاه یک”, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

 

 

 

 

 

 

شب گذشته ، یکصد و پنجاهمین برنامه “نگاه یک” از شبکه اول سیما پخش شد و سید حسن صحت ، مجری این برنامه اعلام کرد که این ، آخرین اجرای او در “نگاه یک” خواهد بود و وعده داد که در انتهای برنامه درباره علت کنار رفتنش از این برنامه توضیح خواهد داد.

با این حال ، به محض این که گفت و گوی او با مهمان برنامه تمام شد ، تیتراژ برنامه بر روی صفحه تلویزیون حک شد و او تنها توانست به خداحافظی بپردازد و عملاً از ارائه هر گونه توضیحی بازماند.

به هر حال در نگاه یک ، ناگهان چه رخ داد که مجری پرسشگر آن بی مقدمه حذف شد ، سوالی است که باید آن را به انبوه پرسش های بی پاسخ رسانه ملی افزود و به عادت مألوف(!) از کنارش رد شد.

“نگاه یک” از سال ۱۳۸۷ به مجری گری سید حسن صحت ، هر شنبه بر روی آنتن شبکه یک سیما رفت و طی آن ، دهها مقام مسوول از دولت ، مجلس ، دستگاه قضا ، پلیس و … بر روی صندلی پاسخگویی نشستند و به سوالات بی تعارف صحت ، پاسخ دادند.

این برنامه از آن جهت ارجمند بود که در سیمای یک سو ، از معدود برنامه های پرسشگر بود که مسوولان را به طور جدی مورد سوال قرار می داد و در مقابل دوربین های پخش زنده ، آنها را به چالش می کشید.
البته باید گفت که این پرسشگری ، هرگز در حد ایده آل نبود چه آن که سخن گفتن با مسوولان ، آن هم در برنامه پخش زنده ، خط قرمزهای نوشته و نانوشته بسیاری دارد که خروجی کار را به شدت تحت الشعاع قرار می دهد و برنامه را از جذابیت آرمانی دور می کند و حتی گاه از حیز انتفاع ساقط می کند.

با این حال ، صحت برغم فراز و فرودهایش در این ۱۵۰ برنامه و با توجه به محدودیت هایی که تقریباً همه بر آن واقفیم ، توانست کارنامه ای قابل قبول از خود به جای بگذارد، آن هم در زمانه ای که بسیاری از مجریان سیاسی سیما ، حد و شأن خود در برابر مسوولان مورد مصاحبه را تا اندازه پایه میکروفن پایین آورده و جز سر تکان دادن به نشانه تأیید و پرسش های کلیشه ای ، چیزی برای عرضه ندارند.

این نوشتار البته به معنای بی عیب و نقص بودن کار سیدحسن صحت نیست ولی انصاف آن است که از تلاشی که در طول این سال ها برای زنده نگه داشتن چراغ کم فروغ پرسش در سیما -برغم همه محدودیت ها- کرده است ، به نیکی یاد شود و از تبدیل “نگاه یک” به تریبون تک گویی مسوولان ، اظهار نگرانی گردد.

صدا و سیما ، برای این که زبان گویای مردم ایران شود ، راهی بسیار طولانی در پیش دارد ولی بدتر از طولانی بودن مسیر ، نشانه هایی است که حکایت از طی طریق معکوس دارد!

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر گهر

 

منبع: عصر ایران

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي