کم خوابی چه علائمی دارد؟

کم خوابی چه علائمی دارد؟

فکر می‌کنید با کاهش زمان خواب در شب  مشکلی برایتان بوجود نمی‌آید؟ قهوه برای چنین زمانیست، مگراینطور نیست؟ ولی نشانه‌های جلوگیری از خواب آشکارتر از آن موردی است که فکر می‌کنید‌!

شاید با افتخار می‌گویید که قبل از اینکه سرتان به بالش برسد به خواب می‌روید‌‌، اما قبل از اینکه ادامه بدهید باید بدانید که‌: این نشانه‌ واضحی از کمبود خواب است‌! و البته تنها یکی از نشانه‌های اینکه باید بیشتر چشمانتان را بسته نگاه دارید‌.

ما با کمک شلبی فریدمن هریس‌، متخصص خواب سایت YouBeauty و مدیر درمان مشکلات رفتاری مربوط به خواب در نیویورک‌، ده نشانه‌ کم‌خوابی را جمع‌آوری کردیم‌. اگر این مشکلات برای شما آشناست، وقت آن رسیده که زمان بیشتری را به خوابیدن اختصاص دهید‌. زیرا این امر مانند آب و غذا برای سلامتی لازم است‌. از سوی دیگر خوابیدن برای رفع مشکلات سلامت و زیبایی و تبدیل شما به فردی جذاب‌تر موثر است.

کم خوابی چه علائمی دارد؟

‌1. بلافاصله به‌خواب می‌روید‌.

شاید از نظر شما این امر ناشی از خوش‌خواب بودن فرد است‌، اما حقیقت برخلاف این موضوع است‌. بر اساس موسسه ملی اختلالات عصب‌شناسی و سکته‌، اگر بطور معمول در پنج دقیقه اول دراز کشیدن به‌خواب می‌روید‌، احتمالاً از کم‌خوابی شدید رنج می‌برید‌، شاید هم از اختلال در خواب‌.

2. بیش از حد معمول کار‌ها را بدون فکر انجام می‌دهید‌.

در جلسه صبحگاهی یک شیرینی برمی‌دارید‌، درحالیکه قبلاً به آن دست نمی‌زدید و یا پول زیادی برای خرید لباس گران‌قیمتی که در اینترنت دیده بودید پرداخت می‌کنید‌؟ شاید کمبود خواب مقصر باشد‌. هریس می‌گوید: ” prefrontal cortex مغز در اثر کم‌خوابی به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیر‌د‌. این بخش مسئول قضاوت‌، کنترل ناخودآگاه‌، ارتباط بینایی و توجه می‌باشد‌. کم‌خوابی منجربه قضاوت‌های ضعیف‌تر و رفتارهای ناخودآگاه می‌شود‌، مثل کم غذا خوردن و یا خریدن چیزی بدون فکر کردن به عواقب آن و همینطور بی‌حوصلگی و برخوردهای تند با دیگران‌.

3. تکیه بر رفتارهای کلیشه ای‌

اگر مدام اصطلاحاتی مثل ” دندان اسب پیشکشی را نمی‌شمارند” یا “کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند” را به‌کار می‌برید و هنوز به دوران بازنشتگی خود نرسیده‌اید‌، بهتر است یک چرت کوتاهی بزنید‌. هریس به این نکته اشاره می کند: “لوب جلویی مغز با تکلم‌، تفکر سازنده و خلاقیت‌ مرتبط بوده و به‌شدت تحت تاثیر کم‌خوابی قرار می‌گیرد‌. افرادی که از کم‌خوابی رنج می‌برند‌ با صحبت کردن به صورت بداهه و پیچیده مشکل داشته و بیش از حد از عبارات کلیشه‌ای استفاده کرده و دچار لکنت و یکنواختی صدا می‌شوند‌.”

4. فراموش‌کاری‌

اگر با عجله از خانه بیرون زده‌اید تا کارت پستال تبریک تولد پدرتان را برایش پست کنید و به ناگاه متوجه میشوید آن را روی اپن آشپزخانه جا گذاشته‌اید‌ یا با وجودشنیدن مکرر نام همکارتان باز هم آن را فراموش کرده‌اید‌‌؛ کمبود ‌خواب برای حافظه شما مشکل‌آفرین شده است‌. هریس می‌گوید‌ خوابیدن باعث تحکیم حافظه و پردازش احساسات می‌شود‌. “بدون استراحت کافی خاطرات سخت‌تر شکل می‌گیرند‌. ارتباط خاطرات احساسی با زمینه موردنظر سخت‌ترشده و ازاین جهت رفتارهای منطقی و ازروی فکر سخت‌تر انجام می‌شوند.”‌

5. گرسنگی غیرعادی‌

وقتی هر شب به میزان کافی نمی‌خوابید‌، برایتان سخت‌تر خواهد بود تا یک پاکت چیپس را نخورید و پشت آن یک یا دو اسکوپ بستنی‌! دلیل این موضوع این است که کم‌خوابی ممکن است با تاثیر بر دو هورمون کلیدی لپتین و گرلین اشتهای شما را تحت تاثیر قرار دهد‌. هریس این‌گونه توضیح می‌دهد: “لپتین هورمونی است که بدن را از خوردن باز می‌دارد و به ما احساس سیری می‌دهد‌، ازسوی دیگر گرلین هورمونی است که دستور غذا خوردن و گرسنگی را صادر می‌کند‌. وقتی ما خواب کافی نداشته باشیم تعادل این دو هورمون به‌هم خورده و میزان لیپتین کاهش و میزان گرلین افزایش می‌یابد.” خلاصه کلام بدون داشتن خواب شبانه مناسب هورمونی که به ما دستور غذا خوردن را می‌دهد افزایش یافته و هورمون سیری کاهش پیدا می‌کند‌.

6. یک جمله را دوبار می‌خوانید‌

عدم توانایی در تمرکز یکی از نشانه‌های مهم رنج بردن از کم‌خوابی است‌. علاوه بر عدم تمرکز‌، براساس تحقیقاتی که در مجله خواب در سال 2009 منتشر شده کم‌خوابی توانایی شما برای اتخاذ تصمیمات ناگهانی را ازبین می‌برد، تصمیماتی مانند جلوگیری از تصادف هنگام رانندگی و این‌گونه تصمیمات پرکاربرد‌.

7. دست وپا چلفتی بودن‌

بعضی از آدم‌ها ذاتا دست وپا چلفتی ! اما هریس می‌گوید کم‌خوابی هم باعث ایجاد نقص فنی در شما می‌شود‌، مثل تلوتلو خوردن هنگام راه رفتن و افتادن هنگامیکه مشغول جابه‌جا کردن وسایلتان هستید‌.

8. با همسرتان دعوا می‌کنید‌

شاید همسرتان ناراحتتان کرده یا شاید خسته باشید‌، بلکه هم هر 2 مورد‌! یک تحقیق که در سال 2013 در دانشگاه برکلی انجام شده نشان می‌دهد که زوجین وقتی خواب کافی ندارند با هم دعوا‌های بیشتر و جدی‌تری دارند‌. محققین پی بردند که کمبود خواب اجتناب از دعوا و کنار آمدن با آن را سخت‌تر می‌کند‌.

9. فکرتان جایی دیگر است‌.

اگر هنگام رانندگی از زمان حال فاصله می‌گیرید‌، مثلا خروجی بزرگراه مورد نظرتان را فراموش می‌کنید‌ یا در طول روز کار‌هایی می‌کنید که بعدا چیز زیادی از آن به یاد ندارید‌، به زبانی دیگر در حالت خلبان خودکار به سر می‌برید و از لحظات فعلی آگاهی ندارید‌، بر اساس سخنان هریس‌، باید بیشتر بخوابید‌.‌( البته مشغول بودن ذهن همیشه هم بد نیست‌)

10‌. هنگام تماشای فیلم یا پرواز‌هایی که در طول روز انجام می‌شود‌، خوابتان می‌برد‌.

اینکه به محض ورود به یک محیط تاریک و خواب‌آور‌، به خواب می‌روید‌، مخصوصا وقتی این اتفاق در طول ساعات روشنایی هوا رخ می‌دهد‌، یکی از علائم کم خوابیست‌. اگر به میزان کافی بخوابید‌، باید در طول روز سرحال و آگاه باشید‌. روز که وقت خواب نیست‌!

منبع-http://ibanoo.ir

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه