چشم انتظاری مبتلایان سرطان سینه به بیمه درمانی

تاريخ : 7 تیر

بیمه مبتلایان سرطان سینه

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان ابتلا به سرطان پستان در ایران بالا نیست؛ اما آنچه نگران‌کننده است، پایین‌بودن سن ابتلا به این بیماری است، به طوری که در ایران زنان ٥ تا ١٠‌سال زودتر از سایر کشورها به این بیماری مبتلا می‌شوند؛ یعنی بیشتر مبتلایان، زنان ٤٥ تا ٥٠ ساله هستند. آمارها می‌گویند در ایران به ازای هر ١٠٠‌ هزار نفر، ٣٠ زن به سرطان پستان مبتلا می‌شوند و به گفته رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت، هر ‌سال ١٠‌هزار زن به سرطان پستان مبتلا می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود در دو دهه آینده، موارد ابتلا به این بیماری ٧٠ تا ٨٠‌درصد افزایش داشته باشند.

چشم انتظاری مبتلایان سرطان سینه به بیمه درمانی, پورتال خبری فرهنگی گهر

پیش از این وزارت بهداشت اعلام کرده بود که تشخیص سرطان پستان در ٧٠‌درصد موارد با تأخیر انجام می‌شود و همین هم یکی از دلایل تخلیه کامل پستان است؛ با این حال آسیه الفت‌بخش که یکی از اعضای هیأت علمی پژوهشکده سرطان پستان جهاددانشگاهی است، می‌گوید موارد تخلیه کامل پستان کم ‌شده و به نصف رسیده است: «در حال حاضر بافت پستان حفظ می‌شود و تنها بخشی از آن تخلیه می‌شود، گاهی حتی حین عمل کارهای بازسازی هم انجام می‌شود، چرا که در آن مرحله هنوز چسبندگی ایجاد نشده و جراحی می‌تواند نتایج بهتری داشته باشد.

بیمه درمانی برای مبتلایان سرطان سینه

روش‌های نوین درمان در تمام کشور‌های دنیا از جمله کشور ما تحت پوشش بیمه نیست، اما امیدواریم با حمایت وزارت بهداشت و دولت این درمان‌ها راه به بیمه باز کنند.

این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی درباره علل بروز سرطان پستان افزود: عوامل متعددی از جمله تاخیر در فرزند دار شدن پس از ازدواج، کاهش فعالیت، عدم شیردهی به فرزند، مصرف الکل، استعمال دخانیات، قرار گرفتن در معرض اشعه، داشتن سابقه خانوادگی و غیره در احتمال بروز سرطان پستان نقش دارد، اما نمی‌توان به صورت صد درصد یکی از این عوامل را دلیل اصلی بروز سرطان دانست بلکه این عوامل صرفا می‌توانند تاثیرگذار باشند به همین دلیل توصیه می شود تا همه به ویژه   بانوان  از این ریسک فاکتور‌ها  پرهیز کنند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه ابتلا به سرطان سینه تمام زنان‌ را تهدید می‌کند، تصریح کرد: اگر فردی  هیچ یک از ریسک فاکتور‌ها را نداشته نمی‌تواند به صورت صد درصد از ابتلا به سرطان سینه در امان بماند، زیرا بسیاری از فاکتور‌های تاثیرگذار  شناخته نشده اند.

دبیر علمی کنگره افزود: بانوان نباید بر این باور باشند که با شیردهی به فرزندانشان از گزند سرطان در امان می‌مانند، زیرا ممکن است آنها صرفا با شیردهی از یک ریسک فاکتور در امان باشند، اما سایرعوامل خطر آفرین ناشناخته ممکن است همچنان وجود داشته باشد.

انبیائی با اشاره به ضرورت غربالگری برای جلوگیری از پیشرفت  بیماری گفت: زنان پس از ۴۰ سالگی باید سالانه یک بار ماموگرافی انجام دهند تا بیماری آنها به موقع تشخیص داده شود.

درمان سرطان در کشور امکان پذیر است

دبیر علمی کنگره با بیان اینکه درمان سرطان پستان در کشور قابل انجام است، گفت: تمام روش‌های درمان سرطان سینه در دنیا به نحو علمی در ایران انجام می‌شود بنابراین دیگر نیازی به اعزام  خارج از کشور نداریم.

وی در خصوص آمار مبتلایان‌به سرطان پستان در کشور یادآور شد: آمار دقیقی در این خصوص در دسترس نیست، اما این موضوع توسط مسئولان وزارت بهداشت  مورد بررسی قرار می‌گیرد  متاسفانه می‌توان گفت علاوه براینکه راه‌های درمان و تشخیص بیماری پیشرفت داشته است اما شیوع بیماری را هم  شاهد هستیم.

در ایران نیز با درمان‌ های کمکی بعد از عمل جراحی، طول عمر مناسبی برای بیشتر بیماران به‌دست می‌آید. چنانچه بیماران در مراحل ابتدایی بیماری که غدد لنفاوی درگیر نداشته باشند، شناسایی شده و درمان مناسب دریافت کنند، طول عمر بیشتری خواهند داشت. سایر عوامل اگرچه در این مطالعه روی طول عمر بی‌تأثیر بودند، نیازمند مطالعات بیشتری هستند تا مورد قضاوت قرار گیرند.

با این‌که پرکردن جای خالی پستان تخلیه‌ شده، درمانی برای زنان بهبودیافته از سرطان است، اما هر آنچه بعد از ماستکتومی برای آنها انجام شود، در گروه جراحی‌های زیبایی قرار می‌گیرد و بیمه یک قران آن را هم پرداخت نمی‌کند: «بیمه از قبول‌کردن هزینه‌ها شانه خالی می‌کند، تنها بخشی که هزینه‌اش با بیمه حساب می‌شود، ماستکتومی یا همان تخلیه‌کردن کل یا بخشی از پستان است، یعنی درمان رایگان نیست، تنها در دو بیمارستان امام خمینی(ره) و شهدای تجریش که مرکز سرطان دارد، اگر بیمار برای جراحی از جراحان همان بیمارستان استفاده کند، هزینه‌ها پایین‌تر برایش تمام می‌شود.» اینها درددل‌های نیلوفر رجایی‌پور است؛ زنی که ماماست و کاملا اتفاقی متوجه سرطان پستان راستش شد.

او می‌گوید که تمام جراحی‌ های بعد از تخلیه یا برداشتن بخشی از پستان بیمار، آزاد حساب می‌شود: «بازسازی یا ماموپلاستی، هزینه زیادی می‌برد، هر یک پروتزی که استفاده می‌شود، بالای دو‌میلیون تومان است، با جراحی‌اش نزدیک به ٥، ٦‌میلیون تومان می‌شود.» این اما تنها بخشی از ماجراست، بازسازی پستان تنها به جراحی ماستکتومی محدود نمی‌شود، بیمار درمان‌شده از دو، سه‌سال قبلش برای آماده‌شدن برای جراحی نهایی باید در چند مرحله چربی تزریق کند. چربی تزریق می‌کنند تا پوست برای قرار گرفتن پروتز جا باز کند: «تزریق چربی هم در هر مرحله بالای یک‌میلیون تومان هزینه می‌خواهد، چربی را از بخشی از شکم برمی‌دارند و به جای خالی پستان تزریق می‌کنند، گاهی برای قرینه‌سازی هر دو پستان، حتی جراحی‌های بیشتری روی پستان سالم هم باید انجام شود تا پستان کوچک یا بزرگ شود.»

یمه سرطان برای پوشش هزینه‌های ناشی از انواع بیماری سرطان طراحی شده است. سرطان بیماری است که در آن رشد سلول‌های ناهنجار از کنترل خارج می‌شوند. تقریبا می‌توان گفت سرطان بیماری است که در همه جای بدن بروز می‌کند. پوست، استخوان، عضلات، خون یا دستگاه لنفاوی در معرض خطر سرطان قرار دارند. این بیماری ممکن است در هر سنی بروز کند، اما احتمال آن در سنین بالا بیشتر است.

بیمه سرطان ، جبران هزینه‌های درمان سرطان

تمام تغیرات زندگی مدرن امروزی در جهت بهبود شرایط زندگی بشر نبوده و سبک غلط زندگی در شهرهای بزرگ، آلودگی هوا، تغذیه نادرست، خواب ناکافی و نامناسب و بسیاری از مسائل مرتبط با سبک زندگی، منجر به افزایش بروز بیماری سرطان شده است.

در این میان می‌توان گفت یکی از ملاک‌ های توسعه یافتگی کشور ها، کنترل رشد سرطان و حمایت از بیماران سرطانی برای بهبود و مبارزه با این بیماری است.

یکی از راه‌های مهم مبارزه با هر ریسک و خطری، بیمه نمودن آن ریسک است. سرطان یکی از آن ریسک‌هایی است که با خرید بیمه سرطان قابل پوشش است.

طبق تحقیقات و آمارها:

  • سرطان شایع‏ترین علت مرگ در افراد زیر ۷۵سال
  • دومین عامل مرگ پس از بیماری‏های قلبی و عروقی در جمعیت بالای ۷۵سال است.

برخی از شرکت های بیمه طرح اختصاصی و انحصاری بیمه سرطان دارند؛ که در اینجا به اختصار درباره آن صحبت میکنیم:

بیمه امید آفرین (بیمه جبران هزینه‌های درمان سرطان بیمه البرز)

شرکت بیمه‏ البرز، برای اولین ‏بار در ایران « بیمه مادام العمر جبران هزینه‏‌های درمان سرطان» را طراحی و تحت عنوان « بیمه امید آفرین البرز» به عموم هموطنان ارائه نموده است. برخی از شرایط و مزایای این ‌‌بیمه‌نامه به شرح زیر است:

 

  • برای تهیه این بیمه سرطان در شرایط عادی نیازی به انجام معاینات و آزمایش‏های غربالگری نیست.
  • بیمه سرطان را می‌توان به صورت انفرادی و خانوادگی و گروهی خریداری نمود.
  • این بیمه‌نامه مادام ‏العمر است؛ فقط یکبار حق‏ بیمه دریافت می‏گردد.
  • در صورت عدم امکان درمان در داخل کشور، هزینه درمان در خارج کشور پرداخت می‌گردد.
  • سقف پوشش بیمه‏ سرطان البرز معادل ۴٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال می‏باشد.
  • شرط سنی خرید این بیمه سرطان تا قبل از سن ۶۰ سالگی‌ است.
  • حق‏ بیمه این ‌‌بیمه‌نامه قابل تقسیط به اقساط دلخواه است که باید حداکثر طی ۵سال تسویه شود.
  • در صورتی‏که بیمه‏ شده در زمان نیاز به درمان، بیمه پایه یا مکمل دیگری داشته باشد، این ‌‌بیمه‌نامه مازاد هزینه‏‌های درمان را پوشش خواهد داد.
  • در این طرح بیمه‏ البرز بطور خاص هزینه‏‌های درمان ‏بیمه‏ شدگان را در برابر سرطان جبران می‏کند.
  • خرید این ‌‌بیمه‌نامه تنها در زمان سلامت میسر است.

تنها پس از یک سال دوره انتظار، تمام انواع خدمات درمانی شامل:

  • سرپایی
  • بستری
  • شیمی‏ درمانی
  • جراحی روباتیک
  • آمبولانس و سایر هزینه‏‌های اضافی

تحت پوشش قرار می‏گیرد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي