X بستن تبلیغات
مطالب پيشنهادي

چرا نباید روی زمین خوابید؟

تاريخ : ۱۷ خرداد
بازديد : 100

آیا می دانید که نباید روی زمین خوابید ؟

نباید روی زمین خوابید. موضوعی که بسیاری از محققین و پزشکان آن را باور دارند و بر آن تاکید می نمایند. انتخاب بهترین شرایط برای خوابی سالم و آرام، می تواند روزی سرشار از نشاط و انگیزه را برای فرد به ارمغان آورد.

خواب چرا نباید روی زمین خوابید؟

نباید روی زمین خوابید!

انسان‌ها یک سوم از کل زندگی خود را در خواب سپری می‌کنند. تقریبا همه می‌دانیم که خوابیدن فواید بسیاری برای بدن دارد اما آیا می‌دانستید که حالت خوابیدن شما به پهلو، به پشت یا روی شکم می‌تواند زمینه‌ساز بعضی از بیماری‌ها باشد؟  تحقیقات نشان می‌دهد ۹۵ درصد مردم همیشه در یک حالت ثابت به خواب می‌روند. در این نوشته سعی می‌کنیم شما را با بعضی از فواید و مضرات حالت‌های مختلف خوابیدن آشنا کنیم.

وقتی مانند مصدومان می‌خوابید

از این حالت به‌عنوان ریکاوری یاد می‌شود، چرا که معمولا بعد از تصادفات و سوانح، پزشکان اورژانس بیماران را در این وضعیت قرار می‌دهند. به اعتقاد کارشناسان خوابیدن به این شکل می‌تواند کمک زیادی به هضم غذا کرده و از بازگشت اسید معده به داخل دهان پیشگیری کند. مهم‌ترین دلیل بازگشت محتویات شکم به داخل دهان،  ضعیف بودن دریچه خاصی است که در محل اتصال معده به مری قرار گرفته است. در بعضی مواقع این وضعیت همراه با احساس سوزش شدید در دهان و حالت تهوع است. تحقیقات نشان می‌دهد بهترین روش برای پیشگیری از این حالت که به آن رفلاکس معده گفته می‌شود.

خوابیدن به پهلوی سمت چپ است که البته دانشمندان هنوز به‌دلیل اصلی آن پی نبرده‌اند. اگرچه این حالت می‌تواند سوزش‌های شکمی را کاهش دهد اما اثر بدی روی چین و چروک‌های صورت دارد. در این وضعیت فشار بیشتری در قسمتی از صورت که در بین گوشه بینی تا کناره‌های دهان قرار گرفته وارد می‌شود.  از این ناحیه به‌عنوان خط خنده یاد می‌شود و بسته به اینکه شما روی سمت چپ یا راست بدن خود می‌خوابید، به مرور زمان این خط‌ها عمیق‌تر شده و چین و چروک‌های بیشتری روی صورت ظاهر می‌شوند.

بخوانید :   راهکارهای موثر خانگی برای توقف خونریزی

وقتی مانند جنازه می‌خوابید

به گفته کارشناسان خوابیدن به پشت کمک زیادی به افرادی می‌کند که از آرتروز و دردهای مفصلی رنج می‌برند. در این حالت وزن بدن به‌طور مساوی در همه جهات تقسیم می‌شود و هیچ نقطه‌ای بیشتر از قسمت‌های دیگر تحت فشار قرار نمی‌گیرد اما در عوض خوابیدن به این شکل می‌تواند صدای خر و پف شما را بلندتر از همیشه کند. در این وضعیت عضلات آرواره‌ها و زبان که معمولا در هنگام خواب شل و آویزان می‌شوند تحت‌تاثیر نیروی جاذبه قرار گرفته و مسیر تنفسی را سد می‌کنند.

به این ترتیب گلو باریک‌تر شده و عبور و مرور هوا با سختی بیشتری همراه می‌شود که در نهایت منجر به خر و پف می‌شود. این موضوع به‌خصوص برای افراد چاق از اهمیت بیشتری برخوردار است، چرا که چربی‌های اضافی که در جلوی گردن انباشته شده‌اند می‌تواند به بدتر شدن شرایط کمک کند. البته مهم‌تر از خر و پف کردن، قطع شدن مسیر تنفس برای مدت کوتاه و حتی بلند است که از آن به‌عنوان وقفه‌های تنفسی یا ایست تنفسی یاد می‌شود. در بعضی از مواقع قطع‌شدن نفس ممکن است تا بیش از ۱۰ثانیه به طول بینجامد که باز هم عامل اصلی آن تاثیر جاذبه روی گلو و زبان است.

وقتی مانند جنین می‌خوابید

این معمول‌ترین حالت خواب در جهان است. تقریبا سه چهارم از ما روی پهلوی خود می‌خوابیم درحالی‌که پاهای خود را به داخل شکم خم کرده‌ایم. محققان معتقدند این وضعیت می‌تواند به ما در ترمیم جراحات و آسیب‌های وارد شده به بدن کمک کند. در طول روز، ستون فقرات ما تحت فشار زیادی از جانب نیروی جاذبه قرار می‌گیرد که این فشار مستقیما به فاصله بین مهره‌ها وارد می‌شود.
اگر شما در حالتی بخوابید که فشاری به پشت کمرتان وارد نشود، جریان آب داخل بدن بیشتر به سمت دیسک‌های کمر جذب می‌شود و به ترمیم آسیب‌ها کمک می‌کند.

بخوانید :   لیست قیمت لوردراپه + مدل پرده لوردراپه

اما در این وضعیت حتما باید اطمینان حاصل کنید که گردن شما به‌خوبی با دیگر قسمت‌های بدن تنظیم شده باشد. به عبارت دیگر بالش شما نباید خیلی بالا یا خیلی پایین باشد، چرا که در غیراین صورت فشار زیادی به عصب‌های گردن وارد شده و سردرد و گردن‌درد را در صبح روز بعد به همراه خواهد داشت.

بهترین شرایط برای خواب کدام است ؟

بشر برای سالم بودن و سالم زیستن به خواب نیاز دارد. اکثر متخصصان معتقدند هشت ساعت خواب شبانه یعنی معادل یک‌سوم شبانه‌روز برای همه لازم است، اما آیا می‌دانید علاوه بر ساعات خواب، نحوه خوابیدن نیز روی سلامت تاثیر می‌گذارد؟

خوابیدن به پشت، روی شکم، به پهلو یا به شکل جنینی جزو وضعیت‌های معمول خواب است که روی نحوه تنفس، وضع ستون فقرات و یا جریان خون تاثیر می گذارد.

خوابیدن روی زمین باعث ایجاد “کمر درد”، ضعف عضلانی، سرگیجه و سردرد در سالمندان می‌شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهند دانشمندان با مطالعه روی نحوه خوابیدن افراد دریافتند که شخص برای خوابیدن حداقل ۳۰ سانتی متر با زمین باید ارتفاع داشته باشد در غیر این صورت گرانش زمین باعث پیری زودرس و ایجاد چین و چروک و افتادگی اندام‌های بدن می‌شود.

نتایج مطالعات نشان می‌دهند اگر روی زمین می‌خوابید باید یک یا دو بالشت زیر ساق پاهایتان قرار دارید زیرا این کار باعث رسیدن گردش خون بیشتر به مغز شما می‌شود و کیفیت خوابتان افزایش می‌یابد و بهترین بالشت برای گذاشتن زیر سر باید از جنس پنبه باشد و گردن روی آن قرار بگیرد.

افراد حدود هشت ساعت از شبانه روز را در حالت خوابیده به سر می برند و این زمان در مورد کودکان بیشتر است. اگر فرد وضعیت صحیحی در هنگام خواب نداشته باشد، فشارهای زیادی روی مفاصل و عضلات او وارد خواهد شد و چه بسا زمینه ساز تغییر شکل بدن نیز شود.

بخوانید :   آموزش جلوگیری از اشغال شدن فضای هارد در ویندوز

کسانی که دچار درد کمر هستند و در دوره حاد بیماری قرار دارند، باید به پشت بخوابند و زیر زانوها یک بالش بزرگ قرار دهند، طوری که زانوها در حالت ۶۰ درجه خمیده قرار بگیرند (مطابق تصویر)، زیرا در این صورت فشار کمتری به ریشه عصب کمر وارد می شود و فرد احساس راحتی بیشتری می کند.

افرادی که دچار آرتروز زانو هستند، وقتی به پهلو می خوابند و زانوها را روی هم قرار می دهند احساس درد زانو می کنند، پس بهتر است این افراد هم یک بالشت خیلی کوتاه ولی پهن را بین دو زانوی خود قرار دهند (مطابق تصویر) تا احساس راحتی بیشتری در ناحیه زانو کنند.

خوابیدن روی زمین چه اثراتی را به دنبال خواهد داشت ؟

در گذشته افراد کمتر روی تخت می‌خوابیدند و اغلب ترجیح می‌دادند رختخواب‌شان را روی زمین پهن کرده و مشغول استراحت شوند، اما کدام یک از این روش‌ها برای حفظ سلامت مفید است و به فرد کمک بیشتری می‌کند؟

بسیاری از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، چنان به خوابیدن روی زمین عادت کرده و آن را مفید و مؤثر می‌دانند، که به هیچ‌وجه حاضر نیستند، روش‌شان را تغییر دهند.

این گروه تا حدی به خوابیدن روی زمین باور دارند که حتی اگر زمانی روی تخت بخوابند نیز احساس کمر درد به سراغ‌شان می‌آید و تصمیم می‌گیرند چند شبی روی زمین بخوابند تا دردشان آرام شود.

صادقی در این‌ مورد، خاطرنشان می‌کند: خوابیدن روی تخت با خوابیدن روی زمین یک تفاوت مهم و عمده دارد؛ در واقع زمانی که فرد روی تخت می‌خوابد، موقع بیدار شدن دیگر لازم نیست از روی زمین بلند شود و به همین دلیل زانوها خیلی خم نخواهد ‌شد.

به گفته وی، نکته دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که خیلی علمی نیست؛ ولی بسیاری از افراد به آن باور دارند؛ آنها می‌گویند زمانی‌که روی زمین می‌خوابند، بدن‌شان خشک‌شده و هنگام صبح به راحتی از جای خود بلند نمی‌شوند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي