وداع آرام با تلگرام ،فیلترینگ تلگرام هم موافق دارد هم مخالف

 

تلگرام با استیکرها و کانالهای مستهجن بحث مسدود سازیش پیش کشیده شد تا اینکه گفتگوی ویژه خبری دیشب شبکه دو سیما به این موضوع مربوط شد

اگر این برنامه را ندیدید ما در ادامه ویدیو کامل این برنامه را قرار داده ایم

وداع آرام با تلگرام ،فیلترینگ تلگرام هم موافق دارد هم مخالف

شبکه‌ی اطلاع رسانی تلگرام یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌هایی است که با استقبال کم‌نظیر کاربران ایرانی نیز مواجه شده است. بحث بر سر محدودسازی این اپلیکیشن از زمان انتشار استیکرهای غیراخلاقی بر سر زبان‌ها افتاد و با گسترش روزافزون گروه‌های مبتذل جدی‌تر شد. تا آنجا که پس از معرفی قابلیت ساخت کانال‌های اطلاع‌رسانی با داشتن بی‌نهایت کاربر، و سوء‌استفاده برخی قانون‌گریزان برای اشائه‌ی محتوای مستهجن از این طریق، اعتراضات و واکنش‌های منفی مقامات و کاربران ایرانی به اوج خود رسید و وزیر ارتباطات نیز رسما اعلام کرد که در صورت مسدود نشدن کانال‌های غیراخلاقی، دولت نیز با فیلتر تلگرام موافق خواهد بود.

در هفته‌های گذشته تلگرام مجاب شد که قوانین سخت‌گیرانه‌تری را در نوع محتوای ارائه شده از طریق کاربران برنامه‌اش وضع کند و از همین رو شروع به مسدودسازی کانال‌های مستهجن کرد. از طرفی مدیر عامل تلگرام نیز که پیش‌تر اعلام کرده بود اختلالات گاه‌و‌بیگاه تلگرام در ایران از سوی دولت بوده و به منظور فشار به این کمپانی برای دسترسی به اطلاعات کاربران، از گفته‌ی خود پشیمان شد و در بیانیه‌ی رسمی بابت اظهارنظر عجولانه‌اش عذرخواهی کرد.  اگر چه این عذرخواهی و همچنین آغاز روند مسدود شدن کانال‌های مستهجن بار دیگر امیدها را به ادامه‌ی حیات تلگرام در ایران بازگرداند، ولی با گذشت چند روز شواهد و قراین از دسترس بودن بسیاری از کانال‌های مشابه خبر می‌دادند. تا جایی که وزیر ارتباطات اعلام کرد بیش از ۹۵ درصد کانال‌های غیراخلاقی بسته نشده و با این روند امید چندانی به فیلتر نشدن تلگرام نخواهد بود.

به‌هر حال تصمیم‌گیری نهایی در رابطه با فیلتر شدن یا نشدن این برنامه به کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه سپرده شده و این کارگروه امروز و تا ساعاتی دیگر تصمیم نهایی خود را در این رابطه خواهد گرفت.

اما پس از مرور این تاریخچه‌ی کوتاه از آنچه بر تلگرام در ایران گذشت و می‌گذرد به موضوع مطلب پیش رو می‌رسیم. شب گذشته گفتگوی ویژه‌ی خبری شبکه‌ی دو سیما میزبان محمد علی اسفنانی، نماینده‌ی مجلس و عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بود. گفتگوی این دو مهمان حاوی نکات جالب و قابل تاملی بود که ساعاتی قبل و به اختصار به اطلاع شما رسید. یکی از نکات قابل‌توجه در صحبت‌های خرم‌آبادی، اشاره به بازدهی بسیار پایین اعمال فیلترینگ هوشمند برای اینستگرام در مقایسه با هزینه‌‌های زیاد آن بود. در خلال این گفتگو، دکتر حسین عباسی، یکی از کارشناسان معروف فرهنگی نیز طی تماسی تلفنی به بیان نظرات خود در رابطه با فیلترینگ تلگرام پرداخت و ضمن اعلام مخالفت با مسدود کردن این برنامه، فواید آن را بسیار بیش از مضراتش دانست و بر گسترش سواد سایبری تاکید کرد. بلافاصله پس از این مکالمه روح‌الله مومن‌نسب به روی خط آمد و با موضع‌گیری در برابر گفته‌های عباسی، بر ماهیت مالکان این برنامه و اهداف جاسوسی آن تاکید کرد و از خواسته‌ی بسیاری از خانواده‌ها برای مسدودسازی تلگرام سخن گفت. در پایان این برنامه نیز صحبت‌های در رابطه با شبکه‌های مشابه داخلی و برخی از علل عدم استقبال کاربران ایرانی به شبکه‌های اجتماعی بومی طرح شد.

در ادامه می‌توانید ویدیوی کامل این برنامه را به نظاره بنشینید:

دانلود ویدیو

 

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه

  1. محمد says:

    تلگرام و هر برنامه مشابه تلگرام کاملا واضح است که توانایی جاسوسی را دارد و اگر امروز جاسوسی نکنند امکان این وجود دارد که هر لحظه از اطلاعات مردم علیه خود مردم و منافع مملکت سو استفاده کند جاسوسی تنها محدود به اطلاعات امنیتی نمی باشد هر چند تلگرام حتی امنیت کشور را هم نشانه رفته است آیا تلگرام نمیتواند اطلاعات مردم ایران را به عنوان یک مصرف کننده در اختیار کشورهای تولید کننده قرار دهد تا صنعت کشور را نابود کند؟ آیا تلگرام نمیتواند با افشای اطلاعات شخصی افراد متاهل که فکر میکردند این اطلاعات محرمانه است باعث از هم پاشیدن خانواده ها شود؟ آیا ضمانتی وجود دارد که ثابت کند اطلاعات امنیتی از طریق تلگرام جا به جا نشده است؟ تلگرام با این هزینه های سنگین راه اندازی و نگهداری چه منافعی کهر از این برنامه برای خود حاصل میکند؟ لطفا منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح ندهیم و زودتر تا کار خرابتر از این نشده تلگرام را فیلتر کنید