واکنشها به حلالیت خواستن فردی که عکس مینو خالقی را پخش کرد

دسته بندي : سیاست,⭐ اخبار
تاريخ : 10 آبان

حامد طالبی مدبر کانال تلگرامی قیچی که با پخش عکس بی حجاب مینو خالقی در کانال تلگرامی خود باعث عدم راهیابی وی به مجلس شد در آستانه اربعین و سفر به کربلای معلی از مینو خالقی طلب حلالیت خواست.

واکنشها به حلالیت خواستن فردی که عکس مینو خالقی را پخش کرد, پورتال خبری فرهنگی گهر

این خبرنگار اصولگرا که در خبرگزاری فارس نیز فعالیت می کند در مطلبی عنوان کرده است از اینکه به ناحق دیگران را آزار داده در حقشان ظلم کرده،”دل شکسته” است.
  
او نوشته است: «۵سال است که پیاده کربلا می روم ولی امسال عذاب وجدان مثل خوره به جانم افتاده که با این همه حق الناس که بر گردن من است، این مستحبات به چه کار آید… گرچه لطف و کرم ائمه اطهار می تواند دستگیرمان شود، ولی وقتی فکر می کنم به صدها نفر که محتاج حلالیت طلبیدن از آنها هستم، واقعا مایوس و ناامید از آینده و این همه بار گناه می شوم.»
  
او در ادامه آورده است: «علنی ترین حق الناس بر گردن من، ظلمی بوده که در حق خانم مینو خالقی (کاندیدای منتخب اصفهان در انتخابات مجلس) روا داشتم که از همینجا از ایشان حلالیت می طلبم و امیدوارم که حلالم کنند.»
 مینو خالقی منتخب سوم اصفهان در مرحله اول انتخابات مجلس که از فهرست امید و مورد حمایت ائتلاف اصلاح‌طلبان و میانه‌روها بود، اما شورای نگهبان آرای او را باطل کرد.
  
شورای نگهبان در آن زمان اعلام که دلیل ابطال آرای خانم خالقی را به او اعلام کرده است. این دلایل به‌طور رسمی منتشر نشد.
ظاهرا دلیل ابطال آرای مینو خالقی تصاویری بوده است که از سفر او به چین توسط یک کانال خبری اصولگرا با نام “قیچی” منتشر شد. با وجود اینکه تصاویر منتسب به خالقی جنجال زیادی به پا کرد و باعث بازماندن او از رسیدن به مجلس شد اما خود او این تصاویر را جعلی می داند.
  علی مطهری، نماینده مجلس در اعتراض به باطل شدن آرای خانم خالقی گفته بود “مصافحه” و این‌که ایشان در خارج از کشور “با مردی دست داده است” قابل اثبات نیست ضمن این که دست دادن در صورتی که با دستکش باشد “بدون اشکال” است.
واکنشها به حلالیت خواستن فردی که عکس مینو خالقی را پخش کرد, پورتال خبری فرهنگی گهر
ابطال آرای مینو خالقی اعتراض های فراوانی را در پی داشت. وزارت کشور و رییس جمهور بارها به این اقدام شورای نگهبان اعتراض کردند. مجلس نیز در این باره سعی می کرد از مینو خالقی دفاع کند.
با بالاگرفتن اختلافات موضوع به هیات عالی حل اختلاف قوا ارجاع شد که ریاست آن با آیت الله هاشمی شاهرودی است. این هیات رای شواری نگهبان را تائید کرد، تصمیم هیات توسط رهبر انقلاب به رییس مجلس ابلاغ شد. به این ترتیب مجلس شورای اسلامی بررسی اعتبارنامه مینو خالقی را از دستور کار خارج کرد و تکلیف کرسی او در مجلس به انتخابات میان دوره ای کشیده شد. در انتخابات میان دوره ای نیز نامزد مشهور اصولگرایان، حسن کامران توانست به جای مینو خالقی بر کرسی نمایندگی اصفهان تکیه زند.
  
به این ترتیب مینو خالقی با استناد به تصاویر منتشر شده از او، از راهیابی به مجلس باز ماند. تصاویری که حامد طالبی ادمین کانال اصولگرای”قیچی” منتشر کرده بود.
 حامد طالبی در سال های اخیر یکی روزنامه نگاران پر حاشیه اصولگرا بوده است.
 او اردیبهشت ماه سال ۹۵ پس از ماجرای انتشار تصاویر خالقی بازداشت شد. که چند روز بعد آزاد گردید. مینو خالقی پیش از این گفته بود که از انتشار دهندگان تصاویر جعلی شکایت خواهد کرد. رسانه های اصولگرا بازداشت طالبی را در این راستا اعلام کردند با این حال سعی در آن داشتند که ثابت کنند که طالبی منتشر کننده اصلی این تصاویر نبوده است. 
خبرگزاری تسنیم آن زمان  از وجود دو ابهام درباره بازداشت طالبی نوشته بود. به نوشته این خبرگزاری اصولگرا” ابهام اول آن است که به نظر می‌رسد این تصاویر پیش از انتشار در کانال قیچی، در فضای مجازی قابل دسترس بوده و کانال قیچی منبع اولیه نشر آنها نبوده است.  ابهام دوم درباره مدیریت حامد طالبی بر این کانال است؛ از روزهای ابتدایی تاسیس و فراگیر شدن امکانی به نام کانال در تلگرام، کانالی با عنوان قیچی ایجاد شد که حامد طالبی مدیریت آن را برعهده داشت، با این حال این کانال چندی بعد تعطیل شد.”
تسنیم همچنین آورده بود: «ضمن اینکه بعضی منابع مرتبط با خانم مینو خالقی نیز معتقدند منبع انتشار اولیه تصاویر شخصی، بعضی از آشنایان وی هستند. منابع دیگری نیز می‌گویند این تصاویر از ایمیل‌های ناشناسی به افراد مختلف ارسال شده است.  همچنین گفته می‌شد این تصاویر پیش از این در اکانت فیس‌بوک خانم خالقی وجود داشته است.»
در همین حال  وبسایت «رجا نیوز» در واکنش به دستگیری طالبی در یادداشتی نوشته بود: «افشای چهره‌ای لاقید که خود را منافقانه ملتزم به اسلام می‌داند قابل تقدیر است نه مستحق دستگیری و برخورد.»
با وجود اینکه این ادعاها و گمانه ها در آن زمان از سوی اصولگرایان برای پاک کردن اتهام از حامد طالبی منتشر شده بود اما عذرخواهی اخیر طالبی نشان داده است که تمام این ادعاها عیاری نداشته اند و او در این باره نقش اصلی  را بازی کرده است.
اما حاشیه های حامد طالبی به همین جا ختم نمی‌شود. تابستان امسال در راهپیمای روز قدس هنگامی که رییس جمهور در جمع راهپیمایان حضور یافته بود، گروهی از شرکت کنندگان به سردادن شعارهایی علیه رئیس جمهور چون «روحانی، بنی صدر، پیوندتان مبارک»، «مرگ بر منافق» و «مرگ بر آخوند آمریکایی» پرداختند.
واکنشها به حلالیت خواستن فردی که عکس مینو خالقی را پخش کرد, پورتال خبری فرهنگی گهر
این اقدام با اعتراض هایی همراه بود. علی مطهری این اقدام را “جرم” خواند. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دستور پی‌گیری شعار دادن علیه رئیس جمهور را صادر کرد و از معاون خود خواست با هماهنگی وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی برای معرفی خاطیان به مراجع قضایی اقدام کند.
گفته می شد متهم اصلی تحریک برای شعار دادن علیه رییس جمهور “حامد طالبی” بوده است. پس از این حواشی یاسر جبرائیلی، از روزنامه نگاران مشهور اصولگرا که خبرگزاری فارس فعالیت می کند در کانال تلگرامی خود نوشت: «وزارت اطلاعات به دلیل نامعلومی حامد طالبی از دبیران خبرگزاری فارس را احضار و ظاهرا بازداشت کرده است.»
پس از گذشت مدتی مشخص شد که طالبی بازداشت نشده است و او فقط برای ادای پاره ای توضیحات احضار شده است.

واکنش ها به عذرخواهی حامد طالبی از مینو خالقی

پس از انتشار متن عذرخواهی طالبی از مینو خالقی، کاربران در فضای مجازی به این اقدام او واکنش نشان دادند. دیدگاه های مختلفی در این باره مطرح شده است.
کاربری به نام سجاد در این باره نوشته است “اینکه طالبی از مینو خالقی عدرخواهی کرد حرکت خوبیه ولی باید از مردم عذرخواهی می کرد. هرچند وزیر کشور و شورای نگهبان مقصر اصلی هستن.”
در بیشتر پیام ها از اقدام طالبی استقبال شده است. احسان رستگاری در توئیتی نوشته است: «خیلیا حق الناس های بزرگتری برگردنشونه، اماشجاعت عذرخواهی حامد طالبی روندارن متعجب شدم ازخوندنش. درایران سنته، هرکار خواستی بکن، اماعذرخواهی نه.»
محمد علی جبرئیلی نیز در این باره معتقد است: «اینکه حامدطالبی از مینوخالقی حلالیت طلبیده نشانه بزرگمردی و شرافتش هست. بد نیست خبرنگاران اصلاحطلب و بی بی سی هم کمی یاد بگیرن.»
مجتبی نجفی از منظر دیگری به موضوع توجه کرده است، او نوشته است: «طالبی اما در نوشته خود تاکید کرده به کسانی که ظلم کرده، اگر شرطی برای حلال کردن دارند بگویید عمل کنم. ظلم به مینو خالقی شخصی نبود. تضییع حقوق همه ایرانی‌ها بود و نه فقط اصفهانی‌ها؛ جایی‌که قرار بود مجلس عصاره ملت ایران باشد و در راس امور. طالبی باید از همه مردم ایران حلالیت بخواهد. چرا؟ به این علت که مجلس ضعیف که تحت سیطره شورای نگهبان باشد و نمایندگانش از ترس نظارت استصوابی، جرأت بازخواست مقامات و نهادها را به خاطر بحران‌های عدیده کشور نداشته باشند ناتوان از ایفای نقش نظارتی خود است.»
کاربری دیگر به کنایه توئیت کرده “چه خوبه این فرهنگ حلالیت بین مردم جا بیفته مثلاً اسید پاشهای اصفهان هم مثل حامد طالبی از آسیب دیدگان حلالیت بخوان.”
کاربری دیگر هم دیدگاهی اینچنین دارد اما با صراحت بیشتر، “به نسلی خیانت می‌کنید، کار غلطی را مطلوب می‌کنید بعد حلالیت می‌طلبید؟ کاش به جای فرهنگ حلالیت طلبیدن، فرهنگ کار درست داشتیم.”
 مسعود کاربر دیگری است که عذرخواهی طالبی را نقد کرده است “حامد طالبی خبرنگار اصولگرایی که تصاویر مینو خالقی رو منتشر کرد، طی متنی از خالقی حلالیت طلبید! رکورد بیشترین جابجایی مرزهای وقاحت ثبت شد.”
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي