هر آنچه باید درباره سلامت و بهداشت موهای بلند بدانید

دیگر نگران بهداشت موهای بلند خود نباشید

سلامت و بهداشت مو های بلند و کوتاه، یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که امروزه به یک دغدغه تبدیل شده است. موهای بلند دیگر آرزویی محال نیست و رسیدن به آن تنها با کمی صبر و آگاهی امکان پذیر خواهد شد. اگر شما هم دوست دارید موهایی بلند و پر پشت داشته باشید، همراه ما در این مقاله باشد.

هر آنچه باید درباره سلامت و بهداشت موهای بلند بدانید

نقش تغذیه در سلامت و بهداشت مو

  • اسید های چرب ضروری: اسید چرب موجود در ماهی ، بذر کتان ، گردوو بادام می تواند به حالت موها کمک کند و از خشکی و شکنندگی آنها جلوگیری کند .
  • ويتامين Eبه عنوان یک آنتی اکسیدان در سیستم ایمنی نقش مهمی دارد و  با بیشتر شدن سیستم ایمنی ، تقویت ایمنی رشد مو بیشتر می شود و همچنین باعث بالا رفتن دریافت اکسیژن شده و به دنبال آن گردش خون در پوست سر بهتر خواهد شد و می تواند سلامتی و رشد مو را بهبود ببخشد
  • روي نیز با تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند باعث تحریک رشد موها شود که گوشت و مغزها (آجیل ها) منابع خوب روی هستند.
  • اگر ريزش مو به دليل کم کاری تيروئيد است ضمن درمان دارویی کم کاری تیروئید منابع غذايي حاوی ويتامين A و يد را به مقدار بيشتری مصرف کنيد
  • کم خونی و فقر آهن یکی دیگر از عوامل ریزش مو می باشد .مصرف جگر، گوشت ،حبوبات،تخم مرغ و خرما را بیشتر کنید
  • سيليس يکي ديگر از مواد مغذی مهم در حفظ سلامتي مو است که ريزش مو را کاهش مي دهد. منابع غذايي سيليس شامل پوست سيب زميني ، فلفل سبز، فلفل قرمز، خيار، جوانه حبوبات مثل جوانه لوبيا است.
  • ساختمان مو از پروتئین ساخته شده است برای تسریع رشد و سلامت مو رژیم غنی از پروتئین داشته باشید  مصرف گوشت شیر ،ماهی،  حبوبات  و همچنین سویا را  فراموش نکنید.

ژنتیک و ارتباط مستقیم آن با سلامت مو

ژنتیک و وراثت، یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر سلامت مو و حجم مو تاثیر می‌گذارد و اگر کسی بخواهد از وضعیت کم پشت یا پر پشت بودن موهای خود آگاه شود، باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کند. به طور کلی روی سر هر فرد حدود صد هزار فولیکول قرار گرفته است (اگر مو نریخته باشد یا فرد به بیماری خاصی مبتلا نباشد)، چنانچه در یک سانتی‌متر مربع کف سر، تعداد موها بالای 120 عدد باشد، در چنین شرایطی وضعیت موها خیلی خوب به حساب می‌آید. اگر این عدد بالای 70 باشد، یعنی وضعیت متوسط رو به خوب است و در صورتی که تراکم مو در یک سانتی‌متر مربع بین 40 تا 70 باشد، کم محسوب می‌شود و عدد زیر 40 هم تراکم خیلی کم را نشان می‌دهد. برای بررسی وضعیت موها می‌توان از سنین حدود 7ـ6 سالگی به بعد به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کرد. به طور کلی حدود 30 درصد مراجعات، به مساله بررسی کم پشتی مو اختصاص دارد که از این آمار، حدود 60 درصد را خانم‌ها و 40درصد را آقایان تشکیل می‌دهند.

موهای خود را بلند کنید، خیلی بلند !

ژنتیک و بسیاری از عوامل مهم دیگر، موجب می گردد که گاها یک فرد موهایی بلند اما نازک و کم پشت داشته باشد. اگر شما هم می خواهید موهایی بلند داشته باشید، هم سفر ما در این متن باشید.

شما کارهای زیادی انجام داده‌اید که به سلامت مو مرتبط است. اکنون زمان آن است که با حقایق روبرو شوید. روال جاری شما با وجود تمام مواد و مسائل خوب، واقعاً خوب کار نمی‌کند.

مهربانی بی نهایت با مو

از آنجایی که موهایی که به شانه‌هایتان و یا پایین‌تر رسیده‌اند، احتمالا چندین سال عمر دارند، به مراقبت، مهربانی، و توجه بیشتری نسبت به چیزی که نرم کننده‌ها ارائه می‌دهند، نیاز دارند. تاونسند توصیه می‌کند که بصورت هفتگی از یک ماسک مرطوب کننده و یا روغن درمانی استفاده کنید. وی می‌گوید: «من یک داروی طبیعی با روغن درست می‌کنم و به همه مشتریانم می‌دهم تا قبل از شامپو استفاده کنند.» دستور او عبارت است از: ۱ فنجان روغن نارگیل تصفیه شده که با ۱ قاشق غذاخوری روغن بادام، فندق، و یا جوجوبا مخلوط شده است.

استفاده از روغن ها برای تقویت ریشه مو

 روغن آووکادو

این روغن یکی از روغن‌های مغذی پوست و مو است.بیشتر به کسانی توصیه می‌شود که  پوستی ملتهب در کف سر دارند یا موهایشان بیش از اندازه نازک شده‌ است. روغن آووکادو ترکیب بسیار سبکی دارد و به راحتی جذب موها و پوست کف سر می‌شود. علاوه بر اینها این روغن می‌تواند آب و رطوبت را در خود نگه دارد و در نتیجه به آب‌رسانی موها هم کمک می‌‌کند.
از دیگر خواص روغن آووکادو SPF موجود در آن است. یعنی دارای مواد حفاظتی در برابر نور آفتاب است و می‌تواند تا حدی از موها در مقابل ضررهای ناشی از اشعه ماوراءبنفش خورشید محافظت کند.
این روغن سرشار از ویتامین‌های A، D، E ، 6B ،آمینو و فولیک اسید است؛اینها موادی هستند  که هر موی سالمی به آنها نیاز دارد.شما می‌توانید از روغن آووکادو برای نرم کردن عمقی مو و حتی  به عنوان ماسک مو استفاده کنید. اما برای گرفتن نتیجه بهتر این روغن را به همراه دیگر روغن‌های مغذی مثل روغن‌زیتون استفاده کنید.

روغن می‌تواند به مو نفوذ کند. او می‌گوید که این ماسک را روی موی تمیز بگذارید و ده دقیقه صبر کنید. سپس مثل همیشه موها را با شامپو بشویید و از نرم کننده استفاده کنید. او ادامه می‌دهد: «این روغن‌ها قادرند تارهای مو را با اسید‌های چرب پر کنند، و شستن آنها باعث میشود که این روغن‌ها داخل مو ماندگار شوند.» وی اضافه می‌کند که کیت باسورث، دیانه کروگر، مری کیت و اشلی اولسن، از طرفداران این ماسک می‌باشند. اگر خودتان نمی‌خواهید ماسک درست کنید، از یک ماسک بر پایه‌ی روغن بجای این روغن دست ساز استفاده نمایید.

روغن بادام تلخ

یکی از روغن‌های رایج و خوب برای چرب کردن موها در آقایان و لطیف کردن پوست‌های خشک روغن بادام است. این روغن به راحتی در دسترس است. پروتئین‌های موجود در این روغن به بازسازی سطح پوست کمک می‌کنند.

بهتر است این روغن را با محصولات شوینده مخلوط کنید تا اثربخشی بیشتر آن را ببینید.البته روغن بادام به تنهایی هم می‌تواند موها را درخشان، چرب و مقاوم کند. یادتان باشد  برای مو بهتر است از روغن بادام تلخ و برای پوست از روغن بادام شیرین استفاده کنید.

روغن هفت مغز

ترکیبی از روغن هفت مغز گیاه یکی از بهترین روغن‌های تقویتی است. این روغن شامل: بادام تلخ و شیرین، فندق، سیاه‌دانه، پسته، کنجد و کرچک است که تک‌تک آنها از بهترین تقویت‌کننده‌ها هستند. روغن هفت مغز بیشترین مواد مغذی و ضروری پوست و مو را در خود دارد و یکی از بهترین انتخاب‌های برای تقویت مو است.

توجه به رطوبت و خشکی مو

تاونسند می‌گوید «اگر موهایتان مرطوبند، بدین معناست که باید از نرم کننده استفاده کنید. با گذشت زمان، بخاطر رنگ کردن موها و استفاده از سشوار، موها از پایین شروع به نازک شدن می‌کنند.» نرم کننده به جایگزینی چربی‌ها و پروتئین‌های داخل ساقه‌ی مو کمک می‌کند. تاونسند ادامه می‌دهد: «نرم کننده، یک لایه‌ی محافظ به دور کوتیکول مو ایجاد می‌کند که باعث می‌شود آسیب کمتری به موها وارد شود. همچنین اینکار باعث می‌شود موهایتان سالمتر بنظر رسیده و به رشد موهایتان نیز کمک شود.»

استفاده ار نرم کننده های مخصوص مو

بيروني‌ترين لايه تنه مو را کوتيکول تشکيل مي‌دهد و نماي ظاهري موها به سلامت مو و يک‌دست بودن اين لايه بستگي دارد. خصوصياتي مثل نرمي، شفافيت، انعطاف‌پذيري و غيره به طور عمده به اين لايه بستگي دارد.

نرم‌کننده‌هاي مو سبب تاثير روي سطح خارجي مو مي‌شوند. شفافيت مو در نتيجه انعکاس نور در سطح هر يک از موهاست و اگر اين سطح دچار آسيب شود، در اثر کاهش اين انعکاس، شفافيت مو کم مي‌شود.

با آسيب ديدن سطح مو در تنه آن، شارژ‌هاي الکترواستاتيک ايجاد مي‌شود که موجب دور شدن موها از هم شده و شانه کردن و مرتب کردن آنها مشکل مي‌شود. لطافت و صافي مو به دليل يک دست بودن و نظمي است که در کوتيکول مو وجود دارد. کوتيکول سالم و طبيعي داراي نظم ظاهري مشابه سلول‌هاي چيده شده روي سقف خانه‌هاست.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه