نکات مهمی در مورد هفته بیست و نهم بارداری

تاريخ : 12 مهر

در این بخش مطلب جدیدی برای شما عزیزان تهیه و تنظیم کرده ایم که دعوت می کنیم تا پایان ما را همراهی کنید.

عنوان مطلب جدیدی که در این قسمت از سایت گهر به آن می پردازیم:

نکات مهمی در مورد هفته بیست و نهم بارداری

نکات مهمی در مورد هفته بیست و نهم بارداری, پورتال خبری فرهنگی گهر

هفته بیست و نهم بارداری

گاهی فکر می‌کنید یک کیسه پلاستیک چند کیلویی از میوه را با خودتان حمل می‌کنید این حس شما را بیشتر زن‌های بارداری تجربه می‌کنند. بیخود نیست که قدیمی می‌گفتند طرف بارش را باید بر زمین بگذارد. این بار مادر بودن تا آخر عمر با شما خواهد بود منتها شکلهایش با هم فرق می‌کند.

وضعیت جنین در هفته بیست و نهم بارداری
رشد او از این هفته به بعد کمتر از یک سانتی‌متر است، اما وزنش ۲۰۰ گرم در هفته افزایش می‌یابد. سیستم تنفسی او همچنان در حال رشد است و مجاری هوایی او مثل درختی در حال گسترش در ریه‌هایش هستند.

سلول‌های عصبی مغزی او با سرعت عجیبی در حال ساخته شدن هستند. موهای لانگو را که به یاد می‌آورد در تمام سطح بدنش دیده می شود به تدریج این موها طی هفته های اخیر در رحم از روی بدنش ناپدید می‌شود. البته شاید بخشی از این موها را شما در زمان تولد ببینید که چندان تعجبی ندارد و این موها بعد از مدتی ناپدید می‌شود.

قد: ۴۳.۵ سانتی متر
وزن: ۱۳۶۳ گرم

وضعیت مادر در هفته بیست و نهم بارداری
بهتر است دیگر حلقه خود را از انگشت خارج کنید چرا که به‌ شدت سنگین شده‌اید و تنها بخشی از این سنگینی مربوط به اضافه وزن شماست و بخش دیگر آن به تورم دست‌ها و پاهای شما بر می‌گردد. دراین زمان پستان‌های شما سنگن و متورم شده و رگ‌های  شما بیشتر نمایان می‌شود. نوک پستان تیره‌تر خواهد شد.  همه این تغییرات برای آماده‌سازی بدن شما برای شیردهی به نوزاد است.

نشستن و بلند شدن برای شما دیگر از این هفته کار آسانی نخواهد بود و شما به استراحت بیشتری نیاز دارید.  بزرگ شدن شکمتان هم دلیل دیگری است که باعث می‌شود نتوانید تعادل خود را به خوبی حفظ کنید و شاید مجبور شوید پاهایتان را با فاصله از هم قرار بدهید و اردک وار راه بروید. سه ماه سوم بارداری زمانی است که شما تغییراتی را در دمای بدنی خود احساس می‌کنید.

حرکات او را بیشتر از قبل احساس می‌کنید و جنین هم دلش می‌خواهد بدنش را کش و قوس دهد، اما فضای رحم دیگر اجازه این کار را به او نمی‌دهد آن‌قدر بزرگ شده که کل فضای رحم را پرکرده است. با این حال او به شیطنت خود ادامه می‌دهد و حرکاتش واضح تر شده است. به طوری که اگر به استخر بروید به علت سبک بودن آب راحت‌تر حرکاتش را درک خواهید کرد.

تکرر ادرار که مدتی بود از دست آن خلاص شده بودید ممکن است با بزرگ شدن رحم و فشاری که بر مثانه می‌آورد دوباره به سراغ شما بیاید.

مراقبت های بارداری در هفته بیست و نهم بارداری
«سندرم‌پای بیقرار» بیماری است که در آن احساس ناخوشاندی و آزاردهنده‌ای مثل مور مور شدن یا حرکت حشره روی پا تجربه می‌کنید احساسی که شما را از خوابیدن باز می‌دارد و همانند اسمش آرامش را از شما دور می‌کند. این مشکل باعث می‌شود بخواهید مدام پايتان را حرکت دهيد. اين حالت‌ها اغلب به شکل احساس قلقلک، سوزن سوزن شدن، تير کشيدن، کشيدن پا يا حالت خزيدن توصيف می‌شوند.

حرکت دادن پا حداقل براي مدتی کوتاه باعث بهبودي اين احساس می‌شود. اين مشکل معمولا هنگام شب و هنگامي که سعي در شل کردن پا برای خواب داريد، پيش می‌آيد. ماده ای به نام دوپامین از علت های این مشکل شناخته می‌شود که با تجویز دارویی دوپامین حل می‌شود.

علت‌های این بیماری :
* پایین بودن سطح آهن موجود در خون و اختلال جریان خون در پاها
* اختلال اعصاب ناحیه  نخاع یا پاها
* اختلالات عضلانی
* اعتیاد داشتن به الکل
* کمبود ویتامین‌ها یا مواد معدنی خاص

این بیماری در زنان باردار معمولا بعد از زایمان از بین می‌رود، اما اگر این اتفاق نیفتاد باید با پزشک مشورت شود.

تغذیه در هفته بیست و نهم بارداری
از مقدار ویتامین سی دریافتی خود اطمینان حاصل کنید

ویتامین سی به بدن شما برای تولید بافت‌هایی که رگ های خونی را ترمیم و از آنها نگهداری می‌کند، کمک می‌کند و وجود آن هنگامی که بدن شما پس از زایمان روند ترمیم را آغاز می‌کند، لازم است.

ما در اینجا مواد غذایی سرشار از ویتامین را که ۸۵ میلی گرم از ویتامین سی روزانه شما را تامین می‌کند، آورده‌ایم.

* ۱ فنجان توت فرنگی (۱۰۰ میلی گرم)
* ۱ عدد کیوی (۷۰ میلی گرم)
* ½ فنجان بروکلی پخته شده (۵۰ میلی گرم)
* ½ فنجان فلفل قرمز شیرین خام (۹۰ میلی گرم)
*  ½ فنجان طالبی (۳۰ میلی گرم)

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي