نکات ضروری برای ساعات کاری طولانی

تاريخ : 19 مهر

نکات ضروری برای ساعات کاری طولانی

نکات ضروری برای ساعات کاری طولانی, پورتال خبری فرهنگی گهر

ساعات کار طولانی در سلامتی، آسایش و روحیه‌ی افراد اثرات منفی دارد. آسیب دیدگی و تصادفات ، خستگی و مشکلات در خواب ،ایجاد مشکلات عضلانی و استخوانی و بیماری‌های قلب و عروق از عوارض این نوع کارکردن است.

هیچکس با کار کمتر کارآفرین نمی‌شود. در واقع خیلی از کارآفرینان شبانه روز دیوانه‌وار کار می‌کنند. کار زیاد باعث افتخار افراد است اما آیا ما باید زمان زیادی را به کار اختصاص دهیم و چند ساعت کار در هفته بازدهی مناسبی را خواهد داشت؟

بعضی از کارفرمایان با دادن برنامه‌های کاری دیوانه‌وار کارمندان را به کار بیشتر وا می‌دارند در صورتی که اگر ساعت کاری را پایین بیاورند و تمرکز را بر روی کیفیت کار قرار دهند در نهایت به نتیجه‌ی سازنده‌تری دست خواهند یافت. کتاب‌های زیادی در این مورد نوشته شده است. مطالعات انجام شده بر روی تعدادی از کارآفرینان انگلیسی نشان می دهد آن‌ها به طور متوسط ۵۲ ساعت از هفته را به کار اختصاص می‌دهند که ۶۳ درصد بیشتر از متوسط کار در آن کشور است و همین عاملی برای عصبی شدن و کاهش کارایی آن‌ها می‌شود.

مسئله‌ای که باید به آن توجه شود این است که برای بیشتر مردم بیشتر از ۴۰ ساعت در هفته کار کردن بی‌نتیجه خواهد بود. سارا رابینسون در مقاله‌ای بحث برانگیز دلایل انتخاب ۴۰ ساعت کاری در هفته به عنوان ساعات موثر کاری را اینگونه شرح می‌دهد:

نه تنها کارکردن بیشتر از ۴۰ ساعت در هفته به طور کوتاه مدت باعث کاهش کار مفید می‌شود بلکه در طولانی مدت نیز باعث فرسایش کاری می‌شود و راندمان کل سیستم را پایین می‌آورد. از آن‌جا که بیشتر از ۸ ساعت کار در روز شما را خسته می‌کند، در طول هفته زمانی برای رفع این خستگی به دست نمی‌آید و همین باعث می‌شود هرروز خسته‌تر و بی‌میل‌تر از گذشته به محل کار خود بروید.

در کوتاه مدت نباید هر هفته ۶۰ یا ۷۰ ساعت از وقتتان را به کار اختصاص دهید بلکه با ۴۰ ساعت کار مفید می‌توانید راندمان و بهره‌وری بالاتری را در شغل خود داشته باشید.

اما برنامه‌ی کاری روزانه‌ی شما به چه ترتیبی باید باشد؟ برای پاسخ دادن به این سوال از خود بپرسید که به کدام یک از ۳ موجود زیر نزردیک‌تر هستید، چکاوک، جغد یا مرغ مگس‌خوار.

چکاوک
چکاوک حیوانی است که معمولا به سحرخیزی شناخته می‌شود. از نظر سنی به افراد مسن نزدیک‌تر است و صبح زود برای یافتن اولین‌ها بیدار می‌شود. یعضی از دیگر مشخصات شخصیت چکاوک‌ها عبارتند از :

– کارایی بالاتر در اواخر صبح
– بیشترین آمادگی در حدود ظهر
– بیشترین فعالیت حدود ۲:۳۰ بعد از ظهر
– معمولا چرت نمی‌زنند.
– ترجیح می‌دهند صبح‌ها به ورزش بپردازند.
– وعده‌ی غذایی مورد علاقه‌شان صبحانه است.
– غروب‌ها از خستگی بی‌حال می‌شوند.

جغد
واضح است که جغد پرنده‌ی شب است و از نظر سنی به جوان‌ترها بیشتر شباهت دارد. ویژگی‌های افرادی که در دسته‌ی جغدها قرار می‌گیرند شامل نکات زیر است:

– بیشترین آمادگی در حدود ساعت ۶ بعد از ظهر
– بیشترین فعالیت در حدود ساعت ۵:۳۰ بعد از ظهر
– در طول روز چرت می‌زنند.
– وعده‌ی غذایی مورد علاقه‌ی آن‌ها شام است.
– شب‌ها پر از انرژی هستند.

مرغ مگس‌خوار
اما دسته‌ی سوم افرادی هستند که اگر لازم باشد می‌توانند صبح‌های زود بیدار شوند و با بیدار ماندن تا پاسی از شب نیز مشکلی ندارند. به قول معروف آن‌ها مانند شمعی هستند از هر دو طرف می‌سوزد.

این که شما در دسته‌ی سحرخیزان قرار بگیرید یا شب زنده داران به ساعت بیولوژیکی و ریتم شبانه‌روزی بدن شما باز می‌گردد.

موسسه‌ی ملی علوم پزشکی در توصیف ریتم شبانه‌روزی می‌گوید:
تغییرات رفتاری، روانی و فیزیکی بدن انسان که در یک چرخه‌ی ۲۴ ساعته اتفاق می‌افتد.این تغییرات جواب بدن شما به میزان نوری است که از محیط دریافت می‌کند به عنوان مثال در حالی که برای بعضی افراد بیدار شدن در صبح زود کاری سخت و طاقت فرسا است عده‌ای دیگر نمی‌توانند تا دیروقت بیدار بمانند.

با این که ممکن است فردی که جزو دسته‌ی جغدها قرار می‌گیرد برای مدتی با بیدار ماندن تا دیروقت به سحرخیزی عادت کند اما هر فرد بهترین کارایی را در زمانی که فیزیولوژی بدنش بر روی آن تنظیم شده است به دست می‌آورد. اگر بیشترین کارایی را در صبح‌ها دارید پس باید همان وقت نیز به کار بپردازید و اگر ترجیح می‌دهید بیشتر بخوابید و تا غروب کارهای خود را انجام بدهید بنابراین بهتر است زمان کاری خود را بر روی آن زمان تنظیم کنید.

اگر می‌خواهید بهره‌وری مناسب را در کارتان به دست آورید بهتر است روزانه ۸ ساعت کار کنید، در غیر این صورت زحمت شما مانند فشار دادن دیوار بیهوده خواهد بود. به ساعت بیولوژیکی بدنتان اهمیت بدهید، چیزی که مشخص می‌کند چه زمانی در روز موفقیت بیشتری به دست خواهید آورد ریتم شبانه‌روزی بدنتان است.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي