نکاتی در مورد نذورات شب قدر

نکاتی در مورد نذورات شب قدر

نکاتی در مورد نذورات شب قدر

معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت بر استفاده از مواد غذایی اولیه سالم و دارای پروانه ساخت در نذورات شبهای قدر تاکید کرد. مهندس سید رضا غلامی، ضمن بیان این مطلب افزود: گوشت و مرغ مصرفی در نذورات باید از مراکز مجاز سازمان دامپزشکی و دارای پروانه کسب نیز تهیه شود. وی در ادامه گفت: همچنین بهتر است حبوبات مورد استفاده در غذا نیز، دارای بسته بندی همراه با پروانه ساخت از وزارت بهداشت و دارای تاریخ تولید و مصرف باشند.

معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در ادامه بر ضرورت انگل زدایی و گندزدایی سبزی‌ها تاکید کرد و گفت: در انگل زدایی باید به ازای هر لیتر آب یک تا 3 قطره از مایع شوینده استفاده شود. وی در ادامه گفت: همچنین برای گندزدایی سبزی و میوه نیز باید از مواد گندزدای دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت و از مراکز مجاز مثل داروخانه تهیه شود.

مواد غذایی پخته شده را بیش از دو ساعت در هوای آزاد نگهداری نکنید
معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت بر عدم نگهداری مواد غذایی پخته شده بیش از دو ساعت در هوای آزاد تاکید کرد و گفت: مراحل پخت نذورات باید طوری صورت گیرد که حداقل 30 دقیقه تا یک ساعت بعد بتوان آن را سرو کرد.
مهندس غلامی، محدوه دمایی 4 تا 60 درجه سانتیگراد را منطقه خطر برای مواد غذایی عنوان کرد و افزود: مواد غذایی پخته شده باید در دمای زیر 4 درجه و یا بالای 60 درجه سانتیگراد تا زمان سرو آن که حداکثر به مدت 45 دقیقه می‌باشد، نیز نگهداری شوند. وی در ادامه گفت: چنانچه ماده غذایی زودتر از زمان در نظر گرفته شده آماده شد، باید بر روی شمعک روشن گاز قرار داده شود.

ضرورت توزیع مواد غذایی گرم در ظروف گیاهی و یا ظروف آلومینیومی
معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت همچنین بر استفاده از آب لوله کشی و تصفیه شده برای پخت غذا و یا آشامیدن تاکید کرد و گفت: چنانچه منطقه ای به آب لوله کشی دسترسی نداشت باید از آبی استفاده شود که از سالم بودن آن اطمینان کامل داشته و در غیر این صورت باید کلرزنی انجام شود. مهندس غلامی بر عدم نگهداری مواد غذایی و انواع نوشیدنی‌های گرم در ظروف پلاستیکی یکبار مصرف تاکید کرد و افزود: مواد غذایی گرم باید در ظروف گیاهی و یا آلومینیومی نگهداری و توزیع شود.

معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، با اشاره به این که تکایا و مساجد باید ایمنی کامل را از نظر سیستم برق، گاز و دستگاه های صوتی رعایت کنند، افزود: برای طبخ و توزیع مواد غذایی در این اماکن باید از افرادی که بهداشت فردی را رعایت می کنند و کارت بهداشت دارند نیز استفاده شود.
وی همچنین، بر تهیه انواع مواد غذایی مناسب ماه رمضان از مراکز دارای مجوز از اتحادیه صنف خود و معتبر تاکید کرد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند