نمک خوردن سرسام آور و مرگبار ایرانی ها

تاريخ : 7 آبان

مردم ایران به طرز عجیبی نمک استفاده می کند ، طوری که طبق تحقیقات انجام گرفته سه برابر بیشتر از حد مجاز نمک استفاده می کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان این که ایرانی‌ها ۳ برابر استاندارد نمک مصرف می کنند گفت: مصرف زیاد نمک یکی از عوامل خطر در بروز بیماری‌های قلبی‌-عروقی و پرفشاری خون است.
نمک خوردن سرسام آور و مرگبار ایرانی ها, پورتال خبری فرهنگی گهر

دكتر مهدی شادنوش امروز (چهارشنبه) در همایش کشوری تولیدکنندگان نمک‌ یددار سمنان از مصرف بالای نمک به عنوان یکی از عوامل موثر در ابتلا به بیماری‌های قلبی‌-عروقی یاد کرد و گفت: ۳۰۰ مرگ از هر ۸۰۰ مرگ و میر در ایران که به طور میانگین در هر روز اتفاق می‌افتد، ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی است.

دكتر شادنوش تاکید کرد: حداکثر میزان مصرف نمک برای هر فرد در طول شبانه‌روز ۳ تا ۵ گرم است که آن نیز باید نمک تصفیه شده باشد.

رئيس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه متاسفانه مردم کشور ما ۲ تا ۳ برابر میزان توصیه شده و استاندارد، نمک می‌خورند تصریح کرد: مصرف نمک به ازای هر نفر در جامعه ما حدود ۱۵ گرم است که بسیار خطرناک است.

رطوبت و نور خورشید ید نمک را می‌گیرد

دكتر شادنوش با بیان اینکه نمک‌ یددار را نباید به مدت طولانی در معرض رطوبت و یا نور خورشید قرار داد افزود: این امر باعث می‌شود که نمک ید خود را از دست بدهد و بهتر است نمک‌ها را در ظروف پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه‌های رنگی با سرپوش محکم و بدون منفذ نگهداری کنیم.

وی توصیه کرد: برای حفظ ید موجود در نمک مصرفی بهتر است که نمک را در آخرین مراحل پخت غذا و ترجیحا در سر سفره به غذایتان بیفزایید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه وجود ید برای ساخته شدن هورمون‌های تیروئید که وظایف مهمی در بدن انسان به عهده دارند ضروری است،گفت: کودکانی که از کمبود ید رنج می‌برند از ضریب هوشی کمتری برخوردارند.

وی با بیان اینکه ید برای مدت زمان طولانی در بدن ذخیره نمی‌شود و از این رو باید مقدار کمی ید به طور پیوسته از طریق خوردن نمک یددار تصفیه شده جذب بدن کرد، اظهار داشت: اختلال در رشد مغزی و جسمی، کم‌شنوایی، لالی، لوچی چشم، کاهش ضریب‌هوشی کودکان و کاهش قدرت یادگیری از مهمترین عوارض ناشی از کمبود ید در بدن است.

دكتر شادنوش تصريح كرد: بهترین راه پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید و عقب‌ماندگی ذهنی کودکان، مصرف به اندازه نمک یددار تصفیه‌شده است. ضمن اینکه در کنار استفاده از این نمک سالم، مصرف آبزیان و انواع ماهی نیز توصیه می‌شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي