نشانه های ویروسی شدن گوشی اندرویدی

تاريخ : 3 خرداد

نشانه های ویروسی شدن گوشی اندرویدی

در این بخش در مورد نشانه های ویروسی شدن گوشی اندرویدی برای آن دسته از کسانی که می خواهند در این مورد بیشتر بدانند صحبت می کنیم.

نشانه های ویروسی شدن گوشی اندرویدی, پورتال خبری فرهنگی گهر

نشانه های رایج آلوده بودن گوشی اندرویدی به ویروس

این روزها گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها همانند کامپیوترهای شخصی به آسیب‌پذیری‌های مختلفی آلوده شده‌اند. آسیب‌پذیری‌هایی که به بدافزارها اجازه می‌دهند به درون گوشی‌های هوشمند نفوذ کرده و اطلاعات شخصی کاربران را از حساب‌های کاربری آ‌ن‌ها به سرقت ببرند.

گوشی هوشمند شما نقش دروازه‌ای را دارد که به هکرها اجازه می‌دهد به اطلاعات شخصی شما دست پیدا کنند. بدافزارها در اغلب موارد برای دستیابی به اطلاعات بانکی، سرقت گذرواژه حساب‌ها و ایمیل‌ها درون گوشی کاربران نصب می‌شوند.

هر زمان به شبکه‌های وای‌فای عمومی متصل می‌شوید، برنامه‌هایی از سایت‌های متفرقه دانلود می‌کنید و به بازدید از سایت‌های مشکوک می‌پردازید در واقع گوشی خود را در معرض تهدید بزرگی قرار می‌دهید. هر زمان بدافزاری روی گوشی شما نصب می‌شود سعی می‌کند برنامه‌های شما را دستکاری کرده و در اختفای کامل به سرقت داده‌های شخصی شما بپردازد.

خطرناک‌ترین وضعیتی که پیش روی شما قرار دارد زمانی است که گوشی هوشمند شما آلوده شده باشد، اما شما از این موضوع بی اطلاع باشید. جالب آن‌که یک دیدگاه غیرمعمول نزد کاربران رواج پیدا کرده، مبنی بر این موضوع که گوشی‌ها و تبلت‌های اپل هیچ‌گاه آلوده نمی‌شوند، در حالی که این‌گونه نیست و کاربران پلتفرم‌های مختلف به یک اندازه در معرض تهدید هکرها قرار دارند.

نشانه‌های یک دستگاه آلوده

زمانی که یک گوشی اندرویدی به بدافزاری آلوده می‌شود علایم مختلفی از خود نشان می‌دهد (به غیر از بدافزارهایی که به شکل پنهان روی گوشی شما نصب شده و اطلاعات شخصی شما را جمع‌آوری می‌کنند)، اما در حالت کلی علایم زیر نشان می‌دهند گوشی اندرویدی شما به بدافزاری آلوده شده است.

نشانه اول، مصرف بیش از حد داده‌ها

اولین علامتی که گوشی شما در زمان آلوده بودن از خود نشان می‌دهد دریافت بیش از اندازه داده‌ها است. به همین دلیل بدافزارها سعی می‌کنند بسیاری از فعالیت‌های خود را در پس‌زمینه دستگاه انجام داده و به اینترنت متصل شوند. اگر روی گوشی خود قابلیت محدودسازی دریافت داده‌ها را فعال نکرده باشید مجبور هستید به‌طور مداوم اینترنت خود را شارژ کرده و هزینه بیهوده متحمل شوید. مصرف بیش از اندازه داده‌ها سرنخ خوبی است که نشان می‌دهد شما با یک مشکلی جدی روبرو شده‌اید.

نشانه دوم، برنامه‌ها مرتبط پیغام خطا داده و اجرا نمی‌شوند

یک بازی ماشین‌سواری را اجرا کرده و در حال بازی کردن هستید که ناگهان پیغام خطایی ظاهر شده و اجرای آن متوقف می‌شود. برنامه‌ای که پیش از این بدون مشکل کار می‌کرد، به‌طور مرتب پیغام خطا می‌دهد. عملکرد برخی از بدافزارها به گونه‌ای است که بر روند اجرای یکسری فعالیت‌های عادی شما تاثیر منفی می‌گذارند.

نشانه سوم، نشان دادن تبلیغات در نوار اطلاع‌رسانی

بسیاری از سایت‌ها تبلیغات پاپ‌-آپ خاص خود را دارند. اگر مشاهده کردید تبلیغات به‌طور مرتب ظاهر می‌شوند و محصولات یا خدماتی را ارائه می‌کنند که به نظر شما مشکوک هستند، ممکن است گوشی شما به بدافزاری آلوده شده باشد. در این حالت نباید هیچ‌کدام از این لینک‌ها را باز کنید. پنجره‌های تبلیغاتی مبتنی بر بدافزارها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند تا کاربران به راحتی متوجه آن‌ها نشوند. با توجه به این‌که برخی از برنامه‌های عادی از این بخش برای نشان دادن تبلیغات استفاده می‌کنند، بدافزارها نیز از این بخش برای نشان دادن تبلیغات استفاده می‌کنند. به‌کارگیری این تکنیک باعث می‌شود تا اکثر کاربران از وجود بدافزار روی گوشی خود بی اطلاع باشند.

نشانه چهارم، پیامک‌های غیرقابل توضیح

تبلیغات برنامه‌های مخرب، آزاردهنده هستند، اما پیامک‌های کوتاهی که شما را به صفحات به ظاهر متعلق به بانک‌ها متصل می‌کنند خطرناک‌تر از سه مورد قبل هستند. شما در اغلب موارد با پیامک‌های کوتاه و عجیبی همچون “عدد فوق را به این شماره ارسال کنید و شارژ رایگان دریافت کنید روبرو می‌شوید.” موضوع مهم دیگری که باید به آن دقت کنید در ارتباط با تبلیغاتی است که فیلترشکن‌ها را پیشنهاد می‌کنند. این تبلیغات اغلب به منظور نصب بدافزارهایی با بالاترین سطح دسترسی به روت دستگاه به شما نشان داده می‌شوند.

نشانه پنجم، برنامه‌های ناخواسته

تروجان‌ها برنامه‌هایی که ممکن است به ظاهر قانونی باشند را دانلود می‌کنند. تروجان‌ها برای آن‌که شناسایی نشوند از همان راهکاری استفاده می‌کنند که برنامه‌های عادی نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند. اگر برنامه‌ای را مشاهده کردید که آشنا به نظر می‌رسد اما شما آن‌را دانلود نکرده‌اید، ابتدا بررسی کنید که برنامه معتبری است یا خیر. اگر مشکوک به نظر می‌رسد آن‌را حذف کنید.

نشانه ششم، تخلیه زودهنگام باتری

در شرایط عادی برنامه‌های کاربردی به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که به شکل بهینه‌سازی شده‌اید از باتری گوشی استفاده کنند، اگر متوجه شدید برنامه‌ای بیش از حد معمول از باتری استفاده می‌کند این احتمال وجود دارد که بدافزاری روی گوشی شما نصب شده است. با توجه به این‌که بدافزارها در اغلب موارد در پس‌زمینه گوشی اجرا می‌شوند باعث می‌شود تا باتری گوشی‌های هوشمند به سرعت تخلیه شود.

نشانه هفتم، انتقال کاربر

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شما در نظر دارید سایت خاصی را باز کنید، اما سایتی که هیچ‌گونه شناختی در مورد آن ندارید ناگهان باز می‌شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي