نحوه پیدا شدن هواپیمای مالزیایی توسط انگلستان

یک کمپانی ماهواره ی انگلیس از تکنولوژی که در قرن 19 کشف شده است، برای تجزیه و تحلیل هفت سیگنالی که از هواپیمای گمشده مالزیایی دریافت شده، استفاده کرد و سرانجام مقصد نهایی و تراژدیک آن را مشخص کرد.   یافته های جدید سبب آن شد که “نجیب رزاق” نخست وزیر مالزی اعلام کند که بویینگ 777 که دو هفته پیش ناپدید شد در جنوب اقیانوس هند سقوط کرده است.

نحوه پیدا شدن هواپیمای مالزیایی توسط انگلستان
دانشمندان کمپانی اینمرسات با استفاده از تکنیکی بر پایه «اثر دوپلر» که چگونه یک موج فرکانس ها را متناسب با حرکاتش تغییر می دهد، محل هواپیما را کشف کردند.
“کریس مک لافین” معاون مدیرعامل این کمپانی انگلیسی گفت: ما اطلاعات هواپیمای گمشده را دریافت کردیم و و سپس متوجه شدیم که که آنها به سمت جنوب رفته بودند.
وی در پاسخ به اینکه چرا تحقیقات زمان زیادی طول کشیده است گفت: ما وارد حوزه ی کاملا جدیدی شده بودیم و سعی در کمک به مشخص نمودن وضعیت هواپیما بر اساس سیگنال هایی که یک ساعت یکبار از آن دریافت شده بود، داشتیم. این واقعا تیری در تاریکی بود و نتیجه آن محصول تیم تحقیقاتی ماست.
اثر دوپلر در فیزیک امواج می‌گوید که بسامد ظاهری یک موج بر اثر حرکت فرستنده یا گیرندهٔ آن تغییر می‌کند. این پدیده را کریستیان یوهان دوپلر (۱۸۰۳-۱۸۵۳ میلادی) فیزیکدان اتریشی در مقاله‌ای در سال ۱۸۴۲ بیان کرد. اثر دوپلر در همهٔ امواج مانند امواج صوتی و امواج الکترومغناطیسی (نور) دیده می‌شود.

هرگاه گیرنده‌ای به سمت یک منبع ساکن که از خود موج صوتی می‌فرستد برود، بسامد صوتی که می‌گیرد بیشتر از وقتی است که نسبت به منبع ساکن باشد (شنونده صدا را زیرتر می‌شنود). و اگر از منبع صوت دور شود، موجی را با بسامد کمتر می‌گیرد (شنونده صدا را بم‌تر می‌شنود). اگر منبع موج نیز از گیرنده دور و یا به او نزدیک شود، بسامد صوتی که شنونده می‌شنود نیز به ترتیب کمتر و یا بیشتر می‌شود.
منبع:اقتصاد ایران الاین
اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه