نبرد بر سر اینترنت،انتقادهای تند رئیس گوگل از اپل و فیس‌بوک

نبرد بر سر اینترنت،انتقادهای تند رئیس گوگل از اپل و فیس‌بوک, پورتال خبری فرهنگی گهر

سرگی برین، یکی از موسسان گوگل در مصاحبه با روزنامه گاردین، فیس‌بوک و اپل را منابع قدرتمندی خواند که اینترنت آزاد را تهدید می‌کنند.

یکی از موسسان گوگل با اشاره به اپل و فیس‌بوک به عنوان تهدیدانی جدی برای اینترنت، این دو را به حکومت های سرکوبگری تشبیه کرد که سعی در کنترل دسترسی به اینترنت و فشار بر صنعت تفریحات را دارند طوری که اینها مثل دیوار بلندی شده‌اند که دور باغ کشیده شده و خیلی بیشتر از آنچه پلت فرم‌هایشان انجام می‌دهد باغ را کنترل می‌کنند.
او ادامه داد که فیس بوک و اپل عرصه نوآوری را بر دیگران تنگ کرده‌اند و رسما به گوگل می‌گویند نباید پا در حوزه‌ای بگذارد که فیس بوک در آن مسلط شده است.
برین گفت: تو باید فقط با قوانین آنها بازی کنی، قوانینی که بسیار محدود هستند. محیطی که ما در آن گوگل را گسترش دادیم و علتی که موتور جست و جوی گوگل را راه اندازی کردیم فقط اینترنت باز بود، اما این بار باید با قوانینی جلو بروی که عرصه نو آوری را سخت تنگ کرده‌اند.
نباید از نظر دور داشت که اینها تحلیل‌های شخصی رئیس گوگل است. او می‌خواهد که تمامی اطلاعات موجود در فیس بوک و اپلیکیشن‌های اپل در دسترس موتور جست و جویش باشد. اگر اینترنت آزاد برای جهانیان خوب است برای گوگل فراتر از این است و تمام هم و غم گوگل، گوگل پلاسی است که از فیس‌بوک با داشتن ۴ برابر کاربر بیشتر، به شدت عقب افتاده است.  علاوه بر این اپل همچنان ارزشمندترین کمپانی در جهان و رقیب اصلی گوگل در تولید اسمارت فون و البته تبلت‌هاست که الان ورود به این عرصه برای موفقیت گوگل بسیار حیاتی است.
برین همچنین در ادامه گفت: فیس بوک فرایند انتقال داده به سایر سرویس ها مثل گوگل پلاس را برای کاربرانش مشکل کرده است. فیس بوک سالهاست که خون جیمیل را در شیشه کرده است.
اظهار نظرهای برین درباره رقیب اصلی خود می تواند شروع یک جنگ لفظی و تکنولوژیکی بین دو غول عرصه فن آوری باشد که هر دو در پی این هستند که بر فضای وب مسلط شوند.
به خاطر داشته باشید که مخترع وب، تیم بارنرز گفته بود: خطر محتمل آن است که یک شبکه اجتماعی یا موتو جست و جو و یا یک مرورگر وب به حدی قوی و بزرگ شود که بخواهد انحصار طلبی راه بیاندازد که همین مسئله عرصه نو آوری را بر همگان تنگ خواهد کرد. در این بین نوآوری‌های مردمی تنها راه چک کردن و توازن برقرار کردن در برابر هر کمپانی است که بخواهد اینترنت را از حالت جهان شمولش خارج کند.
مصاحبه برین در روزنامه گاردین این هفته تحت عنوان نبرد بر سر اینترنت چاپ شده است.[Web freedom faces greatest threat ever, warns Google’s Sergey Brin]
گردآوری: گروه فناوری و اطلاعات گــهــر
منبع: خبر آنلاین
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي