میزان آب مناسب برای بدن

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 1 مهر

میزان آب مناسب برای بدن

میزان آب مناسب برای بدن, پورتال خبری فرهنگی گهر

در زمینه میزان مصرف مایعات و به‌خصوص آب نظرات متفاوتی وجود دارد ولی در کل می‌شود با توجه به شرایط بیرونی و درونی هر فرد یک سری دستورالعمل‌های خاص تجویز کرد. برای مثال میزان مصرف آب برای افراد ساکن در مناطق خشک و بیابانی در مقایسه با افراد ساکن در مناطق پرباران و مرطوب و سرد متفاوت است؛ همین‌طور هم می‌شود برای افراد مختلف که در رشته‌های متفاوت فعالیت دارند نظر داد. برای مثال افراد کارگر در معادن میزان مصرف آب برای آن‌ها با افراد شاغل در ادارات متفاوت است. روی‌هم‌رفته دستورالعمل کلی که دراین‌باره وجود دارد بدین گونه است که میزان متوسط مصرف آب برای مردان حدود ۳لیتر باید باشد و این میزان متوسط مصرف برای خانم‌ها بایستی در حدود ۲.۲ لیتر باشد. البته باز هم تأکید می‌کنیم این میزان با توجه به شرایط تغییراتی خواهد داشت که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

چگونه بایستی مطمئن شویم که میزان مناسب از مایعات را مصرف کرده‌ایم؟

فرض کنید که شما در روز به‌صورت تقریبی برای مدت ۱۶ ساعت بیدار هستید،در نتیجه شما بایستی در آن روز در حدود ۱۴۰ تا ۱۹۰ میلی‌لیتر آب در هر ساعت بنوشید! شاید این مقدار در نگاه اول زیاد به نظر برسد ولی این رقم در برابر دیگر بررسی‌های انجام‌گرفته از میزان کمتری برخوردار است. در کل اگر شما دسترسی آسان به آب داشته باشید (مثلاً آب‌سردکن و یا بطری‌های آماده آب و…) مصرف این میزان آب برای شما سخت نخواهد بود. ت

حقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از افراد آب به‌اندازه کافی مصرف نمی‌کنند و به‌اصطلاح دچار کم‌آبی هستند که ریشه‌یابی این قضیه موارد متعددی از دلایل و مستندات را نشان می‌دهد ولی عمده‌ترین آن‌ها را می‌توان به عدم علاقه افراد به مزه آب نسبت داد که راه‌حل آن نیز در این است که یاد بگیریم که آب را دوست داشته باشیم. البته راه‌حل‌های زیادی برای برطرف کردن این قبیل مشکلات وجود دارد که بهترین آن‌ها استفاده از موادی است که دارای مقدار زیادی آب باشد که بدن انسان بتواند با کمک این مقدار آب این کمبودها را جبران کند. هندوانه و انواع میوه‌های تابستانه و حتی زمستانه از این قانون پیروی می‌کنند و مصرف آن‌ها به برطرف کردن کمبود آب بدن تا حد زیادی کمک می‌کنند. البته پیشنهاد دیگری که در این زمینه می‌شود داد همراه داشتن همیشگی یک بطری آب قابل پر کردن است زیرا همراه داشتن این‌گونه بطری‌ها به ما در مصرف آب بسیار کمک می‌کند.

آیا مصرف بیش از حد نیاز آب ضرری دارد؟

درباره مصرف بیش از حد آب نیز می‌توان مشکلاتی را برشمرد که مهم‌ترین آن‌ها آسیب رسیدن به کلیه‌ها است. دکتر پم در این زمینه به ما می‌گوید که کلیه‌های هر انسان بالغ در روز به‌طور متوسط توانایی تصفیه ۱۵ لیتر آب را دارد که اگر از این میزان مصرف ما بیشتر شود موجبات آسیب‌هایی به کلیه‌ها و کبد و مثانه شخص می‌شود. البته در کل با مقایسه آسیب‌هایی که به خاطر کم بود آب به بدن می‌رسد با ورود بیش از حد آب به بدن می‌شود نتیجه گرفت که مصرف بیش از حد آب آسیب کمتری به بدن وارد می‌کند تا مصرف کم آب؛ به‌هرحال متأسفانه شاهد آن هستیم که مصرف مایعات بین افراد خیلی کمتر از حد لازمه است که این مورد باعث ایجاد آسیب‌های جدی به بدن افراد شده است.

اگر به‌اندازه کافی آب مصرف نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

همان‌گونه که گفته شد مصرف بیش از حد آب می‌تواند آسیب‌زا باشد ولی چیزی که قطعی است مصرف کم آب بسیار مضرتر و آسیب‌زاتر است. همان‌گونه که میدانید آب در هضم غذا و حفظ و شادابی پوست و مو مؤثر است، به شما احساس سیری می‌دهد که نتیجه آن کمتر خوردن غذا و تناسب‌اندام است. حفظ سلامت و کارایی کلیه‌ها، کمک به دفع سموم از بدن، از طرف دیگر عدم مصرف آب کافی باعث کاهش توانایی و سطح انرژی در بدن می‌شود و این قضیه عامل در خستگی زودرس است.

دکتر پم دراین‌باره می‌گوید که کم بود آب موردنیاز بدن باعث خستگی زودرس و همچنین اختلال درروند پمپاژ خون در بدن توسط قلب می‌شود و همچنین این کم بود آب باعث کاهش انرژی مؤثر در بدن می‌شود که بیشترین آسیب دراین‌باره متوجه ماهیچه‌ها است. مخصوصاً زمانی که در ورزشگاه در حال ورزش هستید برای بالا بردن راندمان بدن بایستی حتماً میزان مناسب آب را مصرف نمایید وگرنه در غیر این صورت دچار مشکلات حاد می‌شوید.

و در پایان بایستی به این موضوع اشاره ‌کنم که جدای مصرف کافی و مناسب آب برای هر شخص بایستی این نکته را نیز در نظر بگیریم که می‌شود بدون مصرف کافی آب به فعالیت‌های روزانه خود پرداخت و بعضاً آن‌ها را به اتمام نیز رساند ولی بایستی در نظر داشت که شخص در طول انجام آن پروژه احساس خوب نخواهد داشت و خستگی ناشی از آن بی‌آبی می‌تواند دامن‌گیر کیفیت کار شود. لذا توصیه می‌شود که تا آنجا که امکان دارد عادات نوشیدن آب را به‌طور کامل در خود اصلاح کنید تا علاوه بر داشتن روزی پرانرژی از انجام فعالیت‌های روزانه خود نیز لذت ببرید و امکان شاد زیستن را حداقل از نظر عوامل درونی برای خود تا حد امکان فراهم سازید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي