X بستن تبليغات
مطالب پيشنهادي

مواد غذایی برای کاهش کلسترول خون

دسته بندي : اخبار پزشکی,سلامت
تاريخ : ۱۳ اردیبهشت
بازديد : 466

در ادامه به معرفی مواد غذایی برای کاهش کلسترول خون می پردازیم که خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم.

cholestrol مواد غذایی برای کاهش کلسترول خون

آیا یک کاسه جوی پرک می‌تواند کلسترولتان را پایین بیاورد؟ یک مشت گردو یا آوکادو چطور؟ چند تغییر کوچک در برنامه‌غذایی روزانه‌تان به همراه ورزش و سایر عادت‌های سالم می‌تواند کمکتان کند کلسترولتان را پایین بیاورید.
اوت‌ میل یا همان جوی پرک حاوی فیبر محلول است که لیپوپروتئین با تراکم پایین (LDL یا کلسترول بد) را پایین می‌آورد. فیبر محلول در مواد غذایی مثل لوبیا قرمز، سیب، گلابی، جو و آلو هم یافت می‌شود.

فیبر محلول می‌تواند جذب کلسترول در جریان خون را کاهش دهد. مصرف ۵ تا ۱۰ گرم یاب یشتر از فیبر محلول در روز کلسترول LDL شما را پایین خواهد آورد. مصرف یک و نیم لیوان جو دوسر پخته حاوی ۶ گرم فیبر است. اگر میوه‌هایی مثل موز هم به آن اضافه کنید، ۴ گرم دیگر فیبر به آن اضافه کرده‌اید.

ماهی های چرب برای کاهش کلسترول

خوردن ماهی چرب بخاطر محتوای اسیدچرب امگا-۳ بالایی که دارد، برای قلبتان بسیار خوب است و می‌تواند فشارخونتان را کم کرده و احتمال ایجاد لخته در بدنتان را پایین بیاورد. در افرادی که حمله قلبی داشته‌اند، مصرف روغن ماهی یا اسیدچرب امگا-۳ احتمال مرگ‌های ناگهانی را کاهش می‌دهد.
با اینکه اسیدهای چرب امگا-۳ باوجود فایده‌ای که برای قلب دارند تاثیر منفی بر  LDL ندارند، انجمن قلب امریکا مصرف دو وعده ماهی در هفته را توصیه می‌کنند. بالاترین میزان اسیدچرب امگا-۳ را می‌توانید در موادغذایی زیر پیدا کنید:

مطلب پیشنهادی :   داروی دیکلوفناک Diclofenac + موارد مصرف و عوارض آن

– ماهی ماکارل
– قزل‌آلای رودخانه‌ای
– شاه‌ماهی
– ساردین
– سالمون
– ماهی هالیبوت

برای اینکه چربی ناسالم به ماهی اضافه نشود، ماهی مصرفی خودتان را گریل کرده یا بپزید. اگر ماهی دوست ندارید، می‌توانید مقدار کمی امگا-۳ از مواد غذایی دیگری مثل بذرکتان یا روغن کانولا دریافت کنید. همچنین می‌توانید از مکمل‌های امگا-۳ یا روغن ماهی استفاده کنید ولی در این حالت نمی‌توانید از سایر موادمغذی که در ماهی یافت می‌شود مثل سلنیوم بهره ببرید. اگر تصمیم به مصرف مکمل دارید، در مورد میزان و روش مصرف با پزشک مشورت کنید.گردو، بادام و سایر آجیل هم می‌توانند به بهبود وضعیت کلسترول شما کمک کنند. گردو که سرشار از اسیدهای چرب مونو و پلی است، رگ‌های خونی شما را هم سالم نگه می‌دارد.

خوردن حدود یک مشت (۴۲٫۵ گرم) آجیل در روز، مثل بادام، فندق، بادام‌زمینی، گردو و پسته، احتمال بروز بیماری‌های قلبی را در شما کاهش می‌دهد. فقط دقت کنید آجیلی که می‌خورید نمک‌دار یا شکردار نباشد.همه آجیل‌ها کالری بالایی دارند، بنابراین خوردن یک مشت کافی است. برای جلوگیری از خوردن بیش از اندازه آجیل و اضافه‌وزن، موادغذایی که حاوی چربی بالایی هستند را با آجیل جایگزین کنید. بعنوان مثال، به جای خوردن پنیر یا گوشت یا نان سرخ‌شده در سالادتان، از یک مشت گردو یا بادام استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی :   آسیب های جدی صبحانه نخوردن

آووکادو و کاهش کلسترول

آووکادو منبع بسیار خوبی از مواد مغذی و همچنین اسیدهای چرب غیراشباع مونو است. بر اساس یک تحقیق جدید، افزودن آووکادو به برنامه‌ غذایی روزانه به بهبود سطح کلسترول LDL در افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند کمک می‌کند. می‌توانید آووکادو را به سالاد یا ساندویچ تان اضافه کنید. چیزی که رژیم‌ غذایی مدیترانه‌ای را به یک رژیم غذایی سالم تبدیل کرده است، جایگزین کردن چربی‌های اشباع مثل چربی‌های موجود در گوشت یا چربی‌های غیراشباع است.

یکی دیگر از منابع خوب چربی‌های غیراشباع روغن زیتون است

سعی کنید به جای سایر چربی‌ها در برنامه‌غذایی‌تان از حدود ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون استفاده کنید تا قلبی سالم داشته باشید. برای افزودن روغن‌زیتون به رژیم‌غذایی‌تان، می‌توانید سبزیجاتتان را در آن تفت دهید، یا آن را با سرکه مخلوط کرده و بعنوان سُس سالاد استفاده کنید. همچنین می‌توانید از روغن‌زیتون به جای کره استفاده کنید.هم آووکادو هم روغن‌زیتون کالری بالایی دارند، به همین دلیل مراقب باشید بیشتر از میزان توصیه‌شده از آن مصرف نکنید.

مطلب پیشنهادی :   مقابله با سرطان با تغذیه درست

بااینکه بعضی چربی‌ها سالم هستند ولی باید مصرف چربی های اشباع و ترنس خود را پایین بیاورید. چربی‌های اشباع مثل چربی گوشت، کره، پنیر و سایر لبنیات پرچرب و بعضی روغن‌ها، کلسترول شما را به طور کل بالا می‌برند. چربی‌های ترنس که معمولاً از آن در مارگارین و شیرینی، بیسکویت و کیک استفاده می‌شود، برای کلسترول شما واقعاً مضر هستند. چربی‌های ترنس کلسترول LDL را بالا برده و کلسترول HDL را که کلسترول خوب است پایین می‌آورند.
برچسب‌های موادغذایی میزان چربی ترنس به کار رفته در هر ماده‌غذایی را نشان می‌دهند ولی متاسفانه  فقط در موادغذایی که حاوی حداقل یک گرم در هر وعده مصرفی آن باشند، این میزان قید می‌شود. این یعنی ممکن است بدون اینکه بدانید از بسیاری موادغذایی چربی ترنس دریافت کنید که باعث بالا رفتن کلسترولتان شود. اگر روی برچسب ماده‌غذایی “روغن هیدروژنه” نوشته شده باشد، یعنی چربی ترنس دارد و بهتر است از مصرف آن خودداری کنید.

علاوه بر اصلاح رژیم‌غذایی، ایجاد تغییرات دیگر در سبک زندگی عامل مهمی در بهبود کلسترولتان است. ورزش، ترک سیگار و حفظ وزن سالم کمکتان می‌کند سطح کلسترول تان را در حد سالم نگه دارید.

(کل ۵۸ , ۱ آمار امروز)
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي