مهم ترین معیار ها برای داشتن یک لبخند زیبا چیست

تاريخ : 18 مرداد

یک لبخند زیبا

لبخند زیبا بهترین زیبایی صورت محسوب می گردد. زیبایی که فارغ از جنسیت می توان آن را در زنان و مردان به عنوان یکی از نشانه های اصلی زیبایی شناخت. لبخند های زیبا مهم ترین فاکتور برای اعتماد به نفس و ارتباطات جمعی موثر و موفق است.

مهم ترین معیار ها برای داشتن یک لبخند زیبا چیست, پورتال خبری فرهنگی گهر

دكتر محمدامين نريماني، متخصص ارتودنسي و ناهنجاري فك  در اين‌باره مي‌گويد: با وجود تفكر عموم مردم در ارتباط با برجسته كردن يك جزء، مثل درشتي يا ريزي يا سفيدي دندان ‌ من هماهنگي بين اجزا را كليد زيبايي لبخند مي‌دانم؛ يعني در هر فردي بين اجزاي تشكيل‌دهنده صورت اعم از فرم صورت، فرم بيني، فرم لب، فرم و رنگ دندان‌ها و لثه‌ها بايد هماهنگي باشد؛ مثلا نسبت پهناي صورت به عرض صورت، اندازه فك بالا با فك پايين، رابطه دندان‌هاي بالا با دندان‌هاي پايين، ارتباط بين لب‌ها با دندان‌ها، رابطه لب‌ها نسبت به بيني و رابطه لثه‌ها نسبت به دندان‌ها بايد هماهنگ باشد. اين كاري است كه در محدوده فعاليت يك متخصص ارتودنسي است تا با ايجاد اين هماهنگي به زيبايي و جذابيت كمك كند. اگر اين هماهنگي ايجاد شود آن‌وقت جذابيت فردي با دندان‌هاي ريز يا كمي تيره‌تر، كمتر از جذابيت يك فرد با دندان درشت و سفيد نخواهد بود.

مهم ترین معیار ها برای داشتن یک لبخند زیبا

يكي از فاكتورهاي وضعيت لثه، ارتباط آن با دندان است. مهم‌ترين مسئله‌اي كه در زيبايي لثه تأثير‌گذار است سلامتي آن است. اين عضو هيأت علمي دانشگاه ادامه مي‌دهد: مسئله مهم بعدي سلامتي هر يك از اين اجزاست. اگر سلامتي هر كدام از اين اجزا به هم بخورد بر زيبايي آنها تأثيري عمده خواهد گذاشت. لثه‌اي كه حاشيه آن به‌صورت ظريف و لبه چاقويي روي دندان قرار گرفته باشد، ضخامت زياده از حد و برگشته‌اي روي دندان نداشته باشد و حاشيه آن فرم كنگره‌اي متناسب داشته باشد لثه زيباتري است. اين جملات به زبان ساده خصوصيات يك لثه سالم را بيان مي‌كند.

مجموعه دندان‌ها توسط لثه و الياف نگهدارنده دندان، درون استخوان نگه داشته مي‌شوند و با كمك همين الياف نگهدارنده به‌صورت طبيعي يا با نيروهاي ارتودنسي حركت داده مي‌شوند. لثه‌اي كه در ظاهر مي‌بينيم از ۳بخش لثه آزاد مجاور دندان، لثه چسبيده به استخوان زيرين و لثه متحرك تشكيل شده است كه به آساني كشيده مي‌شودو به استخوان زيرين نچسبيده است.

لثه آزاد كه به‌صورت كنگره‌اي روي دندان‌ها قرار گرفته است با حركت ملايم مسواك با زاويه ۴۵ درجه از روي دندان جدا شده و ناحيه‌اي از دندان كه زير آن قرار گرفته تميز مي‌شود. درصورتي كه مسواك زدن دندان‌ها صحيح نباشد، اين ناحيه تميز نشده و به مرور فقط طي چند روز تعداد ميكروب‌ها زياد شده و با ترشح سموم ميكروبي ملتهب مي‌شود.

ملتهب شدن لثه در اين ناحيه فرم كنگره‌اي، لبه‌چاقويي و رنگ طبيعي لثه كه صورتي است را تغيير مي‌دهد و حساس و شكننده شده و سلامتي و زيبايي آن به هم مي‌ريزد و درصورتي كه بعد از چند روز مسواك زده شود، دچار خونريزي مي‌شود. درصورتي كه مسواك زدن به‌صورت جدي پيگيري شود اين مرحله از بيماري قابل برگشت است و مجددا بعد از چند روز لثه مي‌تواند به حالت طبيعي برگردد.

بعضي از افراد عنوان مي‌كنند كه من هميشه دندان‌هايم را مسواك مي‌زنم و به دندان‌هايم بيشتر از ديگران توجه مي‌كنم ولي نمي‌دانم چرا دندان‌هايم مشكل پيدا مي‌كنند؟ اين عضو انجمن ارتودنتيست‌ها مي‌گويد: صرفا مسواك و نخ‌كشيدن دندان‌ها امكان داشتن لثه سالم را تأمين نمي‌كند. اين اقدامات لازم بوده ولي كافي نيستند. گاهي اوقات نحوه قرارگيري دندان‌ها طوري است كه باعث عدم‌دسترسي كامل جهت انجام اقدامات بهداشتي مي‌شود يا قرارگيري دندان باعث تغيير شكل و ضخامت لثه مي‌شود مثلا اگر دنداني بيرون‌تر از بقيه دندان‌ها قرار گرفته باشد فرم كنگره‌اي آن كم شده، ضخامت آن كاهش پيدا كرده و در معرض تحليل زيادتري قرار مي‌گيرد.

با ايجاد اين تغييرات سلامتي و زيبايي آن به هم خورده آن‌را مستعد بيماري‌هاي بيشتر كرده و ناهماهنگي در اجزا ايجاد مي‌كند كه در اين موارد موقعيت و رديف دنداني توسط متخصص ارتودنسي اصلاح مي‌شود تا فرد با راحتي زيادتري بتواند اقدامات بهداشتي را انجام دهد.

اين اقدامات به‌كمك رشته‌هاي تخصصي مختلف دندانپزشكي صورت مي‌گيرد كه درهشتمين كنگره بين‌المللي ارتو‌دنتيست‌هاي ايران در بنياد ايران‌شناسي در ۲۹-۳۱ ارديبهشت در تهران نيز مورد بررسي محققين قرار مي‌گيرد.

بخش دوم لثه، لثه چسبيده است. اين قسمت از لثه نيز در سلامتي دنداني و زيبايي آن تأثير دارد به‌ طوري كه در يك لثه سالم، رنگ آن كه  صورتي روشن با نماي پوست پرتقالي است  توجه فرد را جلب مي‌كند.

اگر اين قسمت از لثه ضخامت و ارتفاع كافي نداشته باشد درصورت پيشرفت بيماري بخش آزاد لثه و رسيدن آن بيماري به اين بخش سرعت پيشرفت بيماري زياد شده و تخريب زيادتري ايجاد مي‌كند و به سرعت به بخش سوم كه لثه متحرك است مي‌رسد.

عموما بيماري‌هاي لثه‌اي كه به اين بخش رسيده باشند درمان پيچيده‌تر و پرهزينه‌تري دارند. هرچند اين بخش از لثه مستقيما در ديد افراد نيست و از نظر زيبايي اهميت ويژه‌اي ندارد ولي بيماري آن، حفظ دندان‌ها را به‌شدت درمعرض خطر قرار مي‌دهد.

خالق زيبايي‌ها هر كدام از اين اجزا را با ظرافت و دقت وصف‌ناپذيري در بدن ما آفريده است تا هر كدام به نحو احسن وظيفه خود را انجام دهند. براي حفظ اين اجزاي گرانبهاي بدنمان بهتر است به توصيه‌هاي دكتر نريماني توجه كنيم:

۱– سعي كنيم با افزايش دانش و اطلاعات  به اهميت هر يك از اجزاي بدن خويش
پي برده تا انگيزه قوي براي محافظت از آنها داشته باشيم. خداوند به همه انسان‌ها پتانسيل سلامتي و زيبايي را هديه داده است و برخي اقدامات بشري است كه اين پتانسيل را به خطر مي‌اندازد. سعي كنيم در جهت شناخت اين عوامل جدي باشيم تا از بروز آنها پيشگيري كنيم كه پيشگيري بهتر از درمان است.

۲– طي شبانه روز به طرز صحيح دندان‌ها و لثه هايمان را تميز كنيم. براي رفع تكليف مسواك نزنيم و از نخ استفاده كنيم و از محصولات مكمل فقط با نظر دندانپزشك استفاده كنيم.

۳- منتظر درد و علامت هشدار‌دهنده نباشيم و از معاينات دوره‌اي توسط دندانپزشك غافل نشويم تا بتوانيم بيماري‌هاي دهان و دندان را در مراحل اوليه كنترل كنيم. در مواردي كه مشكلات تميزكردن دندان داريم با متخصص مربوطه مشورت كنيم.

۴- در رژيم غذايي مديريت به خرج بدهيم؛ مثلا مصرف مواد قندي را كه مي‌توانند زمينه ساز چاقي، پوسيدگي و انواع بيماري‌هاي ديگر شوند در خود و فرزندانمان مديريت كنيم. بدين معنا كه حجم و دفعات مصرف آنها را طي روز كاهش دهيم. باتوجه به علاقه كودكان به اين مواد، بهتر است حجم دلخواه آنها در يك يا دو وعده با فاصله زماني طولاني باشد تا زمينه رسيدن مواد مورد نياز ميكروب‌ها جهت توليد اسيد و ترشح مواد سمي را كم كنيم.
۵- اطلاعات موردنيازمان را از مراكز و افراد تأييد شده كسب كرده و به آگهي‌هاي مختلف بيهوده اعتماد نكنيم.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي