مغزتان را با این کارها فعال کنید

دسته بندي : علمی,⭐ اخبار
تاريخ : 19 مهر

[ad_1]
مغز هم جزیی از بدن انسان هست همانطور که شما مدت زمان زیادی کار نکنید و سپس دست به کار شوید قطعا توانایی لازم را ندارید ضمن اینکه دچار بدن درد می شوید مغز هم اگر فعال نباشد و بقول معروف آکبند بماند اگر بخواهید مطلبی را حفظ کنید یا یاد بگیرید برای مغزتان سخت است!

اگر مغز خود را به طور منظم نرمش دهید، می‌توانید خطر افول ملایم شناختی را در خود تا ۴۰ درصد کاهش دهید؛ پدیده‌ای که زمینه‌ای برای ابتلا به زوال عقل است. همچنین تحقیقی که به تازگی در آمریکا صورت گرفته است نشان می‌دهد، افرادی که برای خود از زمان میانسالی یک سرگرمی، همچون کارهای هنری و کاردستی، یا فعالیتهای اجتماعی و استفاده از کامپیوتر دارند، پیدا کنند، احتمالاً کمتر تحت تاثیر زوال عقل قرار خواهند گرفت.

مغزتان را با این کارها فعال کنید, پورتال خبری فرهنگی گهر

در زیر با راههایی که می‌توانید مغز خود را تقویت و با زوال عقل مبارزه کنید، آشنا می‌شوید:

عضو کلوپ کتاب یا فیلم شوید
یک سرگرمی که از آن لذت می‌برید را پیدا کنید. اگر از کاری لذت ببرید، احتمال اینکه به آن ادامه دهید، بیشتر است. اکثر ما می‌توانیم از یک کتاب یا فیلم خوب لذت ببریم، اما به اشتراک گذاشتن این تجربه با دیگران باعث تقویت بیشتر مغز می‌شود.

یک تحقیق تازه نشان داده است که خواندن رمان عملکرد مغز را در نواحی مرتبط با درک زبانی و همچنین ناحیه‌ای از مغز که با حواس و حرکت مرتبط است، تقویت می‌کند.

جایگزین‌ها: رفتن به گالری هنری، موزه، تئاتر یا کنسرت می‌تواند مغزتان را تحریک کند.

تقویت‌کننده: تمرکز داشته باشید. سعی کنید که جزییات تنظیم فیلم یا موسیقی را درک کنید. سعی کنید که دیالوگها را تحلیل کنید و عمیقاً به داستان فکر کنید.
 
قدم زدن در طبیعت
فعالیت جسمی می‌تواند هیپوکامپوس را تقویت کند. هیپوکامپوس مرکز هماهنگی حافظه در مغز است و اولین جایی است که تحت تاثیر زوال عقل قرار می‌گیرد. سعی کنید در روز حداقل سی دقیقه ورزش کنید و اگر بتوانید این کار را به صورت اجتماعی انجام دهید، بهتر هم خواهد بود.

محققان دانشگاه استنفور، دریافته‌اند که پیاده‌روی به خصوص برای تقویت خلاقیت خوب است. به خصوص قدم زدن در میان طبیعت بسیار برای مغز مفید است.

جایگزین‌ها: یوگا، تای چی و سایر اشکال نرمش ملایم.

تقویت‌کننده: در حین قدم زدن سعی کنید که جزییات کوچک مناظر را به خاطر بسپارید. وقتی که به خانه رسیدید، سعی کنید که پیاده رویتان را با حداکثر جزییات به خاطر بیاورید.

بازی ویدیویی
آیا بازی‌های کامپیوتری واقعاً باعث بهبود عملکرد مغز می‌شوند، یا اینکه فقط به افزایش مهارت شما در بازی‌های کامپیوتری منجر می‌شوند؟ حالا شواهدی به دست آمده که نشان می‌دهد، بازی‌های کامپیوتری واقعاً به مغز شما کمک می‌کنند.

وقتی که یک بازی کامپیوتری انجام می‌دهید، مجبورید که به سرعت فکر کنید و چند موضوع را همزمان در ذهنتان داشته باشید. پژوهشهای اخیر نشان می‌دهند که بازی‌های کامپیوتری فواید درازمدتی برای فرآیندهای ذهنی اساسی، نظیر ادراک، توجه، حافظه و تصمیم‌گیری در پی دارند.

یک تحقیق نشان داده است که نه تنها عملکرد مغز بازی‌کنندگان بزرگسال، بلکه اعتماد به نفس و کیفیت زندگی ایشان هم بهبود می‌یابد.

تقویت کننده: سعی کنید بازیهایی که انتخاب می‌کنید، متنوع باشند.
 
تمرینِ اوریگامی ساختن کنید
هنر باستانی تا کردن کاغذ، هماهنگی دست و چشم را تقویت کرده و به تقویت مهارتهای حرکتی و تمرکز ذهنی می‌انجامد. وقتی که دستورالعملها را دنبال می‌کنید، مغز شما به چالش کشیده می‌شود و وقتی که روی ساختن کاردستیتان متمرکز می‌شوید نواحی لامسه، حرکتی و بینایی مغزتان تحریک می‌شود.

کارهای دستی همچنین باعث آرامش شما می‌شوند و افول شناختی را کندتر می‌کنند.

جایگزین‌ها: گلدوزی، بافتنی، خوش نویسی، نقاشی، مدلسازی، طراحی و مجسمه‌سازی.

تقویت‌کننده: سراغ پروژه‌ها و طرحهای چالش برانگیز بروید.
 
عضو کلاس رقص شوید
تحقیقی که در کالج پزشکی آلبرت انیشتین در نیویورک انجام شده، نشان می‌دهد که رقصیدن به صورت منظم ۷۶ درصد خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد. تاثیر مثبت رقص در جلوگیری از این بیماری، بیش از همۀ سرگرمی‌های دیگر است.

هر نوع فعالیت اجتماعی که نیازمند هماهنگی، یادگیری، تمرکز و فعالیت فیزیکی باشد، برای مغز مفید است.

جایگزین‌ها: بازیگری، ایروبیک یا یادگیری یک ساز موسیقی.

تقویت‌کننده‌: با تبدیل رقص به موقعیتی برای ایجاد ارتباطات اجتماعی، برای خود انگیزه ایجاد کنید.

مسافرت بروید
تجربیات و محیط‌های جدید مغز را به چالش وامی‌دارد و باعث تقویت استقامت مغز و حفاظ شناختی می‌شود. مسافرت فرصتهای جدیدی را برای ایجاد روابط اجتماعی، لذت بردن از زندگی و بهبود کیفیت زندگی فراهم می‌آورد. ضمن اینکه در حین سفر، احتمال اینکه فعالیت فیزیکی هم داشته باشید، بالاتر است.

جایگزین‌ها: در دوره‌ها کار با چوب یا آشپزی شرکت کنید یا عضور یک باشگاه شوید. می‌توانید که برای امور خیریه هم داوطلب شوید.

تقویت‌کننده: در جایی ناآشنا بنشینید و بر روی هر چیزی که بدون حرکت دادن چشمهایتان می‌توانید ببینید متمرکز شوید، سپس هر چه را که به یاد می‌آورید را بنویسید.

 

[ad_2]

لینک منبع

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي