مراسم رونمایی از کتاب فیلمنامه کوروش کبیر با حضور بازیگران مشهور ایران

تاريخ : 16 اسفند

به تازگی مراسم رونمایی از فیلمنامه کوروش کبیر برگزار شده است. در این مطلب مراسم رونمایی از کتاب فیلمنامه کوروش کبیر با حضور بازیگران مشهور ایران را منتشر می کنیم.

مراسم رونمایی از کتاب فیلمنامه کوروش کبیر با حضور بازیگران مشهور ایران, پورتال خبری فرهنگی گهر

مراسم رونمایی از کتاب فیلمنامه «کوروش کبیر» به نویسندگی «مسعود جعفری جوزانی» و با پژوهشگری «فتح‌اله جعفری جوزانی» و دکتر «عبدالکریم یونسی»، با حضور تعدادی از هنرمندان سرشناس موسیقی، تئاتر و سینمای کشور و تعدادی از شخصیت‌های برجسته فرهنگی و هنری از جمله؛ لوریس چکنواریان، دکتر مجید تفرشی، علیرضا رئیسیان، فتح‌اله جعفری جوزانی، دکتر عبدالکریم یونسی، شهاب حسینی، صدیق تعریف، مجید درخشانی، سحر جعفری جوزانی، نیوشا ضیغمی، مهندس کاوه پوری، ناصر شفق، مجید پازوکی، ناهید توسلی، نیما جعفری جوزانی، سمیه نجومی، ماه‌چهره خلیلی، سياوش چراغي‌پور، مجید خدایی، آرش نصیری، نصرآبادی، بزرگی و … و همچنین تعداد کثیری از علاقمندان به کتاب و کتابخوانی در شهر کتاب الف واقع در زعفرانیه تهران برگزار شد.

لوریس چکنواریان و مسعود جعفری جوزانی

مراسم رونمایی از کتاب فیلمنامه کوروش کبیر با حضور بازیگران مشهور ایران, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

در این نشست «مسعود جعفری جوزانی» نویسنده کتاب فیلمنامه «کوروش کبیر» که توسط انتشارات تریتا منتشر شده و در اختیار علاقمندان قرارگرفته است؛ گفت: دوست داشتم تا این مراسم در جایی برگزار شود که بوی کتاب دهد، این در حالی است که بسیاری از دوستان پیشنهاد برگزاری آن را در سالن‌های بزرگ داده بودند اما من فکر کردم که این محل، بهترین جا برای برگزاری چنین مراسمی است. ملت بزرگ ایران نشان داده است که هیچ وقت نا امید نمی‌شود، زمانی‌که درباره کوروش حرف می‌زنیم هرچند مستندات ناقصی درباره او در تاریخ وجود دارد، اما می‌توانیم با تمام وجود این شخصیت را حس کنیم. زمانی که ساخت این فیلم آغاز شود، دو کتاب بعدی این مجموعه نیز منتشر می‌‌شود.

پروفسور سید «حسن امین»: کوروش پدر معنوی و فرهنگی ملت ایران است

پروفسور سید «حسن امین» گفت: بسیار احساس مباهات و افتخار می‌کنم که کتاب بسیار ارزنده «کوروش کبیر» نوشته «مسعود جعفری جوزانی» این کارگردان مؤثر و تأثیرگذار را خواندم و قصد داشتم که منحصراً راجع به نقد و نظر در اینجا سخن بگویم و چون زمان کوتاه است فقط به دو نکته اشاره می‌کنم؛ یکی اینکه ادبیات داستانی در ایران پیشینه بسیار سنگینی دارد و هر چند که فیلمنامه نویسی به این معنا جدید است اما ادبیات داستانی ما سابقه زیادی دارد و اگر کتاب «کوروش کبیر» یکی از بهترین آثاری است که به عقیده من به عنوان کتاب فیلمنامه تاریخی نوشته شده است یک پشتوانه عظیمی از دوران اشکانیان و هخامنشیان تا به امروز دارد. دوم اینکه افلاطون ادبیات هنر نمایش و ادبیات داستانی را به دو بخش تقسیم می‌کند که قسمتی از آن محاکات است و این همان بخشی که استاد جعفری جوزانی عزیز آن را در این کتاب انجام داده‌اند.

سحر جعفری جوزانی و نیوشا ضیغمی

مراسم رونمایی از کتاب فیلمنامه کوروش کبیر با حضور بازیگران مشهور ایران, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

دکتر «روزبه زرین‌کوب»: شناخت کوروش از الزامات فهم و درک هویت ایرانی ماست

در بخشی از مراسم رونمایی از کتاب فیلمنامه «کوروش کبیر» به نویسندگی «مسعود جعفری جوزانی» دکتر «روزبه زرین‌کوب» گفت: وقتی صحبت از نام کوروش باشد، ایرانیان ناخودآگاه شیفته خواهند شد. یکی از پرسش‌های مهم این است که اساساً چرا کوروش را باید شناخت. او را باید شناخت چون از الزامات فهم و درک هویت ایرانی در روزگار ما است. وقتی از هویت ایران صحبت می‌کنیم، می‌فهمیم از مجموعه‌ای سخن می‌گوییم که تاریخ عظیمی پشت آن است. شاید فقط کشورهایی چون چین، مصر، یونان و ایتالیا بتوانند هم طراز با فرهنگ ما از لحاظ قدمت باشند.

وی همچنین گفت: از طرفی باید پرسید چرا کوروش هویت بخش است و این هویت بخشی از کجا حاصل می‌شود. جواب این است او از جمله شخصیت‌هایی است که برای آینده زیسته و از خود عبور کرده است. البته باید توجه داشت تصویری که از کوروش در حال حاضر در ذهن ما شکل می‌بندد، تصویر همیشگی او نبوده و به مرور زمان در ذهن و روح و روان مردم تغییر کرده است.

شهاب حسینی در مراسم حضور داشت

مراسم رونمایی از کتاب فیلمنامه کوروش کبیر با حضور بازیگران مشهور ایران, پورتال خبری فرهنگی گهر

دکتر آموزگار: جای فیلم شخصیت بزرگ «کوروش کبیر» در سینمای ما خالی است

در ادامه دکتر آموزگار نیز گفت: فیلمساز مطرح ما کتابی را منتشر کرده و من این کتاب را خوانده‌ام و لذت برده‌ام؛ اما فرصت مناسبی است که جدا از بحث مضمون این کتاب دغدغه‌های خودم را در مورد رابطه ادبیات، کتاب و سینما است در میان بگذارم. در زمانه‌ای که به سر می‌بریم صرف‌نظر از کتاب‌های درسی که خرید آن‌ها الزامی است، حال کتاب‌های عمومی خیلی بد است. این که چه مسائلی موجب این پیشامد شده و چه باید کرد، توضیح می‌دهم. فکر می‌کنم یکی از موضوعاتی که بسیار گفته و شنیده می‌شود تمدن ایرانی است. تمدنی که مسائل و موضوعاتش را با قصه مطرح می‌کنند و همیشه به دل مردم در هر زمانی نشسته است. این ادبیات بسیار وزین بوده و باید به آن ببالیم.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي