ماندن گوشی در شارژ از شب تا صبح چه مشكلی دارد؟

تاريخ : 23 شهریور

خيلي از افراد شب موقع خواب گوشی را به شارژ مي زنند و صبح كه از خواب بيدار مي شوند خوشحال از اينكه گوشي كامل شارژ شده بالاخره گوشی را از شارژ مي كشند. امــــا اگر اين افراد از عوارض غيرقابل جبران براي گوشی خود خبر داشتند هيچوقت اين كار را انجام نمي دادند

ماندن گوشی در شارژ از شب تا صبح چه مشكلی دارد؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

ماندن گوشی در شارژ

از ابتدای وجود دستگاه‌های موبایل همیشه این‌گونه موارد جای سوال و بحث داشته‌اند. در طول روز تلفن همراهمان را برای لحظه‌ای هم از خود جدا نمی‌کنیم و در انتهای روز فقط چند درصد از شارژ آن باقی می‌ماند. به همین دلیل با خستگی فراوان به رختخواب می‌رویم و گوشی خودمان را به پریز برق وصل می‌کنیم. سپس با تصور اینکه فردا صبح گوشی ما کاملا شارژ شده است به خواب می‌رویم. اما آیا واقعا اتصال گوشی به پریز برق در طول شب کار صحیحی است؟ آیا این کار به گوشی ما آسیب نمی‌رساند یا طول عمر باتری را کاهش نمی‌دهد؟ جواب‌ها و فرضیات فراوانی در این خصوص در سطح اینترنت یافت می‌شود؛ اما حقیقت اصلی کدام است؟

شِین بروسکی مدیرعامل کمپانی کانادایی فاربی تکنیک سازنده لوازم جانبی موبایل در این خصوص پاسخ می‌دهد: اتصال گوشی در طول شب تاثیر بسیار مخربی بر گوشی شما نخواهد داشت و انجام آن بلامانع است. اسمارت‌فون شما همان‌طور که از نامش پیدا است، هوشمند است و پس از شارژ کامل، مسیر شارژ را مسدود می‌کند تا به گوشی شما آسیب نرسد. تا به اینجا مشکلی وجود ندارد؛ اما مواقعی هست که اتصال طولانی‌مدت گوشی باعث کاهش عمر باتری در گذر زمان می‌شود. به گفته خانم بروسکی، باتری‌های لیتیوم-یونی در صورت بالا رفتن دمای گوشی تاثیر ناخوشایندی از این دمای زیاد دریافت می‌کنند. در صورتی که گوشی شما دارای قاب محافظ باشد، بدون شک باعث جلوگیری از برون‌رفت گرمای آن خواهد شد و افزایش دما را به‌دنبال خواهد داشت. افزایش دمایی که در نهایت به اکسایش سلول‌های باتری می‌انجامد. عمل اکسایش نیز منجر به کاهش عمر و شارژدهی باتری می‌شود. به تعبیری، در صورت اتصال گوشی به برق در طول شب، بهتر است جلد یا قاب محافظ آن را جدا کنید.

حالت مناسب برای شارژ گوشی

حالت ایده‌آل باتری‌های لیتیوم‌-یونی این است که میزان شارژ آنها بین ۵۰ تا ۸۰ درصد بماند که همین مقدار باعث می‌شود گوشی شما کاملا احیا ‌شود و از آسیب‌های احتمالی به باتری نیز می‌کاهد. شارژ باتری در بازه‌های زمانی کوتاه به یون‌های آن، انرژی لازم جهت حرکت می‌دهد و بقای عمر باتری را در طول روز تضمین می‌کند. لذا شارژ باتری در بازه‌های کوتاه، از شارژ یک‌باره صفر تا ۱۰۰ بسیار ایمن‌تر است. البته شاید به‌دلیل مشغله، کار ساده‌ای نباشد، اما حالت ایده‌آل باتری‌های لیتیوم-یونی به همین شکل است و در صورتی که می‌خواهید باتری شما بیشترین طول عمر را داشته باشد به همین صورت عمل کنید.

راه‌های پیشگیری از آسیب باتری

بیشترین تهدید برای باتری، چرخه شارژ آن است. چرخه شارژ همان جایی است که باتری شما خالی‌ می‌شود یا تقریبا به نزدیکی‌ صفر می‌رسد و هر باتری تا انتهای عمر، تعداد چرخه شارژ مربوط به خود را دارد. شاید باتری شما تا انتهای عمر خود چرخه‌های زیادی طی‌ کند؛ اما بدون شک ظرفیت آن نیز در این مدت کاهش می‌یابد. زمانی می‌رسد که این باتری مدت بسیار کوتاهی گوشی شما را احیا می‌کند و بلافاصله خالی می‌شود. خانم بروسکی می‌افزاید: برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی، سعی کنید حتی‌الامکان از شارژ صفر تا ۱۰۰ گوشی خودداری کنید؛ چراکه این عمل به کاهش عمر و همچنین گنجایش باتری ختم می‌شود.

فاکتور دیگری که درخصوص شارژ باتری دخیل است، لوازم جانبی استاندارد و همچنین باکیفیتی است که برای گوشی خود استفاده می‌کنید. همیشه از شارژر و کابل مخصوص که به همراه گوشی عرضه می‌شود، جهت شارژ باتری استفاده کنید و در صورت گم کردن، شارژر و کابل رسمی همان شرکت را تهیه کنید. لوازم ارزان‌قیمت بدون‌شک استانداردهای لازم را ندارند و می‌توانند به گوشی شما آسیب جدی وارد کنند.گاهی اوقات شارژر و کابل‌های رسمی بسیار گران‌قیمت هستند؛ اما یافتن گزینه‌های باکیفیت در محدوده قیمت مناسب هم امکان‌پذیر است. همچنین هنگام خرید، دقیقا از انطباق خصوصیات شارژر با گوشی، نظیر ولتاژ آن مطمئن شوید. محصولات تقلبی و ارزان‌قیمت به گوشی باارزش شما آسیب‌ می‌زنند و بدون شک استانداردهای ایمنی هم در آنها رعایت نشده است. سازمان آتش‌نشانی لندن چند سال پیش گزارشی از گوشی‌ها و حتی خانه‌های آتش‌گرفته منتشر کرد و بروز برخی از آنها را به استفاده از لوازم جانبی غیراستاندارد مرتبط دانست.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي