ماجرای استیکرهای غیراخلاقی تلگرام

دسته بندي : حوادث,⭐ اخبار
تاريخ : 25 خرداد

این مطلب از سایت گهر اختصاص دارد به : ماجرای استیکرهای غیراخلاقی تلگرام

از شما همراهان همیشگی گهر دعوت می کنیم همچنان گهر را همراهی کنید. پیشاپیش از همراهی شما عزیزان سپاسگزایم.

.

ماجرای استیکرهای غیراخلاقی تلگرام, پورتال خبری فرهنگی گهر

.

امکانی که نرم‌افزار موبایلی تلگرام برای افزودن استیکر یا برچسب‌های مختلف در اختیار کاربران قرار داده طی هفته‌های اخیر این نرم افزار را با حاشیه‌هایی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر کاربران شبکه اجتماعی تلگرام با خیل استیکرهای فارسی زبان مواجه شده‌اند. در این میان اگرچه به لحاظ فرهنگی بسیاری از این استیکرها به لحاظ استفاده از زبان فارسی و شخصیتهای آشنا برای مردم مقبولیت قابل توجهی داشت اما در قالب برخی از آنها در مواردی با شخصیتهای سیاسی نیز شوخی‌هایی شده یا سمت و سوی این استیکرها فراتر از اخلاقیات رفته و در مواردی حتی حریم‌های اخلاقی را زیرپا گذاشته است.

همین موضوع طی این مدت مشکلات متعددی برای کاربران این شبکه به دنبال داشته و موجب شده از طریق این نرم افزار به طور دائم هشدارهایی منتشر شده و به کاربران آن گوشزد شود که حتی عکس‌های پروفایل آنها نیز می تواند مورد سوء استفاده قرار گرفته و از آنها برای ساخت استیکر استفاده شود.

از سوی دیگر بسیاری از کاربران این شبکه با دیدن یک استیکر جالب، یک گروه از استیکرها را دانلود کرده و در نهایت با تصاویر نامناسبی مواجه شده اند که در بسیاری از موارد ذخیره شدن این تصاویر در گوشی موجب ناراحتی و نگرانی آنها شده است.

بر همین اساس طی هفته‌های گذشته چندین بار بحث فیلترینگ این شبکه در رسانه‌ها مطرح شده و در این باره گمانه زنی‌های متعددی صورت گرفت تا اینکه روز گذشته وزیر ارتباطات نیز در این باره مورد سوال قرار گرفت و در این خصوص به موضع گیری پرداخت.

محمود واعظی که پیش از این همواره به طرفداری از فعالیت شبکه‌های اجتماعی موبایل پرداخته و به کرات تاکید کرده بود که هیچ شبکه‌ای به دلیل مسائل اقتصادی فیلتر نمی شود، این بار به خبرنگار ایسنا اظهار کرد که برای شبکه‌هایی که از محتوا یا استیکرهایی در قالب توهین به مقامات کشور استفاده کرده یا نسبت به ترویج مسائل غیراخلاقی مبادرت می‌کنند بر اساس قانون محدودیت اعمال می‌کنیم.

وی همچنین متذکر شد که سیاست ما برخورد با عواملی است که مسائل امنیتی کشور را نشانه گرفته باشند. سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، نظارت کاملی بر تمام شبکه‌های اجتماعی دارد و علاوه بر این سازمان، دستگاه‌های مرتبط دیگر نیز محتویات این شبکه‌ها را از نظر امنیتی رصد می‌کنند.

واعظی در عین حال تاکید کرد که با منتشرکنندگان محتواهای خلاف اخلاقی در شبکه‌های اجتماعی یا مباحثی که مسائل امنیتی کشور را نشانه گرفته باشند، برخورد می‌شود.

به گفته او شبکه‌های اجتماعی که سالم هستند و طبق مقررات کشور عمل می‌کنند، محدودیت فعالیت نخواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد که تا زمانی که شبکه‌ای درست فعالیت می‌کند و به دنبال ترویج محتواهای نامناسب نیست محدودیتی اعمال نخواهد شد، اما در غیر این صورت طبق قانون برخورد شده و موضوع در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رسیدگی خواهد شد.

این صحبت ها در شرایطی صورت می گیرد که طبق آمارها گفته می شود ایران از نظر تعداد کاربران تلگرام رتبه سوم دنیا را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر طی ماه های گذشته به دلیل اختلالات و کندی های وایبر بسیاری از کاربران آن به سوی تلگرام روی آوردند.

نرم‌افزار «تلگرام» که دو تا سه سال از عمر آن می‌گذرد، برنامه ای پیام‌رسان است که توسط دو برنامه‌نویس روس در آلمان تهیه شده است. رایگان بودن و سرعت بالای ارسال پیام سبب شده ایرانی‌ها نیز مانند بقیه مردم جهان به استقبال این نرم‌افزار بروند.

در حال حاضر با توسعه اینترنت پهن باند موبایل و گسترش استفاده از تلفن های هوشمند، پیام‌رسان‌های متعددی در دنیا فعالیت دارند که هرکدام سعی می کنند به کاربران بیشتری دست یابند. تا همین اواخر در ایران یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارها «وایبر» بود. این برنامه با ارسال سریع پیام و عکس، امکان ایجاد گفت‌وگوی گروهی و استیکرهایی جذاب، طرفداران زیادی داشت و حتی به بستری برای تجارت و تبلیغات نیز تبدیل شده بود.

اما طی ماه های اخیر موج مهاجرت کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های رایگان دیگر افزایش یافته است. این جمعیت که تعداد آنها حداقل پنج‌ میلیون نفر تخمین زده شده، مدتی است از کند شدن و اختلال در فرآیند خدمت‌رسانی وایبر به استفاده از نرم‌افزارهای متعددی مانند «واتس‌آپ»، «لاین»، «کیک»، «گوگل چت»، «هایک» و غیره روی آورده‌اند که در این میان نرم‌افزاری تازه‌وارد به نام تلگرام در این رقابت پیروز شده و توانسته تعداد زیادی از کاربران ایرانی وایبر را به سمت خود بکشاند.

حال باید دید برای اصلاح شرایط این نرم افزار آیا امکانی برای بهره گیری از فیلترینگ هوشمند وجود دارد یا برای برطرف سازی این مشکلات مسوولان تصمیم به مسدودسازی این شبکه خواهند گرفت.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي