قیمت مرغ رو به ارزانی رفت

دسته بندي : اقتصاد,⭐ اخبار
تاريخ : 3 دی

در این روزهای گرانی مرغ در صف ارزانی قرار گرفت

قیمت مرغ رو به ارزانی رفت, پورتال خبری فرهنگی گهر

خبرگزاری ایسنا: رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی از کاهش مجدد قیمت مرغ در رنج ۵۵۰۰ تومان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد مرغ‌های زنده تولیدی کشور بالای سه کیلوگرم وزن دارند و این در حالی است که با این افزایش وزن، ارزش غذایی مرغ نیز کاهش می‌یابد.

مهدی یوسف‌خانی با بیان اینکه مرغداران به جای ۳۵ تا ۴۰ روز پرورش مرغ که وزن مرغ زنده به دو کیلو و ۱۰۰ گرم می‌رسد تعداد روزها را به ۵۰ تا ۵۵ روز افزایش می‌دهند که وزن مرغ به بالای سه کیلوگرم افزایش ‌یابد، اظهار کرد: در کشور ما نسبت به اندازه و وزن مرغ نگاه سنتی وجود دارد و مردم نیز مرغ بالای دو کیلوگرم را می‌پسندند، این در حالی است که وزن مناسب مرغ باید بین یک کیلو و ۲۰۰ گرم تا یک کیلو و ۸۰۰ گرم باشد و مرغ‌های برزیلی و فرانسوی این وزن را دارند.

وی تصریح کرد: این موضوع در کشور ما مرسوم شده و مردم نیز دوست دارند مرغ‌های با وزن بالا را مصرف کنند ولی آن ها فاقد ارزش غذایی مناسب هستند؛ بنابراین یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه شود فرهنگ‌سازی در این زمینه است.

رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با بیان اینکه در کشور ما تولید، مازاد بر مصرف است و مرغداران نیز از این موضوع متضرر می‌شوند، افزود: صادرات بسیار ضعیف و حدود هشت درصد است درصورتیکه اگر مصرف داخلی را با میزان صادرات جمع کنیم با تولید برابری نمی‌کند؛ بنابراین باید به غیر از دو کشور عراق و افغانستان به کشورهای دیگر هم صادرات داشته باشیم یا اینکه میزان صادرات به این دو کشور را افزایش دهیم، چون در حال حاضر کشورهای عربی بازار مصرف بسیار خوبی دارند.

یوسف خانی همچنین با اشاره به اینکه مرغ ایرانی از کیفیت و استاندارد مناسب برخوردار نیست که باید در این زمینه اقداماتی صورت گیرد تا میزان صادرات افزایش یابد، اضافه کرد: بارها به اتحادیه مرغداران و وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاداتی داده و جلساتی داشتیم تا وضعیت تولید ساماندهی شود.

وی راهکار دیگر در این زمینه را کاهش تعداد جوجه‌ریزی در سال از پنج نوبت به چهار نوبت عنوان کرد و افزود: با این روال شاهد تولید کمتر و به دنبال آن کاهش قیمت بی‌رویه و غیرمنطقی مرغ نخواهیم بود که البته این کار نیاز به هماهنگی بسیار نزدیک اتحادیه مرغداران گوشتی کشور با استان‌های مختلف دارد تا جوجه‌ریزی را هدفمند کنند ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است.

رییس اتحادیه فروشندگان پرنده وماهی در بخشی از سخنان خود افزایش کیفیت مرغ را از ضروریات بسیار مهم برشمرد و عنوان کرد: کیفیت مرغ را حداقل باید به کشور ترکیه نزدیک کنیم؛ البته کیفیت مرغ ترکیه کمتر از برزیل و فرانسه است ولی باید گام به گام در این زمینه پیش برویم.

وی همچنین اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شد با پایان ایام سوگواری محرم و صفر و آغاز مراسم های عروسی تقاضا برای خرید مرغ افزایش یابد ولی افزایش تقاضا فقط در هفته اول ربیع الاول بود که قیمت مرغ به مرز ۶۰۰۰ تومان رسید ولی دوباره به ۵۴۰۰ تومان کاهش یافت.

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي