قلعه برفی ، نخستین تأسیسات ساختمانی در ماه

قلعه برفی ، نخستین تأسیسات ساختمانی در ماه

قلعه برفی ، نخستین تأسیسات ساختمانی در ماه
قلعه برفی ، نخستین تأسیسات ساختمانی در ماه
ماه خیلی به ما نزدیک است اما بیش از 4 دهه از آخرین باری که انسان پای به این جرم زیبای فضایی گذاشت می گذرد. حالا با تحولات خبرسازی که در عرصه اکتشافات فضایی آغاز شده خبر می رسد که به زودی نخستین تأسیسات ساختمانی ماه همچون قلعه برفی در آن ساخته می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سال گذشته میلادی بود که کاوشگر “چانگ 3” و ماه پیمای “یوتو” متعلق به سازمان فضایی چین مأموریت موفقیت آمیزی را بر روی ماه انجام دادند تا مشخص شود بشر برای دور تازه ای از اکتشافات در قمر زمین و بازگشت دوباره انسان به آن تقریبا آماده شده است.

از سال 1972 دیگر انسان پای به ماه نگذاشته است اما این فاصله زمانی قابل توجه موجب نشده تا علاقه به بازگشت به این جرم فضایی در نزد بشر از بین برود. حتی در سالهای اخیر طیف گسترده ای از فناوری ها برای تسهیل فرآیند بازگشت دوباره انسان به ماه ابداع شده است.

از جمله این فناوری ها می توان به برنامه آژانس فضانوردی اروپا (اسا) برای ساخت تأسیسات لازم بر روی سطح ماه با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی اشاره کرد. حتی گفته می شود که می توان از مواد موجود در ماه برای ساخت و ساز نیز استفاده کرد.

عقیده بر این است که از ماه با هزینه و سهولت بیشتری می توان برنامه اکتشافات فضایی را توسعه داد. علت اصلی هم به جاذبه کم این جرم فضایی مربوط می شود. از این رو چندان هم عجیب نیست که در سالهای اخیر شرکتهای خصوصی زیادی به فکر سفر به ماه و راه اندازی تاسیساتی در آن افتاده اند.

در مرحله نخست دانشمندان به روباتهای هوشمندی فکر می کنند که با استفاده از آنها می توان تأسیسات ساده اما کاربردی بر روی ماه احداث کرد.

بر اساس طرحی که آژانس فضانوردی اروپا در سال 2013 پرده از آن برداشت، هدف اصلی این خواهد بود که از روباتها برای استفاده از منابع طبیعی ماه جهت ساخت سازه های مورد نظر بهره گرفته شود. بدین ترتیب هزینه به مراتب کمتری برای انتقال مواد و تجهیزات از زمین به ماه صرف خواهد شد.

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که حفره “چاکلتون” بهترین نقطه در ماه برای ساخت تأسیسات لازم است. این حفره که در قطب جنوب ماه واقع شده است تقریبا بیشتری میزان انرژی خورشیدی را دریافت می کند. بدین ترتیب صفحات خورشیدی که برای تأمین انرژی لازم در ماه برقرار خواهند شد با بالاترین بازدهی ممکن کار خواهند کرد.

آنچه که آژانس فضانوردی اروپا به دنبال انجام آن در ماه است در نوع خود جالب توجه است. پیش بینی می شود با استفاده از تجهیزاتی که در این جرم فضایی نصب خواهد شد سنگ های موجود در آن که تحت عنوان “ریگولیت” (در زمین شناسی به آن “سنگ پوش” گفته می شود) شناخته می شود ذوب شده تا قطعات و بلوک های مورد نظر برای ساخت تأسیسات در ماه فراهم شود.

از این نظر که ذرات گرد و غبار موجود در ماه با استفاده از ریگولیتهای ذوب شده به یکدیگر پیوند می خورند تا قطعات مورد نظر تولید شود دانشمندان فرآیند مورد نظر آژانس فضانوردی اروپا را همچون ساخت قلعه برفی در ماه می دانند.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه