قرص رانیتیدین این افراد را می کشد

تاريخ : 7 شهریور

افرادی که ناراحتی معده دارند خیلی وقت ها به اولین دارویی که روی می آورند بی شک قرص رانیتیدین است!

رانیتیدین (به انگلیسی: Ranitidine) دارویی است که کاربرد اصلی آن در درمان زخم معده و گاستریت است. این دارو در درمان کوتاه مدت زخم‌های فعال دوازدهه یا زخمهای فعال و خوش‌خیم معده، (در مقادیر کم برای پیشگیری از عود زخم دوازدهه مصرف می‌شود)، حالات مرضی ترشح بیش از حد اسید معده مانند نشانگان زولینگر-الیسون، برگشت محتویات معده به مری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد

مکانیسم اثر

رانیتیدین دارویی است که با مهار گیرنده‌های H2 (هیستامین نوع دو) سلولهای جانبی ترشح اسید معده را کم می‌کند و به درمان ناراحتی‌های ناشی از افزایش اسید معده کمک می‌کند.

مقادیر مصرف

هر ۱۲ ساعت

خوراکی

بزرگسالان: در درمان قرحه خوش‌خیم گوارشی، قرحه ناشی از مصرف داروها، بازگشت محتویات معده به مری و سؤهاضمه مزمن مقدار ۱۵۰ میلی گرم ۲ بار در روز (صبح و شب) یا ۳۰۰ میلی گرم موقع خواب برای مدت ۸–۴ هفته مصرف می‌شود. در درمان نشانگان زولینگر-الیسون ۱۵۰ میلی گرم ۳ بار در روز تا حداکثر g/day6 در مقادیر منقسم مصرف می‌شود. کودکان: در درمان قرحه گوارشی mg/day۴–۲ دوبار در روز تا حداکثر mg/day۳۰۰ مصرف می‌شود. مقدار مصرف نگهدارنده تا ۱۵۰ میلی گرم در شب است.

تزریقی

برای کاهش اسید معده قبل از اعمال جراحی یا زایمان مقدار ۱۵۰–۵۰ میلی گرم ۲–۵/۰ ساعت قبل از القای بیهوشی به صورت عضلانی یا تزریق آهسته وریدی مصرف می‌شود.

شکل‌های داروسازی

رانیتیدین به شکل قرص و آمپول ساخته می‌شود. قرص با میزان کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم بدون نسخه پزشکی است.

قرص رانیتیدین این افراد را می کشد, پورتال خبری فرهنگی گهر

شکل فضایی رانیتیدین

سفارش‌ها

  1. کشیدن سیگار موجب کاهش اثر این دارو می‌شود.
  2. در بیماران سالخورده یا مبتلا به نارسایی کبدی یا کلیوی ممکن است به کاهش مقدار مصرف دارو نیاز باشد.
  3. در صورت کهیر پوستی مصرف کردن رانیتیدین را قطع کنید و پزشک را مطلع کنید.
  4. بیمارانی که به سایمتیدین عدم تحمل نشان می‌دهند، ممکن است این دارو را نیز تحمل نکنند.
  5. در سیروز کبدی و ناراحتی‌های کلیوی متوسط تا شدید خطر بروز عوارض جانبی به خصوص عوارض عصبی دارو وجود دارد.
  6. مصرف این دارو بیش از ۱۲ هفته مداوم توصیه نمی‌شود.
  7. این دارو جزو داروهای گروه B در بارداری است.

تداخل دارویی

جذب این دارو در حضور آنتی‌اسیدها کاهش می‌یابد. با وجود آنکه رانیتیدین در مقایسه با سایمتیدین یک مهار کننده ضعیف کننده تر آنزیمهای کبدی است، با این وجود در مصرف همزمان سایر داروها با این دارو باید احتیاط کرد.

دکتر حسن اکبری متخصص و دانشیار آسیب‌ شناس سلولی با اشاره به اینکه اغلب اختلالات و ناراحتی‌های معده ناشی از ورم معده است؛ اظهار کرد: این مشکلات در اثر تغذیه نامناسب از نظر نوع، ترکیب و نحوه غذا خوردن ایجاد می‌شود.

قرص رانیتیدین این افراد را می کشد, پورتال خبری فرهنگی گهر
وی مصرف آب سرد فراوان یعنی هر آبی که دمای آن کمتر از دمای بدن ما است و خوردن آب در بین غذاها و خوردن میوه‌هایی با طبع سرد و به صورت ترکیبی را باعث بروز اختلالات معده دانست و با اظهار تاسف گفت: متاسفانه امروزه برای درمان تمام این اختلالات از داروهایی مانند رانیتیدین، فاموتیدین و سایمیتیدین استفاده می‌شود در حالی که توجهی به عوارض آن نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه رانیتیدین دارویی است که در زخم معده و گاسیتریت یا التهاب معده تجویز می‌شود و بسیاری از مردم به صورت خود تجویزی به وفور آن را استفاده می‌کنند؛ تصریح کرد: این دارو با مهار گیرنده‌های H۲ (هیستامین نوع دو) سلولهای محیطی مخاط معده، ترشح اسید معده را کم می کند، ولی دارای عوارض خطرناکی است.

اکبری رانیتیدین را در بیماران کلیوی و قلبی منجر به افزایش احتمال مرگ دانست و افزود: همچنین این دارو باعث کاهش جذب ویتامین B۱۲ می‌شود و جذب موادی که نیاز به محیط اسیدی معده دارند را کم می‌کند و از جمله هضم و جذب پروتئین‌ها را کم میکند و افزایش خطر ذات‌الریه را نیز زیاد می‌کند.

منبع: جام نیوز

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي