قرص آزیترومایسین چیست؟

تاريخ : 23 بهمن

قرص آزیترومایسین  یک قرص و یا کپسول چرک خشک کن است

قرص آزیترومایسین چیست؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

موارد مصرف

آزیترومایسین در درمان عفونت های مجاری تنفسی، التهاب گوش میانی، عفونت های پوست و بافت های نرم، عفونت های تناسلی بدون عواقب کلامیدیایی و التهاب غیر گنوکوکی پیشابراه مصرف می شود.

مکانیسم اثر

فارماکوکینتیک

فراهمی زیستی این دارو از راه خوراکی حدود۴۰ درصد است. جذب دارو همراه با غذا در شکل کپسول ( نه قرص ) کاهش می یابد. اوج غلظت سرمی دارو تا ۲ ساعت بعد حاصل می شود. این دارو به طور وسیع در بافت ها منتشر می شود. به طوری که غلظت ان در بافت ها بیش از پلاسما خواهد بود.این دارو به مقدار کم در کبد متابولیزه و بقیه به صورت تغییر نیافته عمدتاً از راه صفرا دفع می شود.

موارد منع مصرف

در صورت وجود نارسایی کبد، این دارو نباید مصرف شود.

هشدارها

در صورت ابتلای بیمار به بیماری کبدی یا کلیوی، تا کی کاردی بطنی و پورفیری با احتیاط فراوان مصرف شود.

عوارض جانبی

تهوع، استفراغ، اسهال، احساس ناراحتی در شکم، کهیر، بثورات جلدی و سایر واکنش های آلرژیک، کاهش برگشت پذیر قدرت شنوایی ( با مقادیر زیاد ) یرقان انسدادی، عوارض قلبی، واکنش های حساسیت به نور، هپاتیت، سندرم استیونس- جانسون و نفریت از عوارض گزارش شده این دارو هستند.

تداخل دارویی

این دارو نیز مانند اریترومایسین با تعدادی از داروها تداخل دارد.

نکات قابل توصیه

بهتر است این دارو ( به ویژه کپسول آن ) با معده خالی مصرف شود ولی در صورت بروز تحریک گوارشی می توان دارو را با غذا نیز مصرف نمود.

مقدار مصرف

بزرگسالان:این دارو به طور معمول به مقدار ۵۰۰ میلی گرم یک بار در روز برای ۳ روز مصرف می شود. در درمان عفونت های تناسلی کلامیدیایی و عفونت های تناسلی کلامیدیایی و عفونت مجاری ادراری غیر گونوکوکی یک گرم به صورت تک دوز مصرف می شود.

کودکان : برای کودکان با سن بیش از ۶ ماه ۱۰mg/kg یک بار در روز برای ۳ روز یا بر اساس وزن کودک به ترتیب زیر مصرف می شود: برای وزن ۱۵ -۲۰ کیلوگرم – مقدار ۲۰۰ میلی گرم، برای وزن ۳۵- ۲۶ کیلوگرم – ( مقدار ۳۰۰ میلی گرم، برای وزن ۴۵ -۳۶ کیلوگرم- مقدار ۴۰۰ میلی گرم ( این مقدار یک بار در روز برای ۳ روز مصرف می گردند).

اشکال دارویی

For Suspension : 100 mg /5ml , ( as dehydrate )

Capsule : 250 mg ( as dehydrate )

Tablet : 250 mg ( as dehydrate

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي