X بستن تبليغات
مطالب پيشنهادي
loading...

فواید و مضرات کله پاچه

دسته بندي : تغذیه,سلامت
تاريخ : ۳ آبان
بازديد : 953

فواید و مضرات کله پاچه

IMG22082625 فواید و مضرات کله پاچه

کله پاچه که از پختن سر، دست و پای گوسفند تهیه می‌شود، از بخش‌های مختلفی همچون بناگوش، زبان، مغز، چشم، گوشت، صورت و پاچه تشکیل شده است.

 

این غذا با واحد شمارش “دست ” به کار می‌رود و هر دست کله پاچه شامل یک کله و چهار پاچه است، آب این غذا نیز به عنوان پیش غذا به همراه نان خورده می‌شود.

 

کله‌ پاچه غذایی پرانرژی و با کیفیت پروتئین بالا محسوب می‌شود، پروتئین  آن برای رشد و ترمیم بسیاری از بافت‌های بدن مفید است، زبان گوسفند سرشار از ویتامین‌های گروه ب به ویژه  ویتامین ب ۱۲ است که این ویتامین‌ها نقش‌های مفید زیادی برای بدن دارند.

 

به عنوان مثال ویتامین ب ، در خونسازی و عملکرد سیستم عصبی نقش دارد.پاچه گوسفند دارای طبع سرد است و خواصی همچون رقیق‌ کنندگی خون، ملین، التیام‌ دهنده زخم‌های داخلی و افزایش‌ دهنده شیر مادر را دارد.

مطلب پیشنهادی :   داروی ایبوپروفن Ibuprofen + موارد مصرف و عوارض قرص ایبوپروفن

 

همچنین  این غذا حاوی ماده مغذی به نام کوآنزیم q10 به عنوان یک آنتی‌ اکسیدان قوی است که با دفع مواد مضر تولید شده و در بدن در نتیجه فرایند‌های متابولیکی مختلف و جلوگیری از آسیب سلول‌ها نقش مهمی‌ ایفا می‌کند.

 

همچنین استحکام عملکرد سلول، تحریک سیستم ایمنی، بهبودی و کنترل بیماری‌های فشار خون، سکته قلبی، پارکینسون، انواع سرطان و غیره از دیگر نقش‌های کوآنزیم q10 است.

 

کله پاچه با وجود دارا بودن پروتئین و ویتامین‌ ها، سرشار از کلسترول و اسیدهای چرب مضر است.

 

کلسترول چربی است که خاصیت رسوب کردن در عروق خونی بدن را داشته و در کنار سایر عوامل خطر منجر به انسداد و گرفتگی رگ شده و زمینه‌ ساز بروز بیماری‌های قلبی – عروقی، سکته و بسیاری دیگر از بیماری‌های مزمن می‌شود.

 

در میان قسمت‌های مختلف کله پاچه، مغز گاو و گوسفند کلسترول بیشتری دارند؛ طوری که مغز گوسفند به‌ اندازه  زرده تخم مرغ کلسترول دارد و جزو مواد غذایی بسیار پرچرب است .

مطلب پیشنهادی :   عوارض مصرف شکر برای پوست

 

به همین علت کسانی که چربی ، کلسترول و اسید اوریک خونشان بالاست و مبتلا به نقرس و ناراحتی کلیوی هستند، باید از مصرف بی‌رویه کله‌ پاچه خودداری کنند.

 

بر‌خلاف تصور عمومی‌ که کله پاچه را برای افرادی که ناراحتی‌های مفصلی و آرتریت دارند، مفید می‌دانند، محتوای بالای چربی‌های اشباع و ترانس کله پاچه فرایندهای التهابی این بیماران را بدتر کرده و توصیه نمی‌شود.

 

با در نظر گرفتن این که تغییراتی از جمله مصرف بی‌ رویه غذاهای آماده دارای چربی، قندهای تصفیه شده و نمک بالایی ، کاهش فعالیت فیزیکی و غیره در شیوه زندگی افراد و این که این تغییرات زمینه‌ ساز بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن شده‌ اند، رعایت رژیم غذایی صحیح با  افزایش مصرف سبزی‌ها و میوه‌های تازه و غلات کامل سبوس دار و کاهش مصرف گوشت‌های قرمز و مواد غذایی پرچرب مفید خواهد بود.

 

مصرف بی‌ رویه کله پاچه به ویژه در مناطقی که عادت به مصرف هفتگی این غذا دارند، بدلیل مضراتی که ذکر شد توصیه نمی‌شود.

مطلب پیشنهادی :   یک رژیم یک روزه برای پاکسازی بدن

 

(V 733 , 1 today)
loading…


آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي