فواید جویدن آدامس بعد از عمل سزارین

تاريخ : 4 آبان

معمولا بهبودی بعد از عمل سزارین خیلی طولانی است، اما محققان در تحقیقاتشان به این نتیجه رسیده اند که با جویدن آدامس می توانند مدت زمان بهبودی را کاهش دهند. در این مطلب فواید جویدن آدامس بعد از عمل سزارین را برای شما عزیزان منتشر می کنیم.

فواید جویدن آدامس بعد از عمل سزارین, پورتال خبری فرهنگی گهر

در یک بررسی بوسیله پژوهشگران مصری بر روی گروهی از زنان که تحت عمل سزارین قرار گرفته بودند، نشان داده شد که جویدن آدامس پس از سزارین به این زنان کمک می‌‌کند تا حرکات طبیعی روده را بازیابند و زمان بستری آنها در بیمارستان کاهش یابد.عمل سزارین مانند هر عمل جراحی شکمی دیگری باعث می‌شود که کارکرد روده دچار وقفه شود و فرد به تجمع گاز و یبوست دچار شود.

به گفته این پژوهشگران، اثر مفید جویدن آدامس ممکن است به این علت باشد که باعث ایجاد واکنش‌هایی در دستگاه عصبی و آزادسازی هورمون‌های گوارشی می‌شود که فعالیت روده را تحریک می‌کند.کاهش زمان بستری‌شدن در بیمارستان، امتیاز مهمی به خصوص در کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شود که منابع بهداشتی محدودی دارند.

این بررسی بر روی ۲۰۰ زن که با بیهوشی عمومی تحت عمل سزارین قرار گرفته بودند، انجام شد:

– نیمی از این زنان به طور اتفاقی پس از به هوش آمدن آدامس می‌جویدند (یک تکه آدامس را برای ۱۵ دقیقه هر دو ساعت می‌جویدند)
– نیمی دیگر تنها مراقبت‌های معمول را دریافت می‌کردند،‌ از جمله واداشتن بیمار به بیرون رفتن از بستر و راه رفتن تا روده‌ها زودتر به کار بیفتند.

در نهایت پژوهشگران دریافتند زنانی که آدامس می‌جویدند، سریع‌تر فعالیت روده خود را به دست ‌آوردند. به طور میانگین این زنان ۲۱ ساعت بعد از عمل، حرکات روده‌شان را بازیافتند،‌ در حالی که در گروه کنترل (نجویدن آدامس) این زمان ۳۰ ساعت بود.

زنانی که آدامس می‌جویدند،‌ همچنین بیمارستان را زودتر ترک کردند که در حدود ۴۱ ساعت زودتر در مقایسه با ۵۰ ساعت در گروه کنترل بود.

البته با توجه به اینکه این بیماران همگی با بیهوشی عمومی سزارین شده بودند،‌ این سوال باقی می‌ماند که در مواردی که از بی حسی نخاعی برای سزارین استفاده می‌شود،‌ نیز آیا آدامس جویدن این اثرات مفید را ایجاد می‌کند یا نه؟

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي