عیدتان را با چهارشنبه سوری خراب نکنید ، لطفا!

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اینکه باید چهارشنبه‌ سوری هر سال را دوباره به یک دور هم جمع شدن لذت بخش تبدیل کنیم، اعلام کرد: در سوختگی‌های الکتریکی جوانان، در سوختگی‌های با آب داغ کودکان، در سوختگی با شعله همه گروه‌های سنی و در مراسم چهارشنبه سوری جوانان بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند.

عیدتان را با چهارشنبه سوری خراب نکنید ، لطفا!

دکتر محمدجواد فاطمی با اشاره به اینکه بخشی از سوختگی‌ها نیز در شب‌های چهارشنبه‌سوری اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: چهارشنبه‌سوری معضلی است که کل کشور را درگیر می‌کند. وی افزود: متاسفانه استفاده از مواد محترقه و انفجار ناشی از آن صدماتی را ایجاد می‌کند که به دنبال پرتاب اجسام موجود در مکان حادثه به طرف افراد رخ می‌دهد. این اجسام حالت ترکشی پیدا کرده و می‌توانند باعث قطع اندام، کوری و یا حتی فوت افراد شوند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی، چهارشنبه سوری را یک معضل فرهنگی، اجتماعی و درمانی دانست و گفت: می‌توان این مراسم را با تدبیر و چاره اندیشی به یک اتفاق فرهنگی تبدیل کرد. امروز وضعیت به گونه‌ای است که مردم از فرارسیدن این روز ترس و نگرانی دارند و زودتر به منزل می‌روند تا مبادا در مسیر اتفاقی ناگواری برایشان بیافتد. فاطمی افزود: مراسم چهارشنبه‌سوری یک سنت فرهنگی – ایرانی است و نمی‌توان آن را حذف کرد. در گذشته مردم در این روز دور هم جمع می‌شدند و از روی آتش می‌پریدند و برای شروع سال جدید شادمانی می‌کردند. چهارشنبه‌سوری هر سال را باید دوباره به یک دور هم جمع شدن لذت بخش تبدیل کنیم تا حادثه‌ای که افرادی در آن می‌سوزند و دست و پایشان قطع می‌شود رخ ندهد.

رئیس مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه درمان سوختگی بسیار طولانی است و در موارد بسیاری تا پایان عمر ادامه دارد، عنوان کرد: بیمار سوخته یا فقیر است یا مقصر نیست. به عنوان مثال فردی که در اتوبان در یک اتوبوس دچار سانحه شده و می‌سوزد و یا فردی که در یک پاساژ قدیمی در محاصره آتش قرار می‌گیرد، مقصر نیست. ‌دولت باید هزینه درمان وی را بپردازد و تا پایان عمر از او حمایت کند.

فاطمی با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته از هر دو بیمار که بالای 90 درصد سوختگی دارند، یک نفر زنده می‌ماند، گفت: ‌این در حالی است که این شاخص در خوش‌بینانه ‌ترین حالت در ایران 60 درصد هم نیست. ما بیماران 30 درصد سوختگی هم داریم که به علت عفونت می‌میرند. این موضوع بسیار ناراحت کننده است و نشان می‌دهد درمان در زمینه سوختگی ناقص است. به گفته وی در سوختگی‌های الکتریکی جوانان، در سوختگی‌های با آب داغ، کودکان، در سوختگی با شعله همه گروه‌های سنی و در مراسم چهارشنبه سوری جوانان بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه