عکس های خاطره انگیز به بهانه وداع فرهاد مجیدی

تاريخ : 9 آبان

فرهاد مجیدی آخرین روز حضورش در مستطیل سبز را سپری کرد؛ مهاجمی که از نسل طلایی دهه ۷۰ فوتبال ایران بود و با حضوری مداوم در سطح اول فوتبال ایران به محبوبترین بازیکن سال‌های اخیر فوتبال ایران تبدیل شد.

عکس های خاطره انگیز به بهانه وداع فرهاد مجیدی, پورتال خبری فرهنگی گهر
تیم بهمن با حضور مجیدی

 

مجیدی کارش را در فوتبال از تیم جوانان کشاورز آغاز کرد و سپس به بهمن تهران رفت. حضور دو ساله او در بهمن، منجر به حضورش در استقلال تهران در سال ۷۶ شد. فصل نخست حضور مجیدی در استقلال باعث کسب یک عنوان نایب قهرمانی آسیا، نایب قهرمانی جام حذفی و نایب قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران شد. از همانجا بود که رابطه صمیمانه او و ناصر حجازی شکل گرفت و مجیدی هیچگاه علاقه‌اش نسبت به حجازی را کتمان نکرد.

 

او در فصل بعدی رقابت‌ها و در حالی که تنها شش هفته از آغاز لیگ گذشته بود به دلیل محرومیت سنگینی که برایش به خاطر بازی جنجالی استقلال و فجرسپاسی وضع شده بود، در سن ۲۲ سالگی به راپیدوین اتریش رفت.

 

عکس های خاطره انگیز به بهانه وداع فرهاد مجیدی, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

حضور دو ساله مجیدی در راپیدوین اتریش با دو گل زده پایان یافت و او بار دیگر به استقلال پیوست. حضور مجدد او در استقلال ( فصل ۷۹-۸۰) چندان به طول نینجامید و بعد از ده بازی او راهی الوصل شد تا دوران طلایی فوتبالش را در آنجا ادامه دهد.

 

در امارات، مجیدی به یک گلزن قهار تبدیل شد و قابلیت‌های خودش را به خوبی نشان داد. او در پنج و نیم سالی که در این تیم بود ۱۰۸ گل در مجموع این رقابت‌ها به ثمر رساند. این مهاجم ایرانی در آپریل ۲۰۰۳ بصورت قرضی راهی العین شد تا در رقابت‌های لیگ قهرمانان کنار این تیم حاضر باشد. مجیدی در نیمه نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان (۲۰۰۲-۰۳) برابر دالیان گلزنی کرد تا تیمش به فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان برسد و در آنجا العین موفق شد حریف تایلندی‌اش را ببرد و قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شود. مجیدی تنها بازیکن ایرانی است که توانسته جام قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا ( در فرمت جدید) را بالای سر ببرد.

عکس های خاطره انگیز به بهانه وداع فرهاد مجیدی, پورتال خبری فرهنگی گهر
مجیدی در لباس الوصل

بعد از قهرمانی العین در لیگ قهرمانان آسیا او بار دیگر به الوصل بازگشت اما در نیم فصل با قراردادی قرضی راهی الاهلی امارات شد. او در آنجا هم درخشش خوبی داشت و ۶ گل در آن تیم به ثمر رساند و قهرمانی لیگ امارات را با این تیم هم تجربه کرد.

 

در سال ۸۵ مجیدی راهی النصر شد و بعد از یک نیم فصل که با افت شدید او همراه بود، بار دیگر راهی الاهلی امارات شد. در پایان فصل، النصری‌ها ترجیح دادند تا قراردادش را فسخ کنند و مجیدی که می‌دید دیگر پیشنهاد خوبی در امارات ندارد، راهی استقلال شد.

 

 

عکس های خاطره انگیز به بهانه وداع فرهاد مجیدی, پورتال خبری فرهنگی گهر
مجیدی در النصر

 

حضور مجیدی در استقلال همزمان با حضور ناصر حجازی در کسوت سرمربی‌گری استقلال بود. او که به دلیل دیر صادر شدن ITC از هفته پنجم برای استقلال بازی کرد نتوانست کمک چندانی به حجازی کند و گریه‌های تلخ مجیدی در آغوش ناصر حجازی بعد از بازی استقلال – پیکان که منجر به دو هفته سکونشینی حجازی و در نهایت سرمربی شدن فیروز کریمی شد، هرگز از یادها نمی‌رود.

 

مجیدی در تیم کریمی چندان مورد حمایت نبود و طعم تلخ کلمه “جریمه میلیونی” فیروز کریمی برای فرهاد مجیدی یادآور روزهای تلخ این مهاجم است. با اتمام فصل و بازگشت قلعه‌نویی به استقلال، او این تیم را در رقابت‌های جام حذفی همراهی کرد و از عناصر اصلی استقلال در رسیدن این تیم به فینال جام حذفی بود و در نهایت هم موفق به کسب این جام شد.

 

در فصل ۸۷-۸۸ مجیدی چندان مورد توجه قلعه‌نویی نبود و عموما به عنوان بازیکن ذخیره یا هافبک تهاجمی از سوی سرمربی استقلال به کار گرفته می‌شد و به همین دلیل گل‌های زیادی را برای آبی‌پوشان به ثمر نرساند. با این حال مجیدی بازیکن موثری در آن تیم محسوب می‌شد و در نهایت توانست با کسب عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را به پایان برساند.

 

 

عکس های خاطره انگیز به بهانه وداع فرهاد مجیدی, پورتال خبری فرهنگی گهر
مجیدی پس از شکست سه بر دو استقلال برابر پیکان در آغوش حجازی می‌گرید

 

به گزارش ایسنا، با رفتن قلعه‌نویی از استقلال به دلیل اختلافات شدید با واعظ آشتیانی، صمد مرفاوی برای دومین بار سکان هدایت آبی‌ها را برعهده گرفت و مجیدی در آن فصل بار دیگر قابلیت‌های فنی‌اش را به خوبی نشان داد. او در شانزده بازی‌ای که در آن تیم کرد، ۱۶ گل به ثمر رساند و نخستین گلش به پرسپولیس را هم در این فصل (۸۸-۸۹) به ثمر رساند. او در هر دو بازی رفت و برگشت به رقیب سنتی آبی‌ها گل زد.

 

در فصل ۸۹-۹۰ پرویز مظلومی سرمربی استقلال شد و مجیدی به نظر اکثر هواداران استقلال، در آن تیم بار دیگر احیا شد. او از عناصر اصلی مظلومی شد و در ۱۴ بازی ۱۶ گل به ثمر رساند. او در بازیسازی تیم مظلومی نقش به سزایی داشت و با این تیم نایب قهرمانی لیگ را بدست آورد. او در آن فصل در بازی رفت استقلال و پرسپولیس سومین گل پیاپیش را در داربی ۶۹ به پرسپولیس به ثمر رساند؛ گلی که منجر به اخراج شیث رضایی برای مدتی از پرسپولیس و تبدیل به شعاری خاص برای هواداران آبی علیه رقیب سنتی‌شان شد.

 

در فصل ۹۰-۹۱ مجیدی که بار دیگر کار زیر نظر مظلومی را تجربه می‌کرد به گلزنی‌هایش ادامه داد و در یک نیم فصل که جمعا ده بار به میدان رفت، ۹ گل به ثمر رساند. او در نیم فصل بنا به دلایلی که هنوز هم مشخص نشده استقلال را ترک و راهی الغرافه قطر شد. او مدعی بود که دلش برای فرزندش که در امارات بوده تنگ شده و با وجود اصرار شدید هواداران استقلال ترجیح داد از ایران برود و به این ترتیب برای یک نیم فصل راهی الغرافه قطر شد؛ انتقالی که با انتقاد شدید برخی از هواداران و پیشکسوتان استقلال هم همراه شد. آنها معتقد بودند که اگر واقعا بحث فرزند مجیدی درمیان بوده چرا راهی قطر شده و به امارات نرفته است. او در لیگ قطر سه گل و در لیگ قهرمانان آسیا چهار گل به ثمر رساند و در نهایت با پایان فصل قطر را به مقصد ایران ترک کرد.

 

عکس های خاطره انگیز به بهانه وداع فرهاد مجیدی, پورتال خبری فرهنگی گهر
مجیدی در راپیدوین

حضور او در ایران همزمان با بازگشت قلعه‌نویی به استقلال شد. در ابتدای فصل (۹۱-۹۲) قلعه نویی از پذیرش مجیدی امتناع کرد و با ادبیات خودش مجیدی را مورد حمله قرار داد. او در یک بازی که هواداران استقلال نام مجیدی را صدا کردند، آنها را به اهل کوفه تشبیه کرد و به شدت از آنها انتقاد کرد. با این حال مجیدی که به شدت به قلعه‌نویی تاخته بود و با نام مکتب حجازی حواشی‌ای را برای استقلال ایجاد کرده بود به یکباره در اواخر آذر ماه به استقلال پیوست. این درحالی بود که او در هفتم مهر ماه از فوتبال ملی خداحافظی کرده بود و با پیشنهادات زیادی از سایر تیم‌های لیگ برتری روبه رو بود. حضور مجدد او در استقلال واکنش‌های زیادی را از سوی دوست‌داران حجازی به همراه داشت اما با این حال هیچگاه او و قلعه‌نویی در صحبت‌هایشان به چگونگی بازگشتش به استقلال صحبتی نکردند و البته نادیده نباید گرفت که قلعه‌نویی چندبار از مدیریتش درباره آمدن مجیدی به استقلال سخن گفته است.

 

مجیدی در آن فصل عموما به عنوان بازیکن ذخیره به میدان می‌رفت و در نهایت سه گل هم برای این تیم به ثمر رساند. او در نهایت عنوان قهرمانی لیگ را با استقلال کسب کرد و آماده بود تا با این تیم قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا را هم جشن بگیرد که این رویا در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان و با شکست برابر اف‌سی سئول از بین رفت.

عکس های خاطره انگیز به بهانه وداع فرهاد مجیدی, پورتال خبری فرهنگی گهر
دیدار تیم‌های فوتبال نفت و استقلال، آخرین گل مجیدی

 

مجیدی که تا پایان فصل ۹۲-۹۳ با استقلال قرارداد داشت حالا از آبی‌ها خداحافظی کرده و می‌خواهد در کلاس‌های مربیگری فوتبال شرکت کند. او که سال‌ها با شعار «آهای فرهاد مجیدی» در استادیوم مورد تشویق قرار می‌گرفت شاید چند سال بعد سکان هدایت آبی‌ها را برعهده بگیرد. فرهاد مجیدی که با وجود ۳۸ سال سن از بسیاری از مهاجمان لیگ ایران بهتر بازی می‌کرد حالا کفش‌هایش را آویخته و باید دید استقلال برای جانشینی او چه فکری خواهد کرد.

 

این مهاجم کهنه‌کار آبی‌ها ۴۵ بازی ملی در کارنامه دارد و ده گل هم به ثمر رسانده است. او نخستین بار توسط مایلی‌کهن به تیم ملی دعوت شد و در سال ۷۵ برابر کویت به میدان رفت. مجیدی هیچگاه در تیم ملی نتوانست قابلیت‌هایش را نشان دهد و در سال ۸۹ با انتشار یک نامه برای همیشه از تیم ملی خداحافظی کرد. او در نامه‌اش با ابراز نگرانی از تکرار تجربه نادیده گرفته شدن جوانان در تیم ملی گفت که نمی‌خواهد جوانان فوتبال ایران مثل خودش پشت خط دیگران بمانند و به آنچه استحقاقش را دارند نرسند.

 

به جرات مجیدی محبوب‌ترین بازیکن دو دهه اخیر استقلال بوده و افتخار دومین گلزن برتر تاریخ فوتبال استقلال رکورد اوست که به این زودی‌ها شکسته نمی‌شود. او بهترین گلزن ایرانی لیگ قهرمانان آسیاست و تنها ایرانی است که قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کرده است.

 

مجیدی در بازی الغرافه و پرسپولیس که در ۲۹ فروردین ۹۱ برگزار شد با نشان دادن عدد چهار به هواداران پرسپولیس سنتی را برای هواداران استقلال ایجاد کرد تا جواب عدد شش پرسپولیسی‌ها را در کری‌ خوانی بدهند؛ عملی که تا سال‌ها در یادها می‌ماند.

 

 

عکس های خاطره انگیز به بهانه وداع فرهاد مجیدی, پورتال خبری فرهنگی گهر
عکس های خاطره انگیز به بهانه وداع فرهاد مجیدی, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

جدول عملکرد فرهاد مجیدی:

تیم
سال‌های
تعداد بازی لیگ
تعداد بازی جام حذفی
تعداد بازی لیگ آسیا
گل زده
۱
بهمن
۷۳-۷۵
۱۹
۶
۲
استقلال
۷۵-۷۷
۱۴
۱۰
۳
راپیدوین
۷۷-۷۹
۱۲
۲
۴
استقلال
۷۹
۱۰
۱
۵
الوصل
۸۰-۸۲
۵۱
۳۸
۶
العین
۸۲
۴
۱
۷
الوصل
۸۲-۸۴
۳۴
۲۵
۸
النصر
۸۴-۸۵
۱۵
۳
۴
۹
الاهلی
۸۵-۸۶
۵
۱
۱۰
استقلال
۸۶-۸۷
۲۲
۶
۹
۱۱
استقلال
۸۷-۸۸
۲۳
۲
۵
۴
۱۲
استقلال
۸۸-۸۹
۳۰
۱
۷
۱۶
۱۳
استقلال
۸۹-۹۰
۲۶
۲
۶
۱۶
۱۴
استقلال
۹۰
۱۶
۲
۹
۱۵
الغرافه
۹۱
۱۵
۳
۴
۷
۱۶
استقلال
۹۱-۹۲
۱۱
۱
۶
۶
۱۷
استقلال
۹۲
۹
۴
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي