عوامل بی خوابی و درمان آن

عوامل بی خوابی و درمان آن

عوامل بی خوابی و درمان آن
عوامل بی خوابی و درمان آن

خوردن بیش از حد قهوه

کافئین، ماده شیمیایی به نام آدنوزین در مغز را غیر فعال می کند، این ماده همان چیزی است که شما برای خواب به آن نیاز دارید.

راهکار:

سعی کنید نوشیدن قهوه را گاهی اوقات و در اوایل شب انجام دهید. تلاش کنید مصرف کافئین در روز را به 250 میلی گرم کاهش دهید.

نور زیاد

در حالی که تا نیمه شب با انواع گوشی های هوشمند یا سیستم خود در حال گفتگو با دیگران هستید، پاسخ بدن شما به این نورها این است: ” نور خورشید…! بهتر است بیدار شویم و به انجام فعالیت های خود بپردازیم.” در واقع بدن در طول شب نیاز به استراحت دارد و صبح با تابیدن نور خورشید به طور خودکار بیدار می شود، اما اگر در طول شب این نور همچنان وجود داشته باشد، مانع از خوابیدن شما خواهد شد.

راهکار:

به اسباب بازی الکترونیکی خود شب بخیر بگویید. هرچند ممکن است خیلی راحت نباشد تا از پست های شبانگاهی و فعالیت های دیگر در فیس بوک چشم پوشی کنید. اما سعی کنید یک ساعت زودتر از زمان خواب، خود را از آنها دور و تمام لامپ های خانه را خاموش کنید تا به راحتی بتوانید به خواب بروید.

حالت زیستی بدن شما

طبق تحقیقات انجام شده که بدن ما نیاز به 7 الی 8 ساعت خواب شبانه دارد. اما نکته قابل توجهی که جدیدا محققان به آن رسیده اند این است که بدن ما در طی دو دوره زمانی متفاوت در طول شب مراحل خواب را به انجام می رساند. به عبارت دیگر، در مرحله اول یک تا دو ساعت خواب عمیق را سپری می کنیم بعد از آن بیدار می شویم و دوباره مابقی خواب خود را ادامه می دهیم. نکته اینجاست خیلی از ما پس از گذراندن مرحله اول خواب، به راحتی وارد مرحله دوم خواب نمی شویم.

راهکار:

به حالت بیدار، دراز نکشید و به خود بگویید شما نیاز به رفتن به رختخواب دارید. تمام افکار خود را دور بریزید. از روش های آرامش بخش مانند نفس عمیق استفاده کنید. اگر در نیمه شب پس از مرحله اول دوباره به خواب نرفتید، از آن به عنوان هدیه استفاده کرده، به انجام امور خود بپردازید سپس بعد از اینکه احساس خواب آلودگی کردید به رختخواب برگردید.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه