علل و روش های درمان مازوخیسم یا آزارخواهی جنسی

تاريخ : 6 آبان

مازوخیسم حالت برعکس سادیسم است. در ادامه علل و روش های درمان مازوخیسم یا آزارخواهی جنسی را می خوانید

علل و روش های درمان مازوخیسم یا آزارخواهی جنسی, پورتال خبری فرهنگی گهر

مازوخیسم (خودآزاری یا آزارخواهی جنسی) نام خود را از فعالیت‌های لئوپولد فون زاخر-مازوخ رمان‌نویس اتریشی قرن نوزدهم گرفته است که شخصیت‌های داستان‌هایش از اینکه مردان با آنان بدرفتاری کنند و بر آنها تسلط یابند لذت جنسی می‌بردند. تعریف مازوخيسم در اصطلاح پزشكي، تباهي و فساد اجرای عمل جنسی است به نحوی كه با شكنجه و ضرب و شتم و آزارهای ديگر همراه باشد.
انحراف مازوخیزم در واقع نقطه مقابل انحراف سادیسم (دیگر آزاری) است. یک فرد سادیستیک از آزار واذیت کردن دیگران لذت جنسی می‌برد، اما یک انسان مبتلا به مازوخیسم از عذاب و شکنجه‌‌ای که خودش متحمل می‌شود لذت جنسی کسب می‌کند.
مازوخیسم چیست؟
بیماری مازوخیسم نوعی بیماری روانی است که در آن فرد علاقه شدیدی به تحقیر شدن توسط جنس مخالف را دارد . این بیماری در هر دو جنس وجود دارد اما در در مردان به مراتب بیشتر از بانوان یافت می‌شود . مازوخیسم بیماری ای نیست که با شرایط خاص و یا محیط خاصی به وجود بیاید. افرادی که به این نوع انحراف مبتلا هستند بشدت تمایل دارند که چه به وسیله‌ی خود و چه از طرف دیگران، آزار ببینند یا حتی شکنجه شوند. کامیابی روانی این بیماران، جز با زجر و آزار دیدن حاصل نمی‌شود.

تفاوت مازوخیسم با خودآزاری

به‌طور کلی مازوخیسم یک نوع خودآزاری جسمی است اما با خودآزاری در معنای کلی متفاوت است.

با توجه به مفهموم خودآزاری و مازوخیزم می‌توان به این نکته اشاره کرد که خودآزاری می‌تواند به علل مختلفی ایجاد شود و به تنهایی بیماری نیست بلکه به دلیل اختلالات دیگر ایجاد می‌شود. افرادی که به انواع بیماری‌های روانی مانند اسکیزوفرنی، عقب‌ماندگی ذهنی و اوتیسم مبتلا هستند به شیوه‌های متفاوت اقدام به خودآزاری می‌کنند. مازوخیسم یک اختلال روانی و خودآزاری نشانه‌ای از ابتلا به بیماری‌های روانی است. فرزندان خانواده‌هایی که به نوعی خودآزاری را تجربه کرده‌اند بیشتر به این حالات مبتلا می‌شوند، قطعاً زمانی که هر کدام از والدین این اقدامات را انجام دهند فرزندان نیز همانندسازی می‌کنند بنابراین افرادی که تجربه خانوادگی دارند بیشتر خودآزاری را تجربه می‌کنند.

مازوخیزمی‌ها از چه اعمالی لذت می‌برند؟

کانون اصلي اين نابهنجاری جنسی، عمل تحقير شدن، کتک خوردن، به بند کشيده شدن يا رنج بردن به گونه اي ديگر است اعمال آزار خواهانه اي که ممکن است از شريک جنسی خواسته شوند مشتمل بر مهار کردن، بستن چشم، لگد مال کردن، سيلي زدن، تازيانه زدن، کتک زدن، دادن شوک الکتريکي، بريدن و تحقير کردن است .

فرويد معتقد است که، آزارخواهي، ناشي از برگشت تخيلات تخريبي به طرف خود است . اينگونه افراد ممکن است در دوران کودکي تجاربي داشته اند که آنهارا متقاعد کرده است که درد کشيدن پيش شرط لذت جنسی است.

مازوخیزمی‌ها احساس می‌کنند منزوی شده، حامی ندارند و کسی آن‌ها را درک نمی‌کند، خودزنی معمولاً باعث به جا ماندن علامت یا صدمه به بافت‌ها شده و می‌تواند هریک از رفتارهای بریدن، سوزاندن (یا «داغ زدن» با اشیای داغ)، سوراخ کردن یا خالکوبی کردن افراطی بر بدن، کندن پوست یا بازکردن دوباره زخم‌ها و کندن مو (تریکوتیلومانیا)، کوبیدن سر به جایی، ضربه زدن (با چکش یا دیگر اشیا)، شکستن استخوان را شامل شود.

علت اصلی مازوخیسم چیست؟

اگر احساساتی را که در فرد به خودآزاری منجر می‌شود با هم جمع کنیم در نهایت به عقده‌های پنهان او می‌رسیم، در واقع می‌توان گفت عموماً خودآزاری نتیجه یک ناتوانی برای پیروزی بر دردهای روانی عمیق با روش‌ها سالم و نرمال است. برای نمونه فردی ممکن است شرایط سختی برای بیان، درک و متعادل کردن احساساتش پشت سر گذاشته باشد، در این صورت درد فیزیکی حواس او را از دردهای عاطفی پرت می‌کند یا کمک می‌کند بر احساساتش کنترل داشته باشد. هم‌چنین فرد دیگری ممکن است احساس کند دائماً کرخت است یا از خودش و جهان اطرافش دور است، از همین‌رو با خودآزاری احساساتش را بیدار می‌کند.

مازوخیزم می‌تواند در هر سنی از قبل از نوجوانی تا سالمندی انجام شود. اما فاکتورهایی مانند سن، تاریخچه خانوادگی، نوع زندگی، مشکلات مربوط به بیماری‌های ذهنی و سوءمصرف الکل می‌تواند خطر این اختلال را افزایش دهد. متأسفانه اغلب افرادی که خودزنی می‌کنند نوجوان هستند و برخی مواقع خودآزاری بین افرادی متداول است که در خانواده‌اشان کسی خودکشی، خودزنی یا اعمالی در ردیف خود ویرانگری انجام داده است.

انواع بیماری مازوخیزم

مازوخیزم روانی، مازوخیزم احساساتی و مازوخیزم جسمی یا فیزیولوژیكی.

توجه به این نكته ضروری است كه به طور معمول، حالات مذكور تا حدودی در زندگی جنسی افراد بشر وجود دارند و تا هنگامی كه جنبه  عادی داشته از حد و مرز معمولی تجاوز نكنند، امری كاملاً طبیعی به شمار می روند اما اگر به صورت های شدید و خاص یا به عبارت دیگر انحرافی جلوه كنند و یا بتدریج به صورت عادت در آیند، وجود انحراف مازوخیسم جنسی را محقق می‌سازند.

مازوخیزم روانی

مازوخیسم روانی حالتی است كه در زندگی جنسی عادی مردم دیده می شود. بعضی افراد در زندگی جنسی، خود را ازهر لحاظ در اختیار فرد محبوب خویش قرار می‌دهند و هر نوع خفتی را كه از طرف وی به آنها تحمیل شود، می‌پذیرند. چنین رابطه ی جنسی ای بین زن و مرد را می‌توان طبیعی و عادی دانست، اما اگر روابط از این مرز تجاوز كند و جنبه ی ارباب و غلامی پیدا كند و یكی از طرفین تا حدی كه برده‌ای از اربابش اطاعت و فرمان برداری می‌كند، بنده وار خواست های طرف مقابلش را اجابت كند، می توان گفت كه به انحراف مازوخیسم روانی دچار شده است.

مبتلایان به این نوع مازوخیسم، جز دشنام و خفت و خواری چیزی نمی طلبند و زخم زبان، اهانت و ناسزا آنها را به اوج لذت جنسی می رساند. البته باید توجه داشت كه این نوع مبتلایان هنگام آمیزش جنسی، میلی به تحمل آزار ندارند بلكه از شنیدن كلمات ركیك و اهانت آور، لذت می برند. بسیاری از زنان جوان و تحصیل كرده و برومندی كه با مردانی به مراتب پست تر از خود ازدواج می كنند و یا به مردان درشت و قوی هیكل گرایش دارند، مبتلا به مازوخیزم روانی هستند. این زنان در برابر قوی هیكل بودن مرد كه صفتی به اصطلاح بارز به شمار می رود، كلیه ی معایب و نقایص اخلاقی و ذاتی او را بسادگی نادیده می‌گیرند.

  • مازوخیزم احساساتی

بعضی از افراد مبتلا به مازوخیزم كه معمولا كم رو، جاهل و بی سواد هم هستند، از آشكار شدن انحراف خویش خودداری می كنند و به درون خود پناه می‌برند. این افراد می‌كوشند با تجسم صحنه های مختلف مازوخیزم از راه فكر و خیال، تمایلات غیر عادی خود را ارضا كنند. این دسته از منحرفان مازوخیزم را مازوخیزم های احساساتی و انحراف آنها را مازوخیزم احساساتی گویند.

مازوخیزم فیزیولوژیكی

مازوخیزم فیزیولوژیكی كه شدیدترین و واقعی ترین نوع مازوخیزم است حالتی است كه انسان را وا می‌دارد تا از احساس درد و رنج، لذت ببرد و بدن خود را با اشتیاق در معرض زجر و درد و عذاب قرار دهد. برای شخصی كه به انحراف مازوخیزم فیزیولوژیكی مبتلاست، درد مفهوم دیگری از خود نشان می‌دهد و حتی باعث لذت و شعف فرد می‌شود. مبتلایان به این نوع مازوخیزم كه تعدادشان از مبتلایان به دو نوع دیگر بیشتر است، از آزار های بدنی مانند شكنجه، پاره شدن پوست و گوشت و یا سوختن بدن خود لذت می‌برند و چنانچه اقدامی برای درمان آنها صورت نگیرد، سرانجام خود را از بین خواهند برد.

درمان بیماری مازوخیسم چگونه است؟

  • درمان مازوخیزم بسیار سخت‌تر از خودآزاری است به دلیل اینکه اختلال مازوخیزم پایدار است اما در خودآزاری به محض اینکه بیماری فرد درمان شود خودآزاری نیز درمان می‌شود. البته تمامی اختلالاتی که منشاء روانی دارند بوسیله هیپنوتیزم یا هیپنوتراپی و مشاوره روانشناسی و روان درمانی قابل درمان می‌باشند. همچنین همه اختلالات و انحرافات جنسی همچون ناتوانی جنسی، زود انزالی، دیر انزالی و عدم انزال، بی میلی و سرد مزاجی جنسی ،عدم ارگاسم، ترس یا فوبی جنسی، واژنیسم یا درد جنسی، همچنین انحرافات جنسی مانند تمایلات همجنس گرایانه، وسواس جنسی، فتیشیزم جنسی، مازوخیسم جنسی، سادیسم جنسی، و غیره که منشاء روانی دارند نیز قابل درمان هستند.
  • همچنین می‌توان از روش‌هایی شامل مدیریت و شایسته سازی الگوهای برانگیختگی جنسی و خودارضایی و درمان هایی شامل بازسازی شناختی و آموزش مهارتهای اجتماعی نیز استفاده کرد.
  • از دارو نیز برای کاهش توهمات و رفتارهای مربوط به انحرافات جنسی استفاده می‌شود. این امر به ویژه در افرادی که رفتارهای خودآزارانه شدید و خطرناک دارند موثر است.
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي