X بستن تبلیغات
مطالب پيشنهادي

علایم افسردگی شدید در زنان

تاريخ : ۱۵ خرداد
بازديد : 94

نشانه های افسردگی شدید در زنان چیست ؟

افسردگی شدید در زنان از جمله بیماری های روانی مهمی است که باید مورد توجه ویژه خانواده ها قرار گیرد. زنان یکی از حساس ترین گروه ها در جامعه هستند و بسیاری از شرایط بر افسرده شدن آن ها تاثیر گذار خواهد بود.

افسردگی شدید، نوعی از افسردگی است که تقریباً تمام طول روز و در تمام روزها بمدت حداقل ۲ هفته یا ماهها در بیمار وجود دارد و شامل نشانه ها و رفتارهایی است که عملکرد شغلی، روابط بین فردی و رفتارهای اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده و شخص را بطور کلی از محیط خود دور می سازد.

افسردگی علایم افسردگی شدید در زنان

همیشه تشخیص افسردگی شدید از نظر بالینی آسان نیست. همچنین، خانمها تقریبا ۲ برابر مردان از افسردگی رنج می برند و ممکن است ابتلاء به بیماری افسردگی شدید در هر سنی اتفاق بیفتد که البته شروع افسردگی بطور متوسط در نیمه دوم ۲۰ سالگی می باشد.

تغییر اشتهاء از علائم افسردگی شدید است که ممکن است به صورت افزایش یا کاهش وزن نمایان گردد.

  • • بی خوابی و یا پرخوابی از نشانه های افسردگی شدید است.
  • • از علائم افسردگی شدید تاخیر در گفتار و یا انجام وظایف و یا برعکس عدم آرامش و بی قراری است.
  • • مشکلات عدم تمرکز و تصمیم گیری از علائم افسردگی شدید است.
  • • در افسردگی شدید فرد، احساس پوچی و یا احساس گناهکاری می کند.
  • • افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی در فرد مبتلا به افسردگی شدید نمود پیدا می کند.
  • • در افسردگی شدید فرد در بیشتر اوقات احساس خمودی و کمبود انرژی می کند.
  • • از دیگر علائم افسردگی شدید می توان به کاهش میل جنسی، احساس نا امیدی و علائم فیزیکی مانند سردرد، دردهای غیر قابل توصیف یاعلائم گوارشی نام برد.

افسردگی شدید در زنان

افسردگی شدید یک بیماری جدی است که می تواند آثار وخیمی بر فرد و خانواده به جا گذارد. افسردگی شدید و درمان نشده می تواند منجر به مارپیچ نزولی ناتوانی، وابستگی و خودکشی شود. میزان خودکشی در مردان مبتلا به افسردگی شدید ۴ برابر بیشتر از زنان است، گرچه زنان مبتلا به افسردگی شدید بیشتر اقدام به خودکشی می کنند. میزان خودکشی پس از ۷۰ سالگی در مردان مبتلا به افسردگی شدید افزایش می یابد، و این میزان پس از ۸۵ سالگی بیشتر است.

بخوانید :   قرص اهن چه موقع بخوریم

درباره افسردگی شدید

در روز غربالگری افسردگی که از سال ۱۹۹۱ در آمریکا تعیین شد، هر ساله در حدود نیم میلیون نفر مورد ارزیابی سلامت روحی قرار می گیرند.این برنامه ها به طور کلی شامل بسته آموزشی حاوی فرم ارزیابی سلامت، جزوه های آموزشی و راهنمای کلینیکی، و دسترسی رایگان به منابع آنلاین از جمله تست های تشخیص این بیماری است و سالیانه از سوی نهادهای بیشماری برعهده گرفته می شوند. برای مثال در سال ۲۰۱۲، بیش از هزار سازمان در برگزاری ۲۸۰ برنامه مرتبط در سطح این کشور سهیم بودند.
سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۲ تعداد بیماران مبتلا به افسردگی را ۳۵۰ میلیون نفر تخمین زده است که بیش از ۷۰ درصد آنها زن هستند. اما چرا زن ها تا این حد بیشتر از مردها به بیماری افسردگی می شوند؟ برخی از متخصصان سلامت روان بر این باورند که زنان نیازها و مشکلات روحی خود را بهتر از مردان می شناسند و بنابراین در موقع لزوم برای دریافت کمک های روحی و روانی به متخصصان مراجعه می کنند.
بسیاری از زنان به ندرت درصدد شناخت بیماری های روحی خود برمی آیند و این در حالی است که آگاهی از ویژگی های افسردگی و کم و کیف درمان آن، می تواند در تشخیص به هنگام این بیماری و اقدام برای درمان آن بسیار مؤثر باشد.

روش های درمانی موثر افسردگی شدید در زنان

قدم اول برای درمان افسردگی مراجعه به روان پزشک یا روان شناس است. آن ها برای آگاه شدن از وضعیت بیمار شروع به انجام تست افسردگی، مصاحبه و تست های آزمایشگاهی خواهند کرد و بهترین راه درمان را در پیش خواهند گرفت. به محض تشخیص، افسردگی می تواند با داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی، روان درمانی و یا هردو، درمان و رفع شود.

روان درمانی با یاد دادن  شیوه های جدید فکر کردن و رفتار کردن و تغییر در عادات می تواند به درمان افسردگی کمک کند.

اگر علائم افسردگی دارید::

  • فعال باشید و ورزش کنید
  • وظایف و کارهای بزرگ را به کارهای کوچ تقسیم کنید، اولویت بندی کنید و آن چه را که می توانید انجام دهید.
  • با دیگر افراد وقت بگذرانید و با از یک دوست یا آشنای نزدیک اعتماد به نفس بگیرید.
  • تصمیمات مهم زندگیتان را تعویق بیاندازید تا حالتان بهتر شود. مسائل را با کسانی که شما را خوب می شناسند در میان بگذارید.
  • از خود درمانی به وسیله قرص ،مواد و الکل که به شما تجویز نشده است خودداری کنید.

به طور کلی افسردگی بیماری جدی اما کاملا قابل کنترل و درمان است . با توجه به این که افسردگی د رصورت عدم درمان گاهی ممکن است خطراتی مانند خود کشی را بهمراه داشته باشد و طبق  آمار سازمان  جهانی بهداشت دومین علت اصلی مرگ افراد بین ۱۵ تا ۲۹ سال است لازم است در صورت داشتن هرگونه علائمی از افسردگی برای درمان و جلوگیری از مشکلات جدی باید به  روانپزشک یا روان شناس مراجعه کرد.

قدم بعدی ایجاد تغییر در سبک زندگی است. بله زمانی که احساس افسردگی می‌کنید تغییرات به خصوص ایجاد تغییرات مثبت بسیار کار سختی است. اینکه روی مبل لم دهید و تلویزیون تماشا کنید بسیار راحت‌تر از بیرون رفتن و ثبت نام در یک باشگاه ورزشی است اما باید این کار را انجام داده و خودتان را مجبور کنید. برای راحت‌تر کردن اینکار با یکی از دوستانتان ثبت نام کنید اینکار باعث می‌شود تعهد پیدا کنید.

بخوانید :   تبریک تولد خردادی ها + متن تبریک تولد خرداد ماهی ها

برای تشویق کردن خودتان بعد از باشگاه کاری که مورد علاقه‌تان است را انجام دهید.به زندگی برگردید. حتی اگر دوست دارید کارهای بچگانه انجام دهید برای روشن کردن موتور خود اینکار را بکنید. برای داشتن احساس بهتر لازم است دست به اقداماتی بزنید.

از جمله راهکارهای مناسب در زمان افسردگی این است که سعی کنید مانند وقتی که هیجان زده هستید رفتار کرده و از غرغر کردن و فکر کردن به اینکه همه چیز چقدر سخت و آزار دهنده است دست بردارید.

اگرچه تغییر در سبک زندگی و عادات قدیمی می‌تواند کمک کند اما به تنهایی کافی نیست. مشاوره و استفاده از دارو نیز بخشی از راه حل است. اگر در دوره‌ی درمان هستید اما همه چیز بدتر می‌شود، نشان می‌دهد که به مصرف دارو نیز نیاز دارید.

کمک بگیرید.

اگر در حال حاضر دارو مصرف می‌کنید اما مؤثر نیست حتماً با پزشک خود این مسئله را مطرح کنید. گاهی باید درمان‌های سفت و سخت‌تری انجام شود.

دیگر راهکارهای مناسب در زمان افسردگی برای غلبه بر استرس عبارت‌اند از:با افرادی که افسردگی دارند صحبت کنید. این کار کمک می‌کند با افرادی که چالش‌های مشابهی داشته‌اند آشنا شوید.

به جای منزوی بودن و احساس تنهایی با دوستانتان وقت بگذرانید.فعال باشید. اگر از رفتن به باشگاه وحشت دارید (بسیاری از افراد افسرده این احساس را دارند)، سعی کنید به کلاس‌های یوگا بروید یا برای افزایش سطح اندورفین به پارک رفته و قدم بزنید.

بخوانید :   رمز و رازهای یک زندگی عاشقانه

لازم نیست زمانی که افسرده هستید وانمود کنید که اتفاقی نیفتاده است. با پزشک خود در ارتباط با راه‌های کنترل افسردگی صحبت کنید و در مورد عملکرد خود صادق باشید.

انواع افسردگی

همان طور که گفته شد افسردگی درجاتی از یک حالت احساسی زود گذر تا یک اختلال شدید را در برمی گیرد. برای فهم بهتر این نکته، لازم است اشاره ای به انواع افسردگی داشته باشیم:

احساس افسردگی: که معمولا به عنوان اندوه شناخته می شود و در اثر تغییرات موقعیتی و شرایط جدید یا برخوردهای مقطعی ایجاد می شود. این احساس اندوه و افسردگی معمولا بعد از برطرف شدن موقعیت و سازگار شدن شخص با شرایط تازه، به سرعت از بین می رود.

داغدیدگی یا واکنش سوگ: از دیگر حالات افسردگی است، غمی است که در اثر فوت نزدیکان بوجود می‌ آید. وقتی رابطه ی مهمی پایان می یابد، بیشتر بازماندگان حالتی را تجربه می کنند که معمولا این حالت نیز کاملا عادی است، مگر آنکه واکنش های سوگ به صورت طولانی باقی بماند.

اختلال سازگاری با خلق افسرده: مواجهه ی فرد با یک موقعیت قابل توجه گاهی منجر به این حالت از افسردگی می شود. در چنین وضعیتی، انتظار می رود با کاهش تأثیر موقعیت، حالت های بیمار گونه و افسردگی نیز از بین برود.

مهم ترین عامل بروز افسردگی شدید در زنان و مردان

علائم کلی افسردگی که می تواند از فردی به فرد دیگر متغیر باشد، عبارتند از:
  • ۱٫ حس غم، عصبیت، و خلأ دائمی
  • ۲٫ حس ناامیدی و/ یا بدبینی
  • ۳٫ حساسیت، ناآرامی، عصبیت
  • ۴٫ احساس گناه، بی ارزشی و ناامیدی
  • ۵٫ بی علاقگی به فعالیت های لذت بخش سابق از جمله رابطه جنسی
  • ۶٫ کم انرژی بودن و خستگی
  • ۷٫ اختلال در تمرکز، حافظه و تصمیم گیری
  • ۸٫ بی خوابی، خواب های مقطع و خواب بیش از حد
  • ۹٫ پرخوری یا بی اشتهایی
  • ۱۰٫ فکر و تلاش برای خودکشی
  • ۱۱٫ درد، سردرد، گرفتگی و سوءهاضمه ممتد که با درمان برطرف نمی شود.
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي