طرح ایران‌چک‌های ۵۰ هزار تومانی تغییر کرد

دسته بندي : اقتصاد,⭐ اخبار
تاريخ : 12 اسفند

مجید صنیعی رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی به ارائه آخرین اخبار از برنامه بانک مرکزی در زمینه توزیع سکه و اسکناس پرداخت و اظهار داشت: سکه یک گرمی در قیاس با سایر قطعات سکه فاقد تاریخ است و پرتره حضرت امام خمینی(ره)روی سکه قرار دارد.

طرح ایران‌چک‌های ۵۰ هزار تومانی تغییر کرد, پورتال خبری فرهنگی گهر

وی با تأکید براینکه تمام سکه‌های بهار آزادی مانند سکه‌های یک گرمی خواهند شد گفت: این سیاست به تصویب رسیده و بنا داریم در مرحله اول ربع سکه بهار آزادی را با بسته بندی جدید و متفاوت از بسته بندی یک گرمی تولید کنیم؛ تولید این محصول آغاز شده ولی توزیع آن بستگی به تصمیم بانک مرکزی دارد.

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی ضمن اشاره به محدودیت ضرب ربع سکه‌های با بسته بندی امنیتی جدید گفت: از آنجا که تولید این سکه فعلا محدود است شاید بانک مرکزی نخواهد با تولید محدود عرضه عمده را آغاز کند؛ این سکه ها دارای کاغذ امنیتی خواهند بود که مشخصات امنیتی را در درون خود دارند. همچنین مرکب این کاغذها امنیتی بوده و درباره سایر موارد امنیتی این سکه در مراسم رونمایی صحبت خواهیم کرد.

صنیعی ادامه داد: در سال ۹۳ تولید ایران چک ۵۰ هزار تومانی با طرح جدید توسط بانک مرکزی آغاز خواهد شد. این طرح هم اکنون به تصویب رسیده و از سال ۹۳ ایران چک های ۵۰ هزار تومانی جدید وارد بازار خواهند شد.

وی با تأکید براینکه سایز ایران چک جدید در قیاس با ایران چک فعلی تغییر کرده است، گفت: سایز ایران چک ۵۰ هزارتومانی جدید هم اکنون ۱۶۰*۷۵ میلی‌متر است ولی ایران چک جدید مطابق با سایز اسکناس ۵۰۰ تومانی یعنی ۱۴۲*۷۱ خواهد بود.

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با تأکید براینکه سایز ۱۴۲*۷۱ مبنای اسکناس‌های دوره رفورم (اصلاح پول ملی و حذف صفرها) خواهد بود، تصریح کرد: نکات امنیتی ایران چک‌های ۵۰ هزار تومانی جدید بیشتر از ایران چک‌های فعلی خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طرح چکاوک از دیگر طرح‌هایی خواهد بود که در سال ۹۳ توسط بانک مرکزی اجرایی خواهد شد گفت: دستورالعمل اجرایی چکاوک از ۱۹ دی ماه امسال به بانک‌ها ابلاغ شده و پیاده سازی کامل آن از سال ۹۳ آغاز خواهد شد.

صنیعی تأکید کرد: براساس این طرح از سال ۹۳ طرح و رنگ چک‌های بانکی یک نواخت و ثابت خواهد بود؛ هم اکنون طرح این چک‌پول‌ها طراحی شده ولی تصاویر آن انتخاب نشده است؛ محل امضا، تاریخ، جدول‌گذاری، نوشتن رقم در چک‌های جدید کاملا مشخص شده است.

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با تأکید براینکه طرح چک‌های جدید با رنگ مشخص به کلیه بانک‌ها ارائه شده و آنها باید تمام سفارشات خود را از سازمان تولید اسکناس و مسکوک انجام دهند گفت: قیمت اسکناس ۱۰ هزار تومانی در سال ۹۱ حدود یک هزار و ۹۰ ریال و قیمت ایران چک ۵۰ هزار تومانی نیز ۸۰۰ریال بود. اما پیش بینی می‌شود در سال ۹۳ قیمت اسکناس ۱۰ هزار تومانی از یک هزار و ۹۰ ریال به یک هزار و ۲۸۰ ریال و ایران چک ۵۰ هزار تومانی از ۸۰۰ ریال به ۱۰۲۰ ریال برسد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی با تأکید براینکه از سال آینده طرح اسکناس‌های ۱۰ هزار و ۲۰ هزار ریالی تغییر خواهد کرد اظهار داشت: بنا داریم اسکناس‌های ۱۰ هزار و ۲۰ هزار ریالی را با یک رو چاپ برجسته به بازار ارائه کنیم و احتمال تغییر تصویر پشت این اسکناس‌ها نیز وجود دارد.

وی در ادامه با تأکید براینکه ایران چک های ۱۰۰ تومانی فعلا منتشر نشده است درباره حذف ایران چک ‌های ۵۰ هزار تومانی فعلی با ورود ایران چک‌های جدید گفت: هیچ دلیلی ندارد که با ورود ایران چک ۵۰ هزار تومانی جدید ایران چک‌های فعلی از رده خارج شود چرا که این ایران چک‌ها تا زمانی که سالم هستند می‌توانند در بازار مورد استفاده قرار گیرند.

صنیعی درباره حذف ۴ صفر گفت: در ترکیه ۲۵ سال طول کشید که حذف صفرها اجرایی شود به همین منظور بانک مرکزی از تجربه سایرکشورها در این زمینه استفاده کرده و عجله‌ای در حذف صفرها ندارد؛ برای عملی شدن این کار باید ابتدا دو اسکناس درشت به جمع اسکناس‌های فعلی اضافه شود که اسکناس ۵۰ هزار تومانی نیز جزو آن می‌باشد.

 

منبع: tasnimnews.com

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي