سوختگی در دوران بارداری چیست؟ + عوارض

تاريخ : 22 اسفند

سوختگی در دوران بارداری چیست؟ + عوارض

مشکلات دوران بارداری بسیار زیاد هستند  و این به دلایل حساسیت این دوران است. یکی از این مشکلات، سوختگی در دوران بارداری است که در ادامه در این مورد بیشتر صحبت می کنیم.

سوختگی در دوران بارداری چیست؟ + عوارض, پورتال خبری فرهنگی گهر

سوختگی در دوران بارداری چه عوارضی دارد؟

سوختگی در دوران بارداری
دكتر عليرضا رستمي، متخصص و جراح عمومي در رابطه‌ي اقدامات لازم جهت نجات مادر و جنين در سوختگي‌هاي شديد در دوران بارداری، گفت: در اين موارد انجام اقداماتي در مورد تمام بيماران سوختگي لازم است كه شامل پانسمان زخم با آنتي بيوتيك‌هاي مناسب است كه اين پانسمان هر روز بايد انجام و داروهاي مورد نياز فرد باردار اعم از خوراكي و تزريقي به وي داده شود.

وي ادامه داد: همچنين دادن مايعات از دست رفته در سوختگي، كه تمامي اين موارد كلي كه در مورد همه بيماران غيرباردار انجام مي‌شود در مورد شخص باردار هم صدق مي‌كند ولي نكته مهم اين كه زن باردار جنيني را با خود حمل مي‌كند، پس داروهايي كه براي اين افراد تجويز مي‌شود بايد با احتياط بيشتر و با توجه به نوع و سن حاملگي باشد و از طرف ديگر هر گونه سوختگی در دوران بارداری به عنوان استرس مي‌تواند احتمال سقط جنين و يا در ماههاي آخر بارداري احتمال زايمان زودرس را افزايش دهد كه در اين زمينه هم اقداماتي لازم است، كه از نظر پزشكي و جراحي بايد مدنظر قرار گيرد.

اين جراح ادامه داد: از نظر جلوگيري از عوارض سوختگي اقدامات مورد نياز يك به يك انجام شود، به هر حال سوختگي در زن باردار، ريسكي را به جنين تحميل خواهد كرد كه اين ريسك مي‌تواند منجر به سقط جنين و يا زایمان زودرس شود، ولي وجود حاملگي هيچ گونه منعي براي تداوم اقداماتي كه ما براي يك زن مبتلا به سوختگي انجام مي‌دهيم به همراه ندارد؛ به عنوان مثال اگر قرار باشد به دليل عفونت سوختگي يك دارو مثلا آنتي‌بيوتيك را به بيمار بدهيم اين كار را انجام مي‌دهيم ولي ممكن است نوع و ميزان آن با توجه به وضعيت جنين تعديل شود، اما در صورت لزوم هيچگونه اغماضي در دادن دارو به زن باردار نداريم و يا اگر نياز به جراحي در اثر سوختگي باشد اين كار را براي بيمار انجام مي‌دهيم و همواره در زن بارداري كه دچار سوختگي مي‌شود در درجه اول نجات خود مادر مهم است.

وي در ادامه در رابطه با ميزان زنده ماندن جنين در سوختگی دوران بارداری گفت: اين ميزان بستگي به سن مادري دارد كه در حين حاملگی دچار سوختگی مي‌شود و وجود ضايعات همراه، درصد و عمق سوختگي و همچنين سطوحي كه دچار سوختگي شده‌اند، هرقدر درصد سوختگي بيشتر باشد با افزايش آن احتمال سقط جنين هم افزايش مي‌يابد و نيز اقداماتي كه پيش از مراجعه مادر به مركز سوختگي برايش صورت گرفته حائز اهميت است، هراندازه كه اين اقدامات مناسب‌تر و مطمئن‌تر انجام شود احتمال سقط جنين هم كاهش مي‌يابد.

بنابراين عدد مشخصي را نمي‌توان در رابطه با آمار جنين‌هاي نجات يافته در سوختگی های دوران حاملگی ذكر كرد ولي در ماههاي اول بارداري بروز يك سوختگي با وسعت بالا طبعا ريسك سقط جنين خيلي بالايي دارد؛ به عنوان مثال اگر يك بيمار دچار سوختگي ۷۲ درصد شود مي‌تواند ريسك مرگ و ميري حدود ۵۰ درصد در خود فرد سوخته را داشته باشد پس طبعا خطر از بين رفتن جنين در مادري كه دچار چنين سوختگي‌ مي‌شود خيلي بالا خواهد بود و به چيزي بالاتر از ۸۰ يا ۹۰ درصد مي‌رسد.

اين جراح در رابطه با سوختگی دوران بارداری تصريح كرد: پس اگر ميزان سوختگي از ۷۰ درصد بالاتر برود ميزان مرگ و مير مادر و جنين به صورت تصاعدي افزايش مي‌يابد؛ همچنين اگر مادر بارداري كه دچار سوختگي شده به سوختگي تنفسي هم دچار شده باشد وجود اين نوع سوختگي در مادر مي‌تواند ريسك خطر مرگ مادر را ۱۰ برابر افزايش دهد، بنابراين به صورت تصاعدي خطر سقط جنين بالا مي‌رود حتي در سوختگي‌هاي ۳۰ يا ۴۰ درصد خطر آسيب رساندن به جنين هم وجود دارد.
پس طي درمان مادر مجبور مي‌شويم براي اينكه در بسياري از مواقع عوارض سوختگي را درمان كنيم اقداماتي را براي بيمار انجام دهيم.

وي برخي عوارض سوختگی در دوران بارداری را عفونت دانست كه بايد يك سري از آنتي‌بيوتيكها را براي درمان بيمار تجويز كنيم. به هر حال خيلي از اين آنتي‌بيوتيكها ممكن است براي جنين مضر باشند ولي ما چاره‌اي جز دادن آنها به مادر نداريم تا بتوانيم جان مادر را نجات بدهيم كه ممكن است درصدي هم براي جنين آزاردهنده باشد.

در سوختگی های عمیق در دوران بارداری كه پوست از بين رفته است‌ بايد پوستهاي مرده را برداشته و پوست را پيوند كنيم كه اين عمل جراحي هم يك استرس است كه مي‌تواند به جنين وارد شود.

وي با تاكيد بر اين كه بايد شرايط مادر را در نظر ‌گرفت، تصريح كرد: پزشكان بايد سعي كنند كم‌ضررترين دارو را با توجه به سن بارداري به مادر بدهند و اگر نياز به عمل جراحي باشد سعي شود تمهيداتي از نظر بيهوشي براي بيمار انجام دهند كه حداقل آسيب به جنين وارد شود.

حفاظت از جنین در سوختگی های دوران بارداری
دکتر رستمی با اشاره به اقداماتي كه براي حفاظت جنين انجام مي‌شود، گفت: يكي از اقداماتي كه براي حفاظت از جنين انجام مي‌دهيم كنترل مداوم وضعيت جنين است كه طبعا اگر جنين فوت كند با علائمي همراه خواهد بود كه دير يا زود خود را نشان خواهند داد و جنين به سرعت دفع و يا در ماههاي آخر بارداري با زايمان زودرس نمايان مي‌شود. پس از همان ابتدا بررسي‌هاي لازم را انجام داده و نهايت دقت را در تمامي مراحل درماني چه از نظر دادن دارو و چه اقدامات اوليه احياي سوختگي براي بيمار انجام مي‌دهيم به اميد اينكه جنيني در طي مراحل سخت وخطرناك زنده بماند.

عوارض سوختگی در دوران بارداری بر روی جنین
دکتر رستمی در ارتباط تاثيرات روحي و جسمي سوختگي بر روي جنين گفت: جنيني كه مادر او دچار سوختگي شده است چند مسير را طي مي‌كند يكي از اين مسيرها اين است كه احتمال دارد با توجه به شرايط بيمار، درصد سوختگي هيچ عارضه‌اي براي جنين پيش نياورد ولي حالت خيلي بد آن اين است كه جنين سقط شود و يا زايمان زودرس براي بيمار پيش بيايد كه در صورت وقوع زايمان زودرس عوارضي را به همراه خواهد داشت كه از آن جمله مي‌توان به مشكلات تنفسي و مشكلاتي در رشد جسمي و مغزي اشاره كرد كه معمولا اين بچه‌ها كوچك و نارس هستند و يك حالت نادر و استثنايي آن اين است كه تحت تاثير حاد سوختگي در مرحله‌اي كه بيمار با درصد بالايي سوخته و مراجعه مي‌كند ممكن است كه اثراتي در تكامل نوزاد برجا بگذارد كه بعد از تولد ممكن است به صورت ضعفهايي در نقاطي از بدنشان، در سيستم عصبي و گوارشي خودش را نشان بدهد.

این جراح ادامه داد: همچنين در رشد كلي بدن نوزاد ممكن است اثراتي را داشته باشد ولي بيشترين حالتي كه مي‌تواند گريبانگير مادر و نوزاد شود اين است كه درآن مرحله حادي كه بيمار و نوزاد دچار سوختگي شديد مي‌شود استرس و فشار سوختگي كه به مادر تحميل مي‌شود و هورمونهاي كه در آن مرحله حاد آزاد مي‌شوند آن شوك اوليه ممكن است باعث سقط جنين و يا زايمان زودرس در مرحله انتهايي شود و اغلب بيماراني كه از اين مرحله نجات پيدا مي‌كنند معمولا احتمال سقط و زايمان زودرس در آنها با تداوم درمان كاهش مي‌يابد.

منبع: گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي