بیوگرافی استیون هاوکینگ ، زندگینامه استفان هاوكينگ

تاريخ : 23 اسفند

استفان هاوكينگ كيست؟

بیوگرافی استیون هاوکینگ ، زندگینامه استفان هاوكينگ, پورتال خبری فرهنگی گهر

استفان هاوکینگ در تاریخ ۱۴/۳/۲۰۱۸ در سن ۷۶ سالگی درگذشت

بیوگرافی استفاون هاوکینگ

پروفسور استفان ويليام هاوكينگ، دارنده مقام‌هاي CH (همنشين افتخاري پادشاه بريتانيا)، CBE (سردار امپراتور بريتانيا- يكي از بالاترين مقام‌هاي افتخاري دربار)، FRS (عضو انجمن پادشاهي) و FRSA (عضو انجمن پادشاهي فنون) فيزيكدان و كيهان‌شناس نظري و صاحب كرسي لوكاسين در رياضيات‌در دانشگاه كمبريج است.
كرسي‌اي كه قبل از او تنها ۱۶ دانشمند ديگر صاحب آن بوده‌اند كه معروف‌ترين آن‌ها، بزرگ‌ترين دانشمند همه قرون و اعصار، سر آيزاك نيوتون است.
يكي ديگر از دانشمندان مشهور صاحب اين كرسي هم فيزيك‌دان برجسته انگليسي و از بنيان‌گذاران مكانيك كوانتمي نوين، پل آدرين موريس ديراك است.هاوكينگ در دنياي علم به‌خاطر پژوهش‌هايش در زمينه گرانش كوانتمي مشهور است.
او در دهه ۱۹۷۰ با همكاري فيزيكدان برجسته، راجر پن‌روز، نشان داد كه سياهچاله‌ها واقعيتي در كيهان هستند كه براساس نظريه گرانش اينشتين (نسبيت عام)، توجيه مي‌شوند. او همچنين پيش‌بيني كرد كه سياهچاله‌ها از خود تابش مي‌كنند كه اين تابش الان به «تابش هاوكينگ» معروف است.
هاوكينگ در نخستين روزهاي زمستان سال ۱۹۴۲ از پدري زيست‌شناس و مادري خانه‌دار به‌دنيا آمد. خانواده هاوكينگ در شمال لندن زندگي مي‌كردند اما در آن زمان نيروي هوايي نازي، به‌شدت لندن را بمباران مي‌كرد.

 

براي همين در آخرين هفته‌هاي حاملگي، مادرش براي درامان ماندن نوزاد از خطرات ناشي از جنگ، به آكسفورد رفت و استفن در آن‌جا به‌دنيا آمد. بعد از آن، خانواده به لندن برگشت و در سنت آلبان در شمال اين‌شهر ساكن شد. هاوكينگ تحصيلات ابتدايي‌اش را تا ۱۰ سالگي در مدرسه دخترانه سنت آلبان شروع كرد چون آن مدرسه، يكي از بهترين محيط‌هاي آموزشي بود. اما بعد از اين سن ديگر پسران نمي‌توانستند در اين مدرسه دخترانه تحصيل كنند.او تحصيلات دانشگاهي‌اش را در «يونيورسيتي كالج» آكسفورد آغاز كرد.

 

پدرش اصرار داشت كه او پزشكي بخواند اما او رياضيات را ترجيح داد و پس از مدت كوتاهي به فيزيك تغيير رشته داد. ‌يكي از استادان حل تمرين او در آن‌زمان درباره قدرت شگفت‌انگيز ذهني و تسلط او به مسائل مختلف علمي مي‌گويد كه كافي بود كه در اخبار روزمره مثلاً در روزنامه نيويورك‌تايمز بخواند كه فيزيك‌داني، فلان كشف نظري را انجام داده‌است.

 

بیوگرافی استیون هاوکینگ ، زندگینامه استفان هاوكينگ, پورتال خبری فرهنگی گهر

ویلیام هاوکینگ با بیماری از کارافتادگی سلول های عصبی حرکتی دست به گریبان است

 

آنگاه او با همين سرنخ كوچك اين محاسبات و كشفيات را دوباره انجام مي‌داد، بدون اين‌كه از جايي كمكي بگيرد. بعد از گرفتن ليسانس، براي ادامه تحصيل در كيهان‌شناسي نظري، وارد كمبريج شد.
در آن زمان بود كه علايم بيماري ALS (از كارافتادگي سلول‌هاي عصبي حركتي) در ویلیام هاوکینگ ظهور كرد. در چنين وضعيتي بود كه او در سال ۱۹۶۵، دكترايش را گرفت. پزشكان به‌او گفته‌بودند كه تنها چند ماه زنده‌مي‌ماند.
نخستين ازدواج هاوكينگ در همان‌سال با جين ويلد، دانشجوي زبان‌شناسي كمبريج بود؛ ازدواجي كه در سال ۱۹۹۱ فرجامش طلاق بود. بعد از آن هاوكينگ در ۱۹۹۵ با الين ميسون، پرستارش ازدواج كرد.
الين همسر سابق ديويد ميسون، برنامه‌نويس نخستين ويرايش برنامه كامپيوتري بود كه هاوكينگ را قادر به برقراري ارتباط با بيرون مي‌كرد. البته اين ازدواج هم، فرجامش طلاق بود.

منبع:rasekhoon.net

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي