زنان زودتر لاغر می شوند یا مردان؟

تاريخ : 22 بهمن

به طور کلی، زنان بیش از مردان به لاغر شدن تمایل دارند و روش های مختلف لاغری را به کار می گیرند، اما برخی مردان هم به دلیل وزن بالا به رژیم گرفتن رو می آورند و بی توجه به تفاوت های سیستم بدنی زنان و مردان، به این رژیم ها عمل می کنند. متخصصان و کارشناسان تغذیه بر این باورند به دلیل تفاوت بدن زنان و مردان، رژیم های آنها نیز تفاوت زیادی با یکدیگر دارد. زنان در مقایسه با مردان، در روند لاغری سریعتر ناامید می شوند و رژیم را رها می کنند و مردان از روش های ساده تر و هدفمندتری برای کاهش وزن استفاده می کنند. مردان معمولا رژیم های توصیه شده از سوی متخصص تغذیه را براحتی می پذیرند و چون و چرا نمی کنند، ولی زنان جزئیات بیشتری را در خصوص آن جویا می شوند و مصرف نکردن برخی مواد را در رژیم روزانه خود به سختی می پذیرند و خواستار انعطاف پذیری بیشتر در رژیم توصیه شده هستند.

زنان زودتر لاغر می شوند یا مردان؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

به طور کلی، علاوه بر تفاوت کلی رژیم لاغری زنان و مردان، اختلاف های دیگری نیز در این میان وجود دارد:

کالری مصرفی
اگر نگاهی به رژیم غذایی زنان و مردان و کالری مصرفی روزانه آنها بیندازید، شاهد تفاوت های شگرفی در این میان خواهید بود. به طور متوسط، مردان قد بلندتر از زنان هستند و ماهیچه حجیم تری نسبت به زنان دارند. یک خانم نسبتا فعال با وزن حدود ۵۴ کیلوگرم، تقریبا به حدود ۲۰۰۰ کالری انرژی در روز نیاز دارد. در مقابل، مردی با همین سن و سال و فعالیت یکسان با وزن ۷۷ کیلوگرم، روزانه به حدود ۲۸۰۰ کالری انرژی نیاز دارد بنابراین، زنان و مردان طبق نیاز روزانه خود باید غذا مصرف کنند تا به تناسب اندام برسند.

مواد مغذی مورد نیاز بدن
مسائل بهداشت و سلامت برای زنان و مردان با یکدیگر متفاوت است و از این رو، به طور قطع رژیم غذایی متفاوتی باید داشته باشند تا نیازهای متفاوت بدنشان برآورده شود. به عنوان مثال، زنان به دلیل عادت ماهانه در رژیم روزانه بیش از هر چیز به مصرف آهن نیاز دارند و مردان بیشتر باید فیبر مصرف کنند؛ چرا که خطر بروز سرطان های روده را در آنها کاهش می دهد. زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند و از این رو باید مقدار کلسیم بیشتری نسبت به مردان مصرف کنند. مردان باید در مصرف پروتئین روزانه دقت زیادی داشته باشند و تنها ۱۵ درصد کالری روزانه آنها باید پروتئین باشد. به عبارتی، از ۲۸۰۰ کالری روزانه مردان، ۴۲۰ کالری مربوط به پروتئین های مصرفی است. پزشکان توصیه می کنند زنان با ۲۰۰۰ کالری روزانه، تنها ۳۰۰ کالری را از پروتئین تامین کنند. در این میان، پزشکان تنها مصرف کمتر از ۳۰ درصد چربی را در طول روز توصیه می کنند. در مردان، کمتر از ۸۴۰ کالری باید با چربی فراهم شود که در زنان این مقدار به کمتر از ۶۰۰ کالری در روز می رسد.

تفاوت در سبک زندگی
متخصصان معتقدند مردان با کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مواد مغذی و تنظیم عادات غذایی در طول روز، راحتتر از زنان وزن کم می کنند و سریعتر از زنان به اطلاعات خود عمل می کنند. به همین دلیل نسبت به زنان سریعتر وزن کم می کنند و در روند لاغری موفقترند. برای زنان، کاهش وزن بیشتر جنبه احساسی دارد و اهمیت ظاهر و فشار اطرافیان و دوستان، تلاش برای کاهش وزن را پیچیده تر می کند. مردان با تغییر سبک زندگی براحتی رژیم غذایی را رعایت می کنند، ولی زنان بخصوص خانم های خانه دار به دلیل آشپزی و خرید برای منزل کمتر می توانند در مقابل وسوسه خوردن مقاومت کنند. از این رو، دریافت کالری کم در طول روز برای آنها دشوارتر از مردان است. زنان همواره نگران اضافه وزن هستند و به همین دلیل مدام در اضطراب و استرس مصرف کالری بیشتر به سر می برند ولی مردان براحتی نیاز به کاهش وزن را نمی پذیرند و زیر بار کاهش وزن و رژیم غذایی نمی روند. مطالعات نشان می دهد ۴۳ درصد مردان حاضر به پذیرفتن اضافه وزن خود نیستند و نه تنها نگران چاقی بویژه چاقی شکمی نیستند، بلکه به آن افتخار می کنند. همچنین ۲۵ درصد مردان اضافه وزن خود را به کلی انکار می کنند. این در حالی است که طبق آمارها ۶۵ درصد مردان در مقایسه با ۵۶ درصد زنان دچار اضافه وزن هستند.
چاقی در مردان بیشتر در ناحیه شکم ایجاد می شود و آنها را در معرض ابتلا به مقاومت انسولینی، دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی قرار می دهد. مردان برخلاف زنان برای شروع فرآیند کاهش وزن، نیازی به محدود کردن کالری مصرفی روزانه ندارند؛ مساله ای که زنان باید در گام نخست رژیم غذایی به آن توجه کنند. از آنجا که رشد جسمانی مردان بیشتر از زنان است، به کالری بیشتری برای حفظ وزن خود نیاز دارند بنابراین حتی با مصرف کالری بیشتر می توانند وزن کم کنند. مردان معمولا حجم عضلانی بیشتری نسبت به زنان دارند و از این رو، سرعت سوخت و ساز یا سوختن چربی ها بر حسب میزان حجم عضلات مشخص می شود. به طور کلی، هر قدر بافت عضلانی بیشتر باشد، سرعت سوخت و ساز افزایش یافته و کالری بیشتری سوزانده می شود. عضله سازی به دلیل ترشح بالای هورمون تستوسترون در مردان، نسبت به زنان راحتتر صورت می گیرد.

مردان، غذا را به عنوان ماده ای برای سیر شدن و رهایی از گرسنگی می بینند و از این رو، کاهش وزن برای آنها بسیار راحتتر و سریعتر اتفاق می افتد ولی زنان از غذا به عنوان راهی برای پاسخ به احساسات خود استفاده می کنند و هنگام خستگی، کسالت یا افسردگی اغلب به خوردن غذا رو می آورند. از سوی دیگر، مردان بیش از زنان به مصرف غذاها و نوشیدنی های ناسالم تحت تأثیر دوستانشان رو می آورند.

تفاوت سرعت لاغر شدن در مردان و زنان
یکی از تفاوتهای عمده زنان و مردان در رژیم غذایی به علاقه آنها به مواد غذایی مختلف بر می گردد. به عبارتی، مردان بیشتر تمایل به مصرف گوشت و مواد پروتئینی داشته و این در حالی است که زنان بیشتر به مصرف کربوهیدراتها گرایش نشان می دهند. از طرفی، مردان اغلب اطلاعات خاصی درباره مواد غذایی ندارند و بیشتر از مواد غذایی سالم استفاده می کنند و از این رو، سریعتر به نتیجه مطلوب می رسند. البته گاهی شیوه ها و ترفندهای لاغری در هر دو جنس به طور یکسان عمل می کند. به عنوان مثال، مردان و زنانی که وعده صبحانه را از رژیم غذایی خود حذف کرده اند، با رعایت یک رژیم سالم در برنامه روزانه خود می توانند نتیجه سریعتری کسب کنند. ورزش و فعالیت بدنی علاوه بر این که باعث تولید ماهیچه بیشتر می شود، کالری بیشتری را می سوزاند و از این طریق، استخوانها تقویت می شود و به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می کند.

در روند چاقی مردان، چربی های اضافی در ناحیه میانی بدن یا شکم تجمع می یابد که به آن چاقی سیبی شکل می گویند، ولی زنان بیشتر مستعد چاقی ناحیه کمر و پهلوها هستند و چاقی گلابی شکل را ایجاد می کنند.

منبع: جام جم انلاین

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي