زمان قضا شدن نماز عشا

تاريخ : 14 خرداد

شرایط قضا شدن نماز عشا چیست

نماز یکی از اعمالی است که مسلمانان نسبت به انجام آن دقیق و حساس هستند. از این رو با گذشت زمان دقیق به جای آوردن نماز، احکام نماز قضا بر آن احاظه خواهد شد. قضا شدن نماز عشا به واسطه زمان اندک برای به جای آوردن، یکی از معمول ترین سوالاتی است که در مسائل شرعی مطرح می گردد.

«صلاة» که در لسان شرع برای فعل عبادی خاصی یعنی همان «نماز» به کار برده شده است، در لغت به معنای دعا، استغفار، رحمت و مغفرت، ثنای نیکو، درود و تعظیم است واگر به خداوند نسبت داده شود، به معنای رحمت و ثنای بر بندگان می‌باشد و در اصطلاح نیز به عملی عبادی اطلاق می‌شود که متّشکل از اجزاء و شرایط خاصّی است و باید با قصد قربت به پروردگار هر روز در چند نوبت به جا آورده شود.

مسأله ۷۴۰ اگر از روی معصیت ، یا به واسطه عذری نماز مغرب یا نماز عشا را تا نصف شب نخواند، بنا بر احتیاط واجب باید تا قبل از اذان صبح ، بدون این که نیّت ادا و قضا کند به جا آورد.

نیت نماز در نظر بسیاری از مردم یا « ادا » است یا « قضا ».در حالی که گاهی،باید نماز را به نیت «ما فی الذمه» خواند.

زمان قضا شدن نماز عشا, پورتال خبری فرهنگی گهر

زمان قضا شدن نماز های مغرب و عشا

نماز به نیت ما فی الذمه یعنی اینکه مکلف میداند که باید نماز بخواند ولی نمیداند باید با نیت ادا بخواند یا قضا؟!. مثلا کسی برای نماز صبح بیدار میشود اما نمیداند که آفتاب طلوع کرده یا خیر. در اینجا کافی است نماز صبح را با نیت ما فی الذمه بخواند یعنی نه نیت ادا بکند و نه نیت قضا و همین نماز او را کفایت میکند. در مورد نمازهای دیگر هم همینطور است یعنی زمانیکه شک دارد وقت نماز باقی است یا نه، نمازش را با نیت ما فی الذمه بخواند.

اگر انسان شک در غروب آفتاب داشته باشد و احتمال بدهد پشت کوه‌ها یا ساختمان‌ها یا درختان مخفی‌شده باشد، باید قبل از اینکه سرخی طرف مشرق ـ که بعد از غروب آفتاب پیدا می‌شود ـ از بالای سر انسان بگذرد، نماز مغرب را بجا نیاورد. و اگر شک هم نداشته باشد ـ بنا بر احتیاط واجب ـ باید تا وقت مذکور صبر کند.

وقت نماز مغرب و عشا برای شخص مختار تا نیمه‌شب امتداد دارد، و اما برای شخص مضطر ـ که یا از روی فراموشی یا به سبب خواب یا حیض و مانند اینها نماز را پیش از نیمه‌شب نخوانده ـ وقت نماز مغرب و عشا تا طلوع فجر ادامه دارد. ولی در هر صورت در حال التفات، ترتیب بین آن دو معتبر است، یعنی نماز عشا در صورتی که با التفات، قبل از نماز مغرب خوانده شود باطل است، مگر اینکه از وقت بیش از مقدار اداء نماز عشا نمانده باشد که در این صورت لازم است نماز عشا را قبل از نماز مغرب بخواند.

نماز عشا چه زمانی قضا می شود ؟

تقريباً يازده ساعت و يك ربع بعد از ظهر شرعي، آخر وقت نماز مغرب و عشا است.

برای کسی که درحال اختیار باشد و بتواند نماز مغرب و عشا را در وقت آن بخواند، آخر وقت نماز مغرب موقعی است که به اندازه خواندن چهار رکعت به نصف شب شرعی باقی باشد . آخر وقت نماز عشا نصف شب شرعی است . اگر کسی در حال اختیار (از روی غفلت، نه معصیت) تا این زمان نماز مغرب و عشا را نخواند، نمازش قضا است . بعد از نصف شب شرعی به نیت قضا بخواند.

اما برای کسی که مضطر بوده ، مثل آن که خواب مانده و نتوانسته باشد تا این موقع نماز مغرب و عشا را بخواند، بعد از نصف شب تا اذان صبح هر وقت بخواند ،به نیت ادا بخواند.

اگر کسی از روی معصیت تا نصف شب شرعی نماز مغرب و عشا را نخواند، احتیاط واجب آن است که بعد از نصف شب شرعی تا اذان صبح بدون نیّت ادا و قضا ( به قصد ما فی الذّمه) نماز مغرب و عشا را به جا آورد.

نظر آقای خامنه ای در زمینه به جا آوردن قضا نماز عشا

آخر وقت نماز مغرب و عشا نصف شب شرعى است (۱۵/۱۱ ساعت بعد از  ظهر شرعی) و احتیاط آن است که اگر تا آن موقع نماز را نخوانده است، تا طلوع فجر به قصد ما فى‌الذمّه به­ جا ­آورد و پس از آن نماز قضا مى‌شود. در واقع نظر ایشان در مساله­ی ادای نماز بعد از نیمه شب یا نیمه شب شرعی، با امام راحل (ره) یکی است.

در تحریر الوسیله ی امام خمینی (ره) آمده است: وقت نماز عشا از مغرب (موقعی که قرمزی سمت مشرق در آسمان از بین برود) تا نیمه شب می باشد. از این زمان، به اندازه ی سه رکعت اول آن، به نماز مغرب اختصاص دارد که به جا آوردن نماز عشا در این وقت جایز نیست. همچنین به اندازه ی چهار رکعت، برای کسی که در وطن خود می باشد (حاضر)، و به اندازه ی دو رکعت، برای کسی که مسافر است، از آخر این وقت، به نماز عشا اختصاص دارد و نمی توان در آن، نماز مغرب را به جا آورد.

بنابراین، نماز عشا وقتی قضا می شود که به اندازه چهار رکعت (برای حاضر) یا به اندازه دو رکعت (برای مسافر) به نیمه شب وقت باقی مانده باشد و پایان وقت نماز عشا نیمه شب است و اگر کسی نماز مغرب و عشا ی خود را از نیمه شب به تأخیر انداخت (چه اضطرارا باشد و چه عمدا) و خواست بعد از نیمه شب تا اذان صبح، آن را به جا آورد، احتیاطا نه به نیت ادا و نه به نیت قضا، بلکه به نیت مافی الذمّه به جا آورد.

فلسفه نماز چیست ؟

بحث در باره ي فلسفه وحكمت نماز، در واقع آشنايي با اسرار و رموزي است كه در اين عمل عبادي نهفته است اين نكته براي ما بسيار روشن است كه هرگز خداوند متعال هيچ دستوري را بدون حكمت و علت بر بندگانش واجب نمي سازد. اگر حكمي از جانب او مي رسد كه واجب است يا حرام و يا مستحب و يا مكروه ، در اعمال واجب مصلحت شديده نهفته است و در حرام مفسده شديده و در مستحب و مكروه ، مصلحت و مفسده وجود دارد و ليكن چون مصالح و مفاسدشان زياد نبوده به حد وجوب و حرمت نرسيده است. و به همين خاطر خداوند در مستحب و مكروه امر و نهي نكرده است. امّا در واجب  و حرام خداوند بنده هايش را الزام به انجام و ترك فعل نموده است. و اين مطلب براي ما پرواضح است كه خداوند چون مصالح بندگان خود را مي خواسته است آنها را مكلف به انجام برخي از اعمال كرده است.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي