رفتارهای اشتباه والدین که نمی دانند

دسته بندي : خانواده,سبک زندگی
تاريخ : 25 فروردین

برخی از والدین حتی با وجود تجربه‌های بسیار در زمینه مراقبت از فرزندان، باز هم دچار اشتباهاتی می‌شوند. این مساله طبیعی است، چرا كه حتی هشیارترین و دقیق‌ترین پدر و مادرها نیز ممكن است برخی چیزها را فراموش كنند.

شاید حتی خود آنها متوجه نشوند كه در این شرایط چه رشوه‌هایی به فرزندشان می‌دهند تا اینكه شروع به تهدید كردن او می‌كنند، ولی معمولاً هیچ یك مثمرثمر نخواهد بود.

رفتارهای اشتباه والدین که نمی دانند, پورتال خبری فرهنگی گهر

برخی از والدین حتی با وجود تجربه‌های بسیار در زمینه مراقبت از فرزندان، باز هم دچار اشتباهاتی می‌شوند. این مساله طبیعی است، چرا كه حتی هشیارترین و دقیق‌ترین پدر و مادرها نیز ممكن است برخی چیزها را فراموش كنند. تمام آن چیزهایی را كه برای نوزادتان نیاز دارید، بنویسید و بدون هدف به خرید نروید. اگر برای فرزند اول‌تان خرید می‌كنید، احتمالا نیاز بیشتری به خرید برخی وسایل دارید. گاهی اوقات هنگام خرید گیج و سردرگم می‌شوید و چیزهایی را می‌خرید كه شاید هیچ گاه مورد استفاده قرار نگیرند. لباس‌های متعدد، سبد حمل، كری یر، صندلی غذا خوردن و…. شاید برخی افراط‌ها در خرید كردن در مورد فرزند اول كمی طبیعی به نظر برسد، اما این اشتباه را والدینی كه برای دفعات دوم و سوم و …. صاحب فرزند می‌شوند نیز می‌كنند؛ در حالی كه بسیاری از این وسایل را می‌توان از دیگران قرض گرفت. مثلاً فرزند خواهر یا دوست‌تان بزرگ شده است و دیگر استفاده‌ای از كالسكه‌اش نمی‌كند و شما می‌توانید از آن برای فرزند خردسال‌تان استفاده كنید. بسیاری از خریدهای مادر این گونه مواقع نه تنها هدر دادن مبالغ زیادی پول است، بلكه باید در فكر فضا و مكان كافی برای نگهداری آنها نیز بود. اگر در این زمنیه تجربه كافی ندارید، می‌توانید از یك مادر مجرب سوال و فهرستی از تمام چیزهایی كه واقعا مورد استفاده قرار می‌گیرند، تهیه كنید و یا با توجه به موقعیتی كه دارید خرید كنید، مثلاً اگر معمولاً از اتومبیل استفاده می‌كنید، نیاز مبرم به خرید كالسكه ندارید.

درست كردن حجم زیاد غذا برای خردسالانی با شكم‌های كوچك

شاید تقریبا تمام مادرها دچار این اشتباه شده‌اند، ولی در برخی از مادرها این كار به یك عادت تبدیل شده است. این بیشتر در مواقعی پیش می‌آید كه مادر برای كودكش غذایی جداگانه تهیه می‌كند و به همین دلیل حجم آن غذا بیشتر از حد نیاز فرزندش می‌شود. معمولاً كودكانی كه به همراه سایر افراد خانواده سر میز غذا می‌نشینند و از همان غذاها می‌خورند، چنین اشتباهاتی را برای والدین خود ایجاد نمی كنند. بسیاری از متخصصان معتقدند درست كردن غذای جداگانه برای كودكان باعث می‌شود كه آنها در آینده اشتهای كمتری به غذا خوردن داشته باشند و حتی شاید زمانی كه باید در كنار سایرین بنشینند و غذا بخورند، این كار را انجام ندهند و مادر مجبور شود غذای جداگانه‌ای برای آنها تهیه كند.

تلاش برای آرام كردن حتی یك كودك كج خلق و عصبانی

هیس هیس! دیگه بسه! نق نزن! خواهش می‌كنم! و …. به نظر می‌رسد این مقاومت‌های كودك بدخلق و اصرار مادر و پدر برای آرام كردنش، مخصوصاً در جاهای شلوغ، تمامی ندارد و حتما شما نیز گاهی اوقات شاهد چنین صحنه‌هایی بوده‌اید، اما این تلاش برای آرام كردن كودك لجباز دو ساله تقریبا بی‌نتیجه است؛ بنابراین به همه والدین در چنین مواقعی توصیه می‌شود كه از این تلاش بیهوده دست بردارند. شاید حتی خود آنها متوجه نشوند كه در این شرایط چه رشوه‌هایی به فرزندشان می‌دهند تا اینكه شروع به تهدید كردن او می‌كنند، ولی معمولاً هیچ یك مثمرثمر نخواهد بود. در این حالت فقط باید یك كار اساسی انجام دهید: او را به حال خودش رها كنید. نه او را به جایی خلوت ببرید تا آرامش كنید و نه اینكه به او قول خرید چیز خاصی را بدهید. كودكان خردسال ناقلا می‌دانند كه در جمع‌ها و شلوغی‌ها بهتر می‌توانند به خواسته‌های‌شان برسند. آنها متوجه شده‌اند كه توجه شما به درخواست‌های آنها در چنین شرایطی تغییر می‌كند و شما با بدخلقی آنها دستپاچه می‌شوید و حتی برای آرام كردن به آنها باج می‌دهید.

توضیح دادن بیش از اندازه

كودك شما استحقاق این را دارد كه به یك توضیح خوب و كامل در برابر درخواست‌ها و سوالاتش برسد. مثلاً وقتی كه از شما می‌پرسد چرا باید حتماً زود بخوابد؟ از شما یك جواب قابل قبول می‌خواهد. بسیاری از توضیحات والدین به فرزندان‌شان اضافی و البته در اغلب مواقع خارج از محدوده درك آنها است. در واقع چند سال طول می‌كشد تا آنها به این مرحله برسند و بتوانند تمام توضیحات و حرف‌های شما را درك كنند. توضیح مفصل و طولانی برخی مواقع راه فراری است از نه گفتن به كودك. یعنی شما به كودك می‌خواهید نه بگویید ولی عذاب وجدان دارید و شروع به توضیح دادن‌های افراطی می‌كنید. ولی برای كودكان نیز لازم است كه گاهی اوقات ناراحت ، ناامید و یا عصبانی شوند. وظیفه ما این است كه به آنها كمك كنیم از این احساسات دوری نكنند، بلكه آنها را نیز حس كنند. پاسخ‌های كوتاه و مستقیم معمولاً برای كودكان زیر پنج سال كمتر استرس به دنبال دارد. بهتر است در این شرایط از جزئیات استفاده نكنید تا به هر نحوی كه شده آنها را شاد و خوشحال نگه دارید، بلكه باید آنها را با سایر احساسات نیز آشنا سازید.

كودكان را بیش از حد مشغول و سرگرم نگه داشتن

كلاس فوتبال، بلافاصله كلاس موسیقی، كلاس زبان، نقاشی، هنر و كاردستی و …. بهتر است بگذارید در ساعاتی از روز استراحت كند و هر كاری كه دوست دارد انجام دهد. بگذارید فرزندتان احساس آزادی كرده و با خلاقیت بازی كند، آنها در این سنین به این نحوه بازی كردن و سرگرمی بیشتر نیاز دارند، چرا كه همین فعالیت‌ها و بازی‌های ساده و آزادانه «خود» آنها را می‌سازد. آموزش مهارت‌های اجتماعی مهم است، ولی احساس آرامش و راحتی نیز به همان اندازه اهمیت دارد.

جست‌وجو در اینترنت برای گرفتن اطلاعات پزشكی

بسیاری از افراد گاه در این دام افتاده‌اند. با چند كلیك ساده برای یافتن پاسخ علمی به سوالاتی كه مربوط به سلامت فرزندتان است، گاه دچار اشتباهاتی بزرگ می‌شوید. اینترنت منبع اطلاع رسانی خوبی است، اما گاهی اوقات برخی از سایت‌های آن شما را فریب می‌دهند. ابتدا به یاد داشته باشید كه بین یك دلیل محتمل و یك دلیل ممكن تفاوت بسیاری است و این تفاوت در سایت‌های پزشكی پنهان می‌ماند، البته در میان این سایت‌ها به تعدادی از آنها می‌توان اعتماد كرد.

دارو دادن به كودكان به صورت نادرست

در كابینت آشپزخانه تعداد زیادی دارو نگهداری می‌كنید. روی آنها برچسب كوچكی است كه برخی اطلاعات ضروری را به شما می‌دهد. آخرین باری كه به پزشك متخصص فرزندتان مراجعه كردید و كودك‌تان را وزن كردید، آن را یادداشت و ثبت نكردید و حالا دقیقا نمی‌دانید كه وزن او چقدر است. فراموش كرده‌اید كه استاندارد لازم از یك داروی خاص با توجه به وزن كودك‌تان، چقدر بوده است و به طور كلی نمی‌دانید باید چقدر به او دارو بدهید و به این ترتیب دچار اشتباه می‌شوید. این اشتباهات را بسیاری از والدین انجام داده‌اند. دستورالعمل‌ها فراموش می‌شوند، ولی می‌توان به برچسب آنها توجه كرد. برخی نكات و تذكرات روی آنها قید شده است و شما می‌توانید از آنها كمك بگیرید و در واقع جدی‌تر و ضروری‌تر دوباره با پزشك صحبت كنید و نظر او را جویا شوید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي