X بستن تبليغات
مطالب پيشنهادي

راهکارهای ساده برای جلوگیری از نفخ

دسته بندي : تغذیه,سلامت
تاريخ : ۲۲ شهریور
بازديد : 94

در این بخش مطلب جدیدی برای شما عزیزان تهیه و تنظیم کرده ایم که دعوت می کنیم تا پایان ما را همراهی کنید.

عنوان مطلب جدیدی که در این قسمت از سایت گهر به آن می پردازیم:

راهکارهای ساده برای جلوگیری از نفخ

bloating3 راهکارهای ساده برای جلوگیری از نفخ

نکاتی برای جلوگیری از نفخ

با دانستن اینکه چه غذاهایی باعث نفخ می‌شوند و با رعایت چند نکته می‌توانیم وضعیت گوارشمان را بهتر کرده و از عوارض ناخواسته‌ای چون نفخ و یبوست و … پیشگیری کنیم.

 

بیشتر فیبر مصرف کنید

اگر برای صبحانه و اسنک، میوه و غلات سبوس‌دار بخورید و میزان سبزیجات خام و پخته‌ی مصرفی‌تان را بالا ببرید، به طور طبیعی مصرف فیبر روزانه‌تان را افزایش خواهید داد و در نتیجه فیبر بیشتری در سیستم گوارشتان دارید که باعث می‌شود اگر برای شام غذای سرخ شده خوردید، این غذا برای مدت طولانی در معده و روده‌تان نماند و باعث نفخ نشود. خوردن فیبر کافی به شما در کاهش وزن یا حفظ وزن فعلی‌تان کمک می‌کند و ضمناً دفع راحت‌تری خواهید داشت.

بخوانید :   پرسش و پاسخ های متداول در مورد عمل بینی

 

غذا را خوب بجوید

خیلی‌ها فراموش می‌کنند که سیستم گوارش از همان زمانی که غذا را در دهان می‌گذارند کارش را شروع می‌کند. دندان‌ها غذا را به تکه‌های کوچک‌تر تبدیل می‌کنند و بزاق دهان، شروع کننده‌ی فرایند تجزیه است. اگر غذا را به‌خوبی نجوید و تکه‌های بزرگ را ببلعید، بقیه‌ی سیستم گوارشتان مجبور است بیشتر فعالیت کند تا غذا را به حد مطلوبی برای هضم برساند و در نتیجه زمان بیشتری طول خواهد کشید.

 

حرکت کنید

تحرک بدنی و ورزش، روده‌ها را تحریک می‌کند تا ضایعات راحت‌تر در بدن جابجا شوند. برای حفظ عملکرد مناسب گوارش، ورزش منظم یک ضرورت است. اگر غذایی سنگین خوردید، ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس حرکت کنید، می‌توانید به پیاده‌روی بروید یا چند حرکت یوگا را انجام دهید. با تحرک می‌توانید از نفخ ناشی از پرخوری جلوگیری کنید.

 

بیشتر آب بنوشید

بدن شما به آب فراوانی نیاز دارد تا سیستم گوارشتان را روان نگه دارد. آن‌هایی که به نوشابه و قهوه عادت دارند باید بدانند این نوشیدنی‌ها معمولاً بدن را کم آب می‌کنند و می‌توانند گوارش را به تأخیر بیندازند. در عوض، همیشه یک بطری پر از آب در دسترس داشته باشید و به جای قهوه‌ی زیاد، سراغ دمنوش‌های گیاهی بروید تا غذا در سیستم گوارشتان راحت‌تر جابجا شده و بدنتان دچار عوارض جانبی بدهضمی نشود.

بخوانید :   چه زمانی برای مصرف ویتامین مناسب است؟

 

غذاهای چرب، کمتر بخورید

برای سالم نگه ‌داشتن گوارش، مصرف غذاهای پرچرب را به حداقل برسانید چون این جور غذاها به میزان چشمگیری، پروسه‌ی هضم را کُند کرده و موجب یبوست می‌شوند. بنابراین یادتان باشد غذاهای سرخ شده را ندرتاً مصرف کنید و البته در حد متعادل. ضمناً گوشت‌های چرب هم می‌توانند سیستم گوارش را بند بیاورند و باعث نفخ و گاز شوند.

 

هر روز پروبیوتیک بخورید

برای اینکه به گوارشتان فوایدی برسانید، پروبیوتیک‌ها را وارد تغذیه‌ی روزانه‌ی خود بکنید. پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های مفیدی هستند که روده‌ها را سرحال و سالم نگه می‌دارند و باعث می‌شوند روده‌ها عملکرد خوبی داشته باشند.

پروبیوتیک‌ها به صورت انواع مکمل‌ها در دسترس هستند، اما طبق معمول، منابع طبیعی الویت دارند؛ ماست پروبیوتیک، کفیر، سوپ میسو و قارچ کومبوجا نمونه‌های خوبی هستند.

(کل ۳۸ , ۱ آمار امروز)
loading…


آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي