X بستن تبليغات
مطالب پيشنهادي

دشمنان سیستم ایمنی بدن

تاريخ : ۸ اردیبهشت
بازديد : 301

دشمنان سیستم ایمنی بدن

ویروس‌ها و باکتری‌ها تنها عامل آسیب رسان به سیستم ایمنی بدن نیستند بلکه موارد متعددی در این زمینه نقش دارد که باید از آنها پرهیز کرد.

این موارد را در ادامه مطلب بخوانید و سلامت خود را حفظ کنید.

1 635342698152161511 دشمنان سیستم ایمنی بدن

تنهایی و انزوا:
سلول های ایمنی بدن مانند اجتماع زنبورهای عسل از بدن در مقابل بیماری ها حمایت می کند و اگر این اجتماع نباشد توانایی سیستم ایمنی در مقابله با عوامل بیماری زا کاهش می یابد. درست به همین دلیل و بر اساس تحقیقات انجام شده احتمال مرگ و بیماری در افرادی که به تنهایی زندگی می کنند بیشتر از دیگران است. افرادی که دوست ندارند با کسی ارتباط برقرار کنند، بهتر است در کارهای خیر شرکت کنند و حداقل بین مردم حضور داشته باشند.

کمبود خواب:
کم خوابی، تعداد سلول هایی را که بدن برای از بین بردن عفونت به آن نیاز دارد، کاهش می دهد. نتایج بررسی ها نشان می دهد کم خوابی، تعدادی از آنتی بادی های مقابله کننده با آنفلوآنزا را از بین می برد. بنابراین ۲ ساعت قبل از خواب سعی کنید از تماشای تلویزیون، استفاده از تلفن همراه و لپ تاپ بپرهیزید. نور این دستگاه های الکترونیکی مانع خواب می شود.

مطلب پیشنهادی :   داروی باریم سولفات Barium Sulfate + موارد مصرف و عوارض آن

آنتی بیوتیک ها:
مصرف آنتی بیوتیک ها، میزان هورمون سیتوکنین را کاهش می دهد. سیستم ایمنی بدن در هنگام بیماری به هورمون های پیغام دهنده متکی است. سرماخوردگی و آنفلوآنزا و اغلب عفونت های گوش میانی و سینوزیت بر اثر عوامل ویروسی بروز می کند بنابراین مصرف آنتی بیوتیک ها بیماری را از بین نخواهد برد؛ در مقابل باکتری های حمایت کننده از سیستم ایمنی در معده را از بین می برد. هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها، دارو را سر ساعت مصرف کنید. برای افزایش فلور طبیعی معده، از غذاهای کمتر تخمیر شده استفاده کنید.

غذاهای کنسروی:
بیشتر لایه های داخلی قوطی کنسرو را بیسفنول تشکیل می دهد. با انجام تحقیقاتی مشخص شد، در داوطلبان بزرگسال علاوه بر میزان بالای بیسفنول (BPA)میزان آنتی بادی سیتومگالوویروس نیز بالا بود. این امر نشان دهنده نقص در سیستم ایمنی بدن است. برای کاهش BPA به جای غذاهای کنسروی، از غذاهای تازه استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی :   حساسیت غذایی یا آلرژی غذایی چیست؟

قند:
با مصرف روزانه ۱۰۰ گرم شکر، توانایی سلول های سفید خون در از بین بردن باکتری ها تا ۵ ساعت به شدت کاهش می یابد. بنابراین از مصرف غذاهای حاوی قند به ویژه در زمان شیوع سرماخوردگی و آنفلوآنزا بپرهیزید.

کمبود آب بدن:
مایعات به دفع سموم تخریب کننده سیستم ایمنی کمک می کند. اگر ادرار در اول صبح زرد پررنگ باشد، باید مصرف آب را افزایش داد.

صابون ضدباکتری:
محققان دریافته اند، کودکانی که در معرض مواد شیمیایی ضدباکتری قرار دارند، به حساسیت های محیطی و غذایی مستعدترند. ماده شیمیایی ضد باکتری، در سیستم ایمنی بدن تغییراتی به وجود می آورد.شست و شو با صابون معمولی و آب بهتر از صابون ضدباکتری است.

آلودگی هوا:
تحقیقات زیادی ارتباط بین آلودگی هوا و آسیب دیدگی سیستم ایمنی را نشان می دهد.
ماده هیدروکربنی PAHS که از اگزوز ماشین و آسفالت، در هوا پراکنده می شود، در این امر نقش دارد. برای مراقبت از سلامت خود، در زمان بالا بودن میزان آلودگی هوا، از منازل خارج نشوید.

مطلب پیشنهادی :   نوع بدن و رژیم غذایی مخصوص به آن

حشره کش ها:
استفاده از حشره کش های شیمیایی در داخل منزل و باغچه، احتمال بروز بیماری های خود ایمنی را بالا می برد. زنانی که سالی حداقل ۶ بار در معرض این ماده شیمیایی قرار می گیرند دو و نیم برابر بیشتر از دیگران در معرض بیماری لوپوس و آرتریت روماتوئید هستند. برای جلوگیری از این نوع مسمومیت سعی کنید از حشره کش های غیرشیمیایی استفاده کنید.

منبع:روزنامه خراسان

(کل ۵۲ , ۱ آمار امروز)
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي