درمان قوز کمر

درمان قوز کمر

پشت خمیدگی ستون فقرات است که موجب می‌شود قسمت بالای پشت بدن گردتر از حالت طبیعی به نظر رسد در اصطلاح کیفوز،گوژ پشتی یا قوز کمر گویند.

اگر خمیدگی ستون فقرات از ۶۰ درجه بیشتر شود، بدن حالتی غیرطبیعی می‌یابد و این قوس بیش از اندازه به عنوان نشانه قوز کمر قلمداد می‌شود. علل قوز کمر گاهی اوقات با هیچ علامت دیگری به جز قوز یا انحنای نابه‌هنجار پشت بدن همراه نیست، اما این بیماری در برخی موارد باعث مشکلات و عوارض از جمله سفتی و درد کمر و پشت، التهاب و حساسیت ستون فقرات و خستگی می شود.

قوز کمر و پشت :علت و درمان

درمان قوز کمر

 

ستون فقرات بطور طبیعی دارای مقداری انحنا می باشد. هنگامی که شما از پشت به ستون فقرات نگاه می کنید، ستون فقرات می بایست صاف بوده و در مرکز ناحیه لگن قرار داشته باشد. به هر حال، هنگامی که به ستون فقرات از پهلو نگاه می شود، این بخش از بدن دارای یک انحنای طبیعی است و به این ترتیب امکان حفظ تعادل بدن با توجه به اینکه ستون فقرات پشت اندام های سینه و شکم قرار گرفته، فراهم می شود. ستون فقرات دارای دو انحنای رو به خارج و دو انحنای رو به داخل است که به همراه یکدیگر ظاهر حرف S را تشکیل می دهند.

در ناحیه گردن و پایین کمر یک انحنا به سمت داخل یا پشت نوسانی به نام لوردوز (گودی کمر) وجود دارد. در ستون فقرات ناحیه قفسه سینه و استخوان خاجی یک انحنای رو به خارج به نام کیفوز یا قوز وجود دارد. این منحنی ها بطور عادی با یکدیگر متوازن هستند و به این ترتیب در هنگام ایستادن، فرد می تواند تعادل خود را با قرار گرفتن دقیق سر در بالای لگن حفظ نماید. ایستادن در این حالت می تواند اثرات ناشی از جاذبه را حداقل کرده و به فرد امکان دهد در بهترین موقعیت قرار گیرد. به این ترتیب کمترین انرژی برای حرکت یا ایستادن صرف می شود.

آموزش درمان قوز

قوز کمر چیست؟

قوز کمر  و پشت می تواند بر ظاهر فرد از جلو یا پهلو تاثیر گذارد. ستون فقرات در ناحیه قفسه سینه می بایست کمی در ناحیه پشت شانه ها انحنا داشته باشد. در حالت عادی ستون فقرات می تواند از 20 تا 40 درجه در هنگام نگاه کردن به فرد از پهلو زاویه داشته باشد. در صورتی که انحنای ستون فقرات از این مقدار بیشتر شود، فرد دچار قوز کمر می شود.

انواع قوز کمر و دلایل ایجاد آن

وضعیت قرار گرفتن بدن

رایج ترین نوع قوز کمر و پشت در نتیجه قرار دادن بدن در شرایط ضعیف و نادرست ایجاد می شود. بیمارانی که علت قوز کمر آنها این است می توانند با پشتکار وضعیت قوز کمر خود را با ایستادن به صورت صحیح اصلاح نمایند. برای این بیماران، هیچ نقص ساختاری واقعی در ستون فقرات وجود ندارد و علت قوز کمر در آنها پیشرفت نمی کند.

قوز کمر ساختاری

قوز کمر ساختاری اشاره به افزایش انحنای ستون فقرات بدون ارتباط با وضعیت قرار گرفتن بدن یا خمیده بودن کمر دارد. افرادی که دچار قوز کمر ساختاری هستند، نمی توانند ستون فقرات خود را صاف نمایند. این بیماران برای ایستادن عادی با مشکل مواجه هستند و در ناحیه کمر و پا درد احساس می کنند.

قوز کمر شوئرمن

رایج ترین نوع قوز ساختاری در اصطلاح قوز کمر شوئرمن نامیده شده و معمولاً در سنین 12 تا 14 سالگی تشخیص داده می شود. قوز کمر شوئرمن مربوط به ستون فقرات ناحیه قفسه سینه است که با توجه به زاویه بیش از 40 درجه در ستون فقرات ایجاد شده و باعث می شود سه عدد از مهره ها یا تعداد بیشتری از آنها در یک ردیف قرار گیرند. دلیل ایجاد قوز کمر شوئرمن ناشناخته است.

درمان قوز کمر

سایر دلایل

قوز کمر و پشت می تواند در نتیجه سایر مشکلات یا نواقص ستون فقرات ایجاد شود. هر یک از این شرایط باعث کاهش ارتفاع در قسمت بالای ستون فقرات می شود که می تواند افزایش قوز کمر را برای فرد بیمار به همراه داشته باشد. دلایل معمول که باعث این شرایط می شود عبارت از شکستگی ناشی از فشار به خاطر ابتلا به پوکی استخوان، سایر موارد شکستگی ستون فقرات یا ابتلا به بیماری تحلیل برنده دیسک می باشد.

راه ها و روش های درمان

روش درمانی مورد استفاده در این حالت بستگی به سن بیمار، اندازه انحنای کمر، علائم بیمار و دلیل اصلی ایجاد قوز کمر و پشتدارد. اکثر بیماران مبتلا به این مشکل در ابتدا از نظر افزایش قوز کمر با گذشت زمان مورد بررسی قرار می گیرند. در طول این مدت، از برنامه های حرکتی منظم برای بهبود وضعیت قرار گیری ستون فقرات و کمک به تقویت عضلات آن استفاده می شود. فیزیوتراپی و درمان دستی ستون فقرات ، درمان کیفوز با ورزش نیز می تواند برای درمان علائم ناشی از قوز کمر مورد استفاده قرار گیرند.

بریس

برای مواردی که قوز کمر و پشت در حال پیشرفت باشد یا در ابتدا به صورت شدید در فرد مشاهده شود، می توان از قوزبند طبی یا بریس برای کمک به تقویت ستون فقرات و جلوگیری از پیشرفت آن در طول سال های رشد استفاده کرد. درمان قوز کمر با بریس فقط برای بیمارانی استفاده می شود که هنوز در سن رشد هستند زیرا این روش اثربخشی خاص بر بیماران میانسال ندارد.

فیزیوتراپی

هنگامی که از فیزیوتراپی و ورزش برای قوز پشت به همراه بریس استفاده شود، این درمان می تواند به تقویت، انعطاف پذیری و افزایش دامنه حرکتی ستون فقرات و عضلات اطراف آن کمک موثر نماید. تاکید اصلی در این حالت بر انعطاف پذیری عضلات کمر و زردپی، افزایش قدرت عضلات کمر، و بهبود وضعیت قرارگیری ستون فقرات و درمان قوز کمر است.

مصرف دارو

در صورتی که بیمار در نتیجه قوز کمر دچار درد شود، می تواند از دارو برای کنترل مشکل و بهبود علائم آن استفاده نماید.

درمان توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

متخصص طب فیزیکی و توان بخشی می تواند از روش های دستکاری ستون فقرات و جا انداختن مهره ها به منظور بهبود دامنه حرکتی مفصل استفاده نماید. این روش درمانی یک روش فعال است که در آن پزشک از دست های خود برای درمان قوز پشت بیمار با تکنیک های مختلف استفاده می کند.

عمل جراحی

اکثر بیماران دچار قوز کمر و پشت ، نیازی به عمل جراحی جهت درمان ندارند. عمل جراحی قوز کمر به بیمارانی توصیه می شود که قوز کمر آنها به پیشرفت خود ادامه می دهد یا علائم مشکل علیرغم استفاده از روش های درمانی غیر جراحی برطرف نمی شوند. عمل جراحی اصلاحی برای قوز ایجاد شده در ستون فقرات قفسه سینه معمولاً هنگامی پیشنهاد می شود که انحنای ستون فقرات بیشتر از 80 تا 90 درجه با توجه به عکس رادیولوژی تهیه شده، باشد.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه