درمان عفونت معده با گیاهان دارویی

تاريخ : 29 فروردین

درمان عفونت معده با گیاهان دارویی

بسیاری از افراد با عفونت معده مواجه هستند. ما در این بخش گهر ، درمان عفونت معده با گیاهان دارویی را عنوان می کنیم.

درمان عفونت معده با گیاهان دارویی, پورتال خبری فرهنگی گهر

درمان میکروب معده

موثرترین روشهای خانگی درمان میکروب معده با گیاهان دارویی در طب سنتی – علائم میکروب معده (هلیکوباکتری) و روشهای درمان میکروب معده به همراه نکات بسیار مهم جهت بهبودی هرچه زودتر.

عفونت معده به چه معناست؟

عفونت معده از ورود یک باکتری و میکروب به جداره معده ناشی میشود که محل زندگی آن در سیستم گوارشی مخصوصا معده است .اسم این میکروب یا باکتری هلیکوباکترپیلوری است که یک باکتری گرم منفی است. برخلاف خیلی از میکروب ها که در مقابل اسید معده دوام نمی آورند این باکتری نوعی مکانیسم مخصوص به خود را دارد که در مقابل اسید معده آن را مقاوم می کند و شرایط حیات برای آن را در معده فراهم می کند . این باکتری هم از راه مستقیم و طبیعی و هم از راه سیستم دفاعی بدن باعث بروز التهاب در معده انسان شود.

معمولا شیوع ابن باکتری خاص به شرایط اقتصادی و رفاه عمومی افراد بسیار ربط دارد..در کشور ما ایران به اندازه هشتاد درصد مبتلایان به این میکروب زخم معده می گیرند و درصد کمی از آنها به سرطان معده نیز مبتلا می شوند .این میکروب یا باکتری یکی از مهمترین دلایل التهابات مزمن معده که در صورت درمان نشدن به سرطان معده و زخم معده کشیده میشود است.

کسانی که التهابات مزمن معده دارند و کسانی که سابقه سرطان معده در نسل های قبل و در خانواده خود دارند بیشتر مشکوک به این باکتری هستند.

علائم مبتلا شدن به میکروب معده ( هلیکو باکتری معده )

احساس نفخ همراه با درد و احساس سوزش سر دل و سوهاضمه و  حالت تهوع، احساس پری شکم ، د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر ناحیه بالای شکم که یک ساعت یا بیشتر بعد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از صرف غذا مشاهد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه می‌‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

این باکتری از طریق مدفوع از بدن دفع می شود و از طریق دهانی  هم منتقل می شود. در نتیجه رعایت بهداشت بسیار مهم است تا بقیه افراد خانواده به آن دچار نشوند.

روش د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رمان میکروب معده در طب جدید

در ایران مهم‌ترین  و اصلی ترین راه کار درمانی به صورت دارویی به این صورت است که ترکیب قرص آنتی‌بیوتیک به همراه یک د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اروی خنثی‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه اسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه می باشد . که در این روش که حدودا ۲ هفته زمان میبره باید فرد مبتلا به این نکته توجه داشته باشد که زمان مصرف داروها به شدت مهم است و باید سر ساعت مقرر داروهای خود را مصرف نماید

علاوه بر درمان بیماری میکروب معده به صورت دارویی ما به شما چند توصیه طبیعی و سنتی برای درمان میکروب معده ارائه می دهیم.

روش های پیشگیری و درمان میکروب معده با طب سنتی

چون معمولا اکثر افراد به عارضه های زخم معده و التهاب معده در روند پیشروی بیماری مبتلا می شوند ابتدا چند روش همگانی را به شما گوشزد می کنیم:

۱ – غذای خود را به آرامی و دفعات زیاد بجوید.

۲ – در طول روز از چند وعده کوچک و مکرر استفاده کنید.

۳ – تا دو ساعت بعد از شام به بستر خواب نروید.

۴ – وعده شام سنگین نباشد.

۵ – میوه و سبزیجات تازه و مواد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ غذایی حاوی سلنیوم از قبیل مغزها و خصوصا باد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ام هند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی، غذاهای د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ریایی، گوشت مرغ، گوشت گوسفند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و جگر برای سلامت معد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه مفید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌باشند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

۶ – در قدیم می گفتند که اصلا غذاهای اسیدی مصرف نشود اما علم امروز با توجه به شرایط فرد و میزان تحمل آن اجازه مصرف گوجه فرنگی و برخی دیگر از غذاهای اسیدی کم را می دهد.

۷ – از نوشیدن الکل و کافئین در طول درمان لطفا خودداری کنید.

۸ – مصرف پودر فلفل قرمز اگر کم باشد بسیار هم مفید است اما زیاده روی در آن خطرناک است.

علاوه بر مواردی که در بالا اشاره شد مصرف گیاهان و مواد غذایی زیر دیواره و جداره معده را در برابر این باکتری محفوظ می دارد.

زنجبیل : علاوه بر زنجبیل مصرف مواد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ غذاهای حاوی مواد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فنولیک از قبیل قره‌قاط می‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر ریشه‌کنی این باکتری موثر باشند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

عسل : بر اساس تحقیقات انجام شده و خواص بسیار ضد میکروبی عسل مصرف آن در طول درمان بسیار مفید است.

کلم : خوردن کلم که معروف به باکتری کش است بسیار مفید می باشد.

سویا : باعث کاهش تولید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ واسطه‌‌های التهابی (اینترلوکین ۱۰) ناشی از هلیکوباکترپیلوری می شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

پونه : علاوه بر خاصیت آنتی اکسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انی می‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر تخریب هلیکوباکترپیلوری هم موثر باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

مصرف میوه و سبزی تازه : خصوصا آنهایی که سرشار از ویتامین C، ویتامینE (انواع مغزها و د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انه‌‌های روغنی)، لیکوپن (سبزیجات و میوهایی که رنگ قرمز د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌) هستند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز می تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مفید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

پود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر سیر : خاصیت آنتی بیوتیکی دارد، در غذاهای خود از آن بریزید تا باکتری ها را ریشه کن کند.

توجه : در بحث درمان میکروب معده بد نیست بدانید که این میکروب خود به خود از بین نمی رود و باید نسبت به درمان آن پیگیر بود زیرا اگر آن را درمان نکنیم منجر به آسیب جدی به دیواره های داخلی معده و در نتیجه منجر به زخم معده و سرطان معده می شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي