مجموعه مستند کارستان رخشان بنی اعتماد + معرفی و خلاصه

رخشان بنی اعتماد کارگردان نامی کشورمان از سال ۹۳ ساخت مجموعه مستندی به نام کارستان را با کمک کارگردانانی آغاز و توانسته ۶ مستند مهم و زیبا را تهیه کند.

قرار شد که این مجموعه مستند در قسمتهای مختلف از تلویزیون نمایش داده شود اما ظاهرا تلویزیون میلی به نمایش این مستند نداشته است.حالا پخش این مستند قرار است به صورت اینترنتی و لوح فشرده در شبکه نمایش خانگی انجام گیرد

معرفی کامل مجموعه مستند کارستان رخشان بنی اعتماد

مجموعه مستند کارستان رخشان بنی اعتماد + معرفی و خلاصه, پورتال خبری فرهنگی گهر

مجموعه مستند کارستان شامل ۶ مستند با نامهای زیر می باشد

۱- شاعران زندگی

خلاصه فیلم مستند شاعران زندگی

شیرین پارسی یک شالی‌کار است اما از نوعی متفاوت. او پس از فارغ‌التحصیلی از رشته ادبیات فرانسه در پاریس به تهران بازگشت و به همراه همسرش ساکن گیلان شد و تصمیم به اقامت دائم در روستای شاندرمن و کار بر روی زمین‌های آبا و اجدادی پدر همسرش گرفت.

آن‌ها طی سال‌های گذشته با همکاری پسرهایشان به نوآوری در تولید برنج، توسعه کشاورزی پایدار و حذف سم و کود شیمیایی و دست‌یابی به محصول ارگانیک پرداخته‌اند. در شاندرمن، جایی که گرایش به کشاورزی روزبه‌روز کم‌تر می‌شود و زمین‌های کشاورزی باقیمت‌هایی ارزان به ویلا سازان فروخته می‌شوند، شیرین به‌همراه خانواده‌اش و با شیوه زندگی که اختیار کرده‌اند، نماد حفظ ارزش‌های ملی و بومی هستند.

علاوه بر شالی‌کاری، شیرین پارسی به فعالیت‌های اجتماعی نیز می‌پردازد و به‌عنوان داوطلب با چندین انجمن صنفی همکاری می‌کند. او با زنان روستایی ارتباط پررنگی دارد و همواره از جایگاه خود برای ارتقا و حفظ حقوق آن‌ها تلاش کرده است.

این فیلم، حین همراهی با پروسه کاشت، داشت و برداشت برنج در مزرعه شیرین پارسی، گوشه‌ای از فعالیت‌ها، دغدغه‌ها و تلاش‌های اجتماعی و محیط‌زیستی او را منعکس کرده است.

مجموعه مستند کارستان رخشان بنی اعتماد + معرفی و خلاصه, پورتال خبری فرهنگی گهر

۲ – پازلی ها

خلاصه فیلم مستند پازلی ها

پازلی نام گروهی چهارنفره از دانشجویان آی‌تی است که باوجود فرصت‌های شغلی مناسب نمی‌خواهد جایی استخدام شوند و علی‌رغم مخالفت نزدیکانشان دوست دارند کسب‌وکار خودشان را داشته باشند. آن‌ها به یک ایده جدید در صنعت رایانه می‌رسند؛ اما چون در شهرستان زندگی می‌کنند و تجربه و دانش کافی ندارند، نمی‌دانند که چطور باید آن را عملی کنند و از آن پول درآورند. از دانشگاه مرخصی می‌گیرند و به امید این‌که به آرزویشان برسند به تهران می‌آیند؛ ولی زندگی در تهران، خود چالش جدیدی برای آن‌هاست.

مجموعه مستند کارستان رخشان بنی اعتماد + معرفی و خلاصه, پورتال خبری فرهنگی گهر

۳- مادر زمین

خلاصه فیلم مستند مادر زمین

نگاهی به زندگی و کارِ مشترک هایده شیرزادی و همسرش ادموند لمپگز و تلاش آن‌ها برای قطع کامل دفن زباله‌های شهری و تبدیل پسماند به بیوکمپوست و تولید کود آلی برای کشاورزی ارگانیک.

شیرزادی دانش بازیافت را در دانشگاه‌های آلمان آموخت و تجربه کرد. او پس از بازگشت به ایران با پافشاری زیاد، مدیران دولتی را راضی به همراهی با خود کرد تا بتواند سایت‌های بازیافت پسماند را نخست در زادگاهش گیلان غرب و بعد در کرمانشاه و سپس چند شهر دیگر ایران ایجاد کند. او همچنین باتربیت نیروهای کارشناس و آموزش خانه به خانه توانست مردم کرمانشاه را با موضوع تفکیک زباله در مبدأ آشنا کند و این طرح را نیز به اجرا برساند.

هایده شیرزادی در ادامه نگرانی‌های خود برای سرنوشت زمین، سایت بازیافت نخاله‌های ساختمانی را در کرمانشاه راه‌اندازی کرده است.

مجموعه مستند کارستان رخشان بنی اعتماد + معرفی و خلاصه, پورتال خبری فرهنگی گهر

۴- بنیان گذار محک

خلاصه فیلم مستند بنیان گذار محک

بیماری کیانای دوساله، مسیر زندگی مادرش را تغییر داد. دردهای دختر، چشم‌های «سعیده قدس» را به‌سوی کودکان و خانواده‌های تهی‌دستی باز کرد که در بیمارستان‌ها با سرطان دست‌وپنجه نرم می‌کردند. وقتی کیانا به دلیل تشخیص به‌موقع پزشکان مسیر بهبودی کامل خود را طی می‌کرد، سعیده قدس به فکر پیدا کردن راهی افتاد که از مرگ‌ومیر کودکان مبتلا به سرطان به علت دسترسی نداشتن به امکانات درمانی و مالی جلوگیری کند.

او در پایان دهه شصت، بزرگ‌ترین مؤسسه حمایت از کودکان مبتلابه سرطان (محک) را بنیان گذاشت و چند سال بعد در کنار گروهی از خیرین، مجهزترین بیمارستان اختصاصی درمان سرطان کودکان را در تهران تأسیس کرد.

مجموعه مستند کارستان رخشان بنی اعتماد + معرفی و خلاصه, پورتال خبری فرهنگی گهر

۵- طبرستانی ها

خلاصه فیلم مستند طبرستانی ها

چند مهندس جوان که باهم دوست بودند، در سال ۱۳۶۲ در بحبوحه جنگ و مشکلات پس‌از انقلاب، یک کارخانه ریخته‌گری فولاد در نزدیکی ساری احداث می‌کنند. هدف آن‌ها کسب درآمد برای خود و دیگران از طریق تولید بود. آن‌ها نام خود را طبرستانی‌ها گذاشتند.

طبرستانی‌ها در طول سالیان گذشته توانسته‌اند با کمک یکدیگر بر مشکلات خود که ناشی از بحران‌های اقتصادی کشور بود، غلبه کنند. آن‌ها کارخانه فولاد طبرستان را توسعه دادند و در چند منطقه دیگر کشور نیز کارخانه‌های مختلف تأسیس کردند. طبرستانی‌ها سال‌هاست که جمع دوستانه و خانوادگی خود را حفظ کرده‌اند. آن‌ها اکنون به سن بازنشستگی رسیده‌اند و به فکر آینده مجموعه خود هستند.

 فیلم با سفر غلامرضا رسولیان _مدیرعامل فولاد طبرستان برای بازدید از کارخانه آغاز می‌شود. در طول فیلم با تک‌تک طبرستانی‌ها آشنا می‌شویم و نقش آن‌ها را در رشد و توسعه فعالیت‌هایشان درمی‌یابیم. فیلم همچنین می‌کوشد تا روابط دوستانه طبرستانی‌ها را به تصویر بکشد.

مجموعه مستند کارستان رخشان بنی اعتماد + معرفی و خلاصه, پورتال خبری فرهنگی گهر

۶- پنبه تا آتش

خلاصه فیلم مستند پنبه تا آتش

فیلم مستند «پنبه تا آتش» روایتی از زندگی و کارِ صنعت‌گر و کارآفرین نخبه کشور، «علی‌اصغر حاجی‌بابا» است. کسی که کار خود را از دوران کودکی و با شغل لحاف‌دوزی آغاز کرد و در جریان زندگی پرتلاطم و پرفرازونشیب خود توانست راه کسب‌وکار مستقل و شخصی خود را در صنعت پیداکرده و حرفه خود را به همراه خانواده توسعه دهد تا جایی که او را به‌عنوان بنیان‌گذار صنعت ریخته‌گری و فروآلیاژها در ایران می‌شناسند. این فیلم روایت هشتادوچهار سال زندگی و تلاش بی‌وقفه علی‌اصغر حاجی‌بابا در کوران کار، مبارزات سیاسی، مشکلات اقتصادی و موانع اجتماعی گوناگون از زبان خود ایشان، نزدیکان و همکارانش است.

مجموعه مستند کارستان رخشان بنی اعتماد + معرفی و خلاصه, پورتال خبری فرهنگی گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي