داروی آپریتیانت Aprepitant + موارد مصرف و عوارض آن

تاريخ : 5 مرداد

در این مطلب موارد مصرف ، عوارض و … داروی  آپریتیانت Aprepitant را می خوانید

توجه : استفاده از هر دارو بنا به تشخیص و تجویز پزشک می باشد. پورتال گهر هیچگونه مسئولیتی در این قبال ندارد!

داروی آپریتیانت Aprepitant + موارد مصرف و عوارض آن, پورتال خبری فرهنگی گهر

موارد مصرف

پیشگیری از تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی پیشگیری از تهوع و استفراغ حاد یا تاخیری به دنبال شیمی درمانی

 موارد منع مصرف و احتیاط

موارد منع مصرف: حساسیت به دارو یا دیگر ترکیبات فرمولاسیون؛ مصرف همزمان با سیزاپراید یا پیموزید. موارد احتیاط: در موارد نارسایی کبدی با احتیاط به کار رود. دارو در بیماران با نارسایی شدید کبدی (child-pugh C) مطالعه نشده است. دارو جهت درمان تهوع و استفراغ نیست،‌ تنها به صورت پروفیلاکسی به کار رود. دارو نباید به صورت طولانی مدت نیز استفاده شود. با توجه به مسیر متابولیسم دارو، در مصرف همزمان با داروهایی که القاء کننده یا مهار کننده CYP3A4 هستند، احتیاط کافی به عمل آید.

 عوارض جانبی

 تداخل دارویی

متیل پردنیزولون و دگزامتازون باعث افزایش سطح پلاسمایی دارو و عوارض آن می شود. مصرف همزمان با کاربامازپین ،فنی توئین ، ریفامپین و سایر القا کننده های CYP3A4باعث کاهش سطح پلاسمایی دارو و اثرات آن می شود .این دارو باعث افزایش سطح آلپرازولام ،تریازولام ، میدازولام و افزایش اثرات سداتیو آن ها می شود و همچنین باعث افزایش سطح پیموزاید می شود. مصرف همزمان دارو با پاروکستین و آپرپتیانت ،کلاریترومایسین ،دیلتیازم ، اریترومایسین ،ایتروکونازون ،کتوکنازول،باعث افزایش سطح پلاسمایی دارو و عوارض آن می شود .

مکانیسم اثر

‌دارو به صورت انتخابی رسپتورهای مادة P/نوروکینین ۱ در مغز را مهار می‌کند. دارو با آنتاگونیست‌های ۵-HT3 و کورتیکواستروئیدها اثر سینرژیسم دارد. ‌متابولیت‌ها در ادرار و مدفوع دفع می‌شوند. متوسط نیمه‌عمر دارو بین ۹ تا ۱۳ ساعت است.

 اشکال دارویی

Cap : 80 , 125mg

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي