داروهای گیاهی برای افزایش شیر مادر

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 10 دی

در این بخش مطلب جدیدی برای شما عزیزان تهیه و تنظیم کرده ایم که دعوت می کنیم تا پایان ما را همراهی کنید.

عنوان مطلب جدیدی که در این قسمت از سایت گهر به آن می پردازیم:

داروهای گیاهی برای افزایش شیر مادر

داروهای گیاهی برای افزایش شیر مادر, پورتال خبری فرهنگی گهر

داروهای گیاهی شیرافزا

دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث کاهش شیر مادر شود یا مادر شیرده احساس کند که مقدار شیرش کاهش پیدا کرده است، از جمله زمانی که سیکل قاعدگی شروع می‌شود یا زمانی که شروع به مصرف داروهای ضد بارداری هورمونی می‌کنید یا وقتی که استرس‌های روزانه‌تان خیلی زیاد است و… . البته در هر کدام از این موارد استفاده از ترکیبات گیاهی می‌تواند به شما کمک کند تا شیر بیشتری برای تغذیه کودکتان داشته باشید اما با توجه به اینکه هر کدام از این گیاهان علاوه‌بر تاثیر بر شیردهی، اثرات مختلف دیگری هم بر بدن شما می‌گذارند، قبل از مصرف هرکدامشان باید با پزشکتان مشورت کنید.

چطور از داروهای گیاهی بهترین نتیجه را بگیریم؟
داروهای گیاهی و سایر ترکیبات شیرافزا معمولا به خودی خود کار نمی‌کنند. بنابراین شما برای افزایش شیرتان باید همزمان با مصرف داروهای گیاهی تولید شیر را نیز در سینه‌هایتان تحریک کنید. برای انجام این کار لازم است تعداد دفعات شیر دادن را افزایش دهید، زمان شیر دادن را طولانی کنید تا نوزاد بیشتر به سینه‌هایتان مک بزند یا بعد از هر بار شیردهی سینه‌هایتان را بدوشید.

داروهای گیاهی شیرافزا

شنبلیله
شنبلیله یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین گیاهانی است که مصرف آن به خانم‌های شیرده توصیه می‌شود و البته ترکیبات آن در اغلب داروهای شیرافزا هم یافت می‌شود. شنبلیله اگر به طور متعادل مصرف شود هیچ عارضه جانبی خاصی برای شما ندارد اما ممکن است کمی بوی بدن، عرق یا ادرارتان را عوض کند که البته بد بو نیست و جای نگرانی ندارد.

خار مریم
معمولا به مادران شیردهی که شیرشان کافی نیست یا می‌خواهند بیشتر شیر داشته باشند توصیه می‌شود شنبلیله را همراه با گیاه خار مریم استفاده کنند. این گیاه نیز مانند شنبلیله در داروهای شیرافزا هم یاقت می‌شود و تا وقتی که بیش از حد مصرف نشود برای شما ضرری نخواهد داشت. البته گاهی اوقات خار مریم می‌تواند باعث بروز اسهال شود که در این صورت بهتر است همزمان با مصرف آن در طول روز از سبوس جو استفاده کنید.

رازیانه
رازیانه یکی از گیاهان دارویی پرطرفدار در حوزه مدیترانه است که نه فقط به عنوان دارو بلکه به عنوان طعم دهنده در مواد غذایی مختلف استفاده می‌شود. رازیانه در درمان مشکلات گوارشی و بهبود علائم قاعدگی موثر است و می‌تواند تولید شیر را در بدن مادر افزایش دهد.

گزنه
گزنه یک گیاه برگ سبز تیره است که آهن بالایی دارد و سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. در کنار افزایش شیر، گزنه می‌تواند در کاهش خستگی‌های شما در دوران شیردهی که معمولا به دلیل کم‌خوابی است و رفع کم‌خونی هم کمک کند.

یونجه
یونجه از قدیمی‌ترین گیاهانی است که توسط انسان کشت می‌شود. یونجه آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی دارد و میزان چربی‌های اشباع آن پایین است. در ضمن پروتئین و فیبر زیادی هم دارد. یونجه غذای اصلی حیوانات شیرده است زیرا می‌تواند باعث افزایش حجم شیر این حیوانات شده و مصرف آن برای مادران شیرده نیز می‌تواند همین تاثیر را داشته باشد.

زنجبیل
زنجبیل معمولا برای بهبود حالت تهوع و مشکلات گوارشی استفاده می‌شود اما در بعضی از مناطق جهان از این گیاه تند و تیز به عنوان مکملی در رژیم غذایی مادر شیرده استفاده می‌کنند تا شیرش بیشتر شود و تا وقتی که در حد تعادل استفاده شود هیچ ضرری برای مادر یا نوزاد ندارد.

سیر
شاید بد بود باشد اما از هزار و یک خاصیتش نمی‌توان به همین سادگی گذشت. سیر هم طعم‌دهنده غذاست و هم یک مکمل غذایی و هم می‌توان از آن به عنوان دارو استفاده کرد. مصرف سیر در برنامه غذایی مادر شیرده می‌تواند تا حدودی تولید شیر او را افزایش دهد ولی روی طعم شیر اثر می‌گذارد و البته نوزادان هم این طعم را دوست ندارند. بنابراین در مصرف آن در این دوران نباید زیاده‌روی کرد.

گالگا
گالگا که به عنوان علف شیرآور هم شناخته می‌شود هم‌خانواده شنبلیله است اما بهتر است در مصرف آن دقت زیادی داشته باشید زیرا می‌تواند تا حدی قند خون را نیز پایین بیاورد. در ضمن مصرف گیاه تازه آن خطرناک است.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي