دئودورانت ها می توانند کشنده باشند!

تاريخ : 9 شهریور

پزشکان در یک مطالعه جدید هشدار دادند که استنشاق مواد شیمیایی موجود در اسپری‌های دئودورانت می‌تواند کشنده باشد. به گفته پزشکان این مواد باعث بروز آسم، سردرد، اگزما و مشکلات قلبی می‌شوند.
دئودورانت ها می توانند کشنده باشند!, پورتال خبری فرهنگی گهر
بر اساس آمار، امروزه ۵۰ درصد کودکان زیر ۱۱ سال از این اسپری‌ها استفاده می‌کنند. مجله «مارکتینگ» نیز در گزارشی منتشر کرد که نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله از خریداران اصلی این اسپری‌ها هستند. همچنین اسپری‌های دئودورانت از پرفروش‌ترین محصولات زیبایی آقایان هستند.

کارشناسان نسبت به استفاده بیش از حد نوجوانان از این قبیل اسپری‌ها ابراز نگرانی کردند و هشدار دادند که استنشاق مواد شیمیایی موجود در آنها باعث بروز حساسیت‌های پوستی، آسم و مشکلات تنفسی می‌شود.

به علاوه در موارد بسیار نادر این اسپری‌ها موجب بروز مشکلات قلبی کشنده می‌شوند.

به گفته «مائورین جنکینز»، رییس خدمات پزشکی درمانگاه آلرژی انگلیس، علائم آلرژی نیز با مصرف این محصولات تشدید می‌شوند. وی می‌گوید: حتی افرادی که آلرژی ندارند ممکن است به مواد شیمیایی موجود در محصولات بهداشتی حساسیت‌های پوستی، مشکلات تنفسی، حالت تهوع یا سردرد نشان دهند.

به گفته پزشکان روی برچسب تمام این محصولات ذکر شده که این اسپری‌ها در مکان‌های بسته مورد استفاده قرار نگیرند اما اکثر مردم در فضاهای بسته مثل حمام از آنها استفاده می‌کنند.

بنابر گزارش‌ها، در انگلیس نوجوان ۱۶ ساله‌ای بر اثر حمله قلبی درگذشت و پس از معاینات، مقادیر زیادی بوتان و پروپان در خون وی یافت شد. این مواد در واقع از ترکیبات اسپری‌ها هستند و از قرار معلوم غلظت این گازها طی چندین ماه به مرور در بدن وی افزایش یافته بود.

به گفته کارشناسان، خفگی دلیل اصلی مرگ بر اثر استنشاق این مواد است. اگر به جای اکسیژن این مواد شیمیایی را تنفس کنید، خفگی رخ می‌دهد و باعث ایست قلبی می‌شود.

پزشکان بیان می‌کنند که به جای اسپری بهتر است در صورت نیاز از ضدعرق‌های رولی استفاده شود.

به گفته پزشکان بهتر است که مانند سیگار هشدارهای لازم روی قوطی‌های دئودورانت نیز چاپ شوند زیرا این اسپری‌ها به اندازه سیگار می‌توانند مضر و کشنده باشند.

منبع: isna.ir

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي