خواص زیارت عاشورا برای برآورده شدن هر حاجتی

دسته بندي : مطالب مذهبی
تاريخ : 23 مهر

بسیاری از افراد به دنبال دعایی برای برآوردن حاجاتشان هستند. در ادامه خواص زیارت عاشورا برای برآورده شدن هر حاجتی را عنوان می کنیم.

خواص زیارت عاشورا برای برآورده شدن هر حاجتی, پورتال خبری فرهنگی گهر

يكي از دعاهايي كه امامان معصوم و عالمان ديني بسيار به خواندن آن تاكيد كرده اند زيارت عاشورا است.اين زيارت تجديد عهد همه روزه پيروان حسين بن علي ‏عليهم ‏السلام با مولاي خويش است كه همراه با تولّي به دوستان و تبري از دشمنان ايشان است . اما در اين زيارت چه بركاتي نهفته است و دليل تاكيد فراوان به خواندن آن به ويژه در ايام محرم چيست؟

اين زيارت تجديد عهد همه روزه پيروان حسين بن علي ‏عليهم ‏السلام با مولاي خويش است كه همراه با تولّي به دوستان و تبري از دشمنان ايشان است . اما در اين زيارت چه بركاتي نهفته است و دليل تاكيد فراوان به خواندن آن به ويژه در ايام محرم چيست؟

زيارت عاشورا در كلام امامان معصوم
درباره فضيلت و اهميت زيارت عاشورا از امامان معصوم(ع) احاديث فراوان نقل شده است: . فردي به نام علقمه مي گويد: به امام باقر(ع) عرض كردم: اگر قصد زيارت امام حسين(ع) را از دور يا نزديك داشتم چگونه زيارت كنم؟ حضرت در پاسخ فرمودند: «مانند كسي كه سلام مي دهد به سوي آن حضرت رو كن و با توجه و حضور قلب به آن سو نگاه كن و پس از گفتن الله اكبر اين گونه بخوان: السلام عليك يا ابا عبدالله… (و متن زيارت را به طور كامل به وي مي آموزد) و سپس دو ركعت نماز بگزار». آن گاه حضرت فرمودند: «به تحقيق اين دعا دعايي است كه ملائكه آن را مي‏خوانند و خداوند در قبال آن براي تو صد هزار هزار درجه مي‏نويسد و مثل كسي خواهي بود كه با امام حسين شهيد شده باشد… و نوشته شود براي تو ثواب زيارت هر پيغمبري و رسولي و ثواب زيارت هر كه زيارت كرده حسين‏ عليه‏السلام را از روزي كه شهيد شده است».

در جاي ديگر از قول صفوان، يكي از ياران امام ششم(ع) آمده است: امام صادق(ع)، با اشاره به قبر امام حسين(ع) اين زيارت را خواندند و سپس دو ركعت نماز به جا آوردند و به من(صفوان) فرمودند: «هر گاه گرفتاري و حاجتي داشتي، در هر جا كه هستي اين زيارت و دعاي پس از آن را بخوان و از خدا حاجت بخواه؛ بي ترديد خدا و پيامبر(ص) به وعده خود عمل مي كنند و نيازت را بر مي آورند».

گفتني است گرچه زيارت عاشورا – به حسب ظاهر- از امام باقر(ع) و امام صادق (ع) نقل شده؛ اما در واقع اين زيارت از جانب خود خداوند متعال نازل شده و از احاديث قدسى است ؛ چنان كه شيخ عباس قمى در مفاتيح الجنان از امام صادق (ع)نقل مى كند كه آن حضرت از پدر بزرگوارش و ايشان از اجداد طاهرينش و آنان از پيامبر اكرم و آن حضرت از جبرئيل و جبرئيل از خداوند متعال نقل مى كنند:«حضرت احديّت به ذات مقدس خود قسم خورده كه هر كس امام حسين (ع) را با اين زيارت ، از دور يا نزديك زيارت كند، زيارت او را مى پذيرم و خواهش و حاجت او را برآورده مى كنم و فوز به بهشت و آزادى از جهنم را به او عطا مى كنم و شفاعت او را در حق هر كس كه بخواهد قبول مى نمايم»

تاكيد عالمان ديني بر خواندن زيارت عاشورا
مرجع بزرگ، آيت اللّه العظمي بهجت(ره) درباره زيارت عاشورا مي‌گويد: «مضمون زيارت عاشورا گواه و روشن كننده عظمت آن است… در سندها آمده است كه زيارت عاشورا از حديث‌هاي قُدسي است. براي همين، با وجود فراواني كارهاي علمي موجود نزد علما و اساتيدمان، آنان هميشه مراقب خواندن زيارت عاشورا بودند. مرحوم آيت اللّه شيخ محمدحسين اصفهاني از خداوند متعالي مي‌خواست كلمات پاياني عمرش، زيارت عاشورا باشد، و پس از آن به سوي باري تعالي بشتابد. خداوند نيز دعاي وي را اجابت كرد و پس از اتمام خواندن زيارت عاشورا روحش به ملكوت اعلي شتافت و قرين رحمت گرديد». محدث نوري، از استادان شيخ عباس قمي مي گويد: در فضل و مقام زيارت عاشورا همين بس كه از سِنخ ديگر زيارت‌ها نيست كه به ظاهر از انشا و املاي معصومي باشد. هر چند از قلوب پاك ايشان چيزي جز آنچه از عالَم بالا به آنجا برسد، بيرون نمي‌آيد، ولي اين زيارت از سنخ احاديث قُدسيّه است كه به همين ترتيب زيارت و لعن و سلام و دعا از خداي متعالي به جبرئيل امين و از او به خاتم النبيين صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم رسيده است و به حسب تجربه، مداومت به آن در چهل روز يا كمتر، در برآوردن حاجات و رسيدن به مقاصد و دفع دشمنان بي‌نظير است

آثار و بركات خواندن زيارت عاشورا
درباره بركات مداومت بر خواندن زيارت عاشورا و توسل به شهداي كربلا روايات و داستان هاي بسيار نقل شده است.

يكي از بزرگان مي‌گويد: آيت‌الله «حسين خادمي» و شيخ «عباس قمي» و شيخ «عبدالجواد مداحيان» را در خواب ديدم كه در اتاقي از اتاق‌هاي بهشت نشسته بودند. از آيت‌الله خادمي احوال‌پرسي كردم و گفتم: با هم بودن شما يك آيت‌الله، يك محدث و يك روضه‌‌خوان امام حسين(ع) چه مناسبتي دارد؟، جواب داد: ما همگي بر زيارت عاشورا مداومت داشتيم و در تعداد خواندن زيارت عاشورا مثل هم بوديم.

فرزند آيت اللّه علامه امينى آقاى دكتر محمد هادى امينى مى نويسد: پس از گذشت چهار سال از فوت مرحوم آيت اللّه العظمى علامه امينى نجفى پدر بزرگوارم مؤ لف كتاب الغدير يعنى سال ۱۳۹۴ (هجرى قمرى) شب جمعه اى قبل از اذان فجر وى را در خواب ديدم او را شاد و خرسند يافتم جلو رفته و پس از سلام و دست بوسى عرض كردم : پدر جان ! در آنجا چه عملى باعث سعادت و نجات شما گرديد؟ گفتند: چه مى گويى ؟ مجدّداً عرض كردم : آقا جان ! در آنجا كه اقامت داريد كدام عمل موجب نجات شما شد كتاب الغدير يا ساير تأليفات يا تأسيس و بنياد كتابخانه اميرالمؤ منين عليه السلام ؟

پاسخ دادند: نمى دانم چه مى گويى قدرى واضح تر و روشن تر بگو. گفتم : آقا جان ! شما اكنون از ميان ما رخت بر بسته ايد و به جهان ديگر منتقل شده ايد در آنجا كه هستيد كدامين عمل باعث نجات شما گرديد از ميان صدها خدمات و كارهاى بزرگ علمى و دينى و مذهبى ؟

مرحوم علامه امينى درنگ و تأ ملى نمودند سپس فرمودند: فقط زيارت ابا عبداللّه الحسين عليه السلام .

عرض كردم شما مى دانيد اكنون روابط بين ايران و عراق تيره و تار است و راه كربلا بسته ، چه كنم ؟

فرمود: در مجالس و محافلى كه جهت عزادارى امام حسين عليه السلام بر پا مى شود شركت كن ثواب زيارت امام حسين عليه السلام را به تو مى دهند. سپس فرمودند: پسر جان ! در گذشته بارها تو را ياد آور ساختم و اكنون به تو توصيه مى كنم كه زيارت عاشورا را هيچ وقت و به هيچ عنوان ترك و فراموش مكن مرتباً زيارت عاشورا را بخوان و بر خودت وظيفه بدان ؛ اين زيارت داراى آثار و بركات و فوايد بسيارى است كه موجب نجات و سعادت در دنيا و آخرت تو مى باشد و اميد دعا دارم فرزندم .

فرزند مرحوم آيت اللّه امينى مى نويسد: علامه امينى با كثرت مشاغل و تأليف و مطالعه و تنظيم و رسيدگى به ساختمان كتابخانه اميرالمؤ منين عليه السلام در نجف اشرف مواظبت كامل به خواندن زيارات عاشورا داشته و سفارش به زيارت عاشورا مى نمودند و بدين جهت من خودم نيز حدود ۳۰ سال است مداوم به زيارت عاشورا مى باشم.

عالم جليل و زاهد مسلم آقاى شيخ عبدالجواد حائرى مازندرانى فرموده اند : روزى كسى آمد خدمت خلد مكان شيخ زين العابدين مازندرانى (ره ) و از تنگى معاش خود شكايت كرد؛ شيخ به او فرمود: برو حرم حضرت اباعبداللّه عليه السلام زيارت عاشورا بخوان رزق و روزى به تو خواهد رسيد اگر نرسيد بيا نزد من ، من خواهم داد رفت . بعد از زمانى ملاقات شد گفت : در حرم مشغول خواندن زيارت عاشورا بودم كه كسى آمد وجهى به من داد و در توسعه قرار گرفتم. آيت اللّه شبيري زنجاني، از مراجع تقليد مي‌گويد: «يكي از چشم‌هاي فرزند آقاي حاج سيد محمد بجنوردي بر اثر عارضه‌اي نابينا شده بود و به نظر پزشكان ـ حتي پزشكان خارج از كشور ـ به علت رشد آن عارضه، چشم ديگرش نيز نابينا مي‌شد. ولي آن شخص شفا يافت. يكي از بستگان وي، سيدالشهداء را در عالم رؤيا ديد كه به وي فرمود: «ما به جهت اينكه او به زيارت عاشورا مداومت داشت، سلامتي چشم ديگرش را از خدا گرفتيم».

شيخ «عبدالهادي حائري مازندراني» از پدر خود ملاابوالحسن نقل مي‌كند: من «ميرزا علي‌نقي طباطبائي» را بعد از رحلتش در خواب ديدم و به او گفتم: آرزويي هم در آن‌جا داري؟ گفت: هيچ آرزويي ندارم جز اين كه چرا در دنيا هر روز زيارت عاشوراي امام حسين(ع) را نخواندم. رسم سيد اين بود كه دهه محرم زيارت عاشورا مي‌خواند نه در تمام سال، از اين‌رو افسوس مي‌خورد كه چرا تمام سال نمي خواندم. شيخ «محمدحسين انصاري» برادرزاده و داماد خاتم‌‌الفقها شيخ «مرتضي انصاري» داراي فرزندان بسياري بود. سومين فرزند ايشان شيخ مرتضي معروف به آقا‌شيخ بزرگ بود كه در سن ۳۳ سالگي در دزفول به سبب مار‌گزيدگي از دنيا رحلت كرد. ايشان به خواندن زيارت عاشورا در هر صبح و عصر مقيد بود. بعد از وفاتش او را در خواب ديدند از او پرسيدند: چه عملي بيشتر در آن‌جا نافع است؟ ايشان در جواب گفت: عاشورا، عاشورا، عاشورا … .*

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي